دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۵
کد خبر: 19392

وزیر بهداشت دولت هشتم و عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره تغییر ساختار وزارت بهداشت و تفكیك معاونت سلامت به دو معاونت درمان و بهداشت، گفت: مشكل وزارت بهداشت و درمان، مشكل ساختاری نیست یعنی اصلا با تغییر ساختار مشكلی حل نخواهد شد، مشكل جای دیگر است كه باید به آن بپردازند، این تغییرات و اقدامات فقط وقت وزارت بهداشت را می‌گیرد و اصل مشكل را هم در حاشیه قرار می‌دهد.

دكتر مسعود پزشكیان، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیشینه تشكیل معاونت سلامت، تصریح كرد: در این مساله روند كار این‌گونه بود كه براساس تعداد ادارات كل، معاونت‌ها كم می‌شدند، بر این اساس معاونت سلامت كه قبلا ادغامی از معاونت بهداشت و معاونت درمان بود خود به خود به معاونتی با چهار مدیركل تبدیل می‌شد، اما با توجه به این‌كه این امر هیچ وقت نمی‌توانست رسالت كل سلامت را كه نیاز به مدیران كل بیشتری دارد و در گذشته نیز یك وزارتخانه به نام وزارت بهداری بوده را انجام دهد بنابراین كاری كه انجام گرفت بیشتر برای این بود كه پروسه‌ها و جایگاه‌های معاونت از دست نرود و مشكل برای معاونت از نظر رسالت‌هایی كه برعهده دارد، بوجود نیاید. لذا آن را به دو معاونت تفكیك كردند تا بتوانند هشت مدیریت كل برایش در نظر بگیرند.

وزیربهداشت دولت هشتم هم‌چنین خاطرنشان كرد: تصور می‌كنم اصلا كل قضیه، تغییر ساختار‌ها نیست، چرا كه تغییر ساختار زمانی كه كه من مسوولیت وزارت بهداشت را برعهده گرفتم هم اعمال شد به این شكل كه معاونت سلامت ایجاد شد، ساده‌ترین كار این است كه وقتی مدیریت و مسوولیتی را بر عهده می‌گیریم با تغییر ساختار‌ها تصور می‌كنیم داریم كاری انجام می‌دهیم اما این‌كه در این تغییر ساختار چه رسالتی را می‌خواستیم انجام دهیم مشخص نیست؟ در زمان وزارتم كلی وقت وزارت بهداشت، معاونین و كارشناسان به همین بحث تغییر ساختار گذشت و كلی هم هزینه برای جابجایی‌ها، اصلاح مدیریت‌ها و تغییر نیروها صرف شد، حالا روز از نو و روزی از نو، باز هم داریم همان كارها را تكرار می‌كنیم.

پزشكیان ادامه داد: بحث این است كه اول باید مشخص شود چه كاری می‌خواهیم انجام دهیم كه ساختار‌ها را باید تغییر ‌دهیم؟! چطور شد كه هنوز دو دوره از تشكیل معاونت سلامت نگذشته می‌خواهیم آن را تفكیك كنیم؟! آیا نارسا بود كه می‌خواهیم این روند را تبدیل به پروسه‌ دیگری كنیم، البته شاید تقصیر وزارت بهداشت هم نیست، ممكن است معاونت ریاست جمهوری اعلام كرده باشد كه هر معاونت می‌تواند چهار مدیر كل داشته باشد، تفكیك معاونت سلامت به معنی این است كه دیگر معاونت سلامت فقط به درمان برسد كه این هم شدنی نیست، چرا كه بهداشت حتی مهم‌تر از درمان است و باید حتما كارشناسان و مدیران اداری در این بخش حضور داشته باشند تا بتوانند كارهایشان را انجام دهند.

به گفته این عضو كمیسیون بهداشت، تصور نمی‌كنم تغییر ساختار در جهت تحقق اهداف متعالی‌ای باشد كه در این حوزه تعریف شده است، ضمن این‌كه به این سادگی تغییر ساختار انجام دادن نیز از لحاظ علمی و كارشناسی درست و منطقی نیست.

پزشكیان در خاتمه خاطرنشان كرد: تفكیك معاونت سلامت به دو معاونت بهداشت و درمان به بخش درمان خدشه‌ای وارد نمی‌كند و بیشتر به بهداشت صدمه می‌زند چون درمان راه خود را می‌رود و هر قسمت آن پول‌ساز است، آن چیزی كه خدشه و مشكل محسوب می‌شود، سلامت مردم است كه از پیشگیری بدست می‌آید نه از درمان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha