تغذیه مدیریت شده منابع آب در این مطالعه هزینه‌ها و فواید استفاده از تغذیه سفره‌های زیرزمینی و ذخیره آن در کل ایالت کالیفرنیا بررسی شده است. این فرایند را که به عنوان «تغذیه مدیریت‌شده سفره‌های زیرزمینی» (Managed aquifer recharge) می‌نامند مزایای دیگری از قبیل کنترل سیلاب، ‌بهبود کیفیت آب و محافظت از سکونتگاه‌های تالابی را نیز در بر دارد.

تغذیه ‌مدیریت‌شده سفره‌های زیر زمینی راهی در برابر خشکسالی

سلامت نیوز:کالیفرنیا در سال‌های اخیر درگیر خشکسالی است و به منابع آب انعطاف‌پذیری نیاز دارد. در مطالعه‌ای که اخیراً از نظر هزینه و فایده و موانع موجود انجام شده است، راه حل مناسبی به دست آمده است: «تغذیه مدیریت‌شده آب»

تغذیه مدیریت شده منابع آب در این مطالعه هزینه‌ها و فواید استفاده از تغذیه سفره‌های زیرزمینی و ذخیره آن در کل ایالت کالیفرنیا بررسی شده است. این فرایند را که به عنوان «تغذیه مدیریت‌شده سفره‌های زیرزمینی» (Managed aquifer recharge) می‌نامند مزایای دیگری از قبیل کنترل سیلاب، ‌بهبود کیفیت آب و محافظت از سکونتگاه‌های تالابی را نیز در بر دارد.

در این بررسی معلوم شد که «میانه» (شاخص آماری نزدیک به میانگین) هزینه این نوع تغذیه 410 دلار به ازای هر ایکر-فوت (مقدار آب مورد نیاز برای پوشاندن یک ایکر زمین به عمق 1 فوت) در سال است در حالی که میانه هزینه پروژه‌های آب‌های سطحی 5 برابر یعنی بالغ بر 2100 دلار به ازای هر ایکر-فوت می‌باشد.


محققین متوجه شدند که روش تغذیه مدیریت‌شده آب روش مؤثر و قابل اجرایی برای متوازن کردن تصمیم‌گیری‌ها در زمینه آب‌های زیرزمینی منطقه با توجه به مدیریت منطقه‌ای و ایالتی می‌باشد.


بسیاری از جماعت‌های محلی برای تکمیل منابع آب خود بر زیرساخت‌های ایالتی تکیه دارند. این آب هزینه‌بردار و عرضه آن محدود است و لذا لازم است روش مناسب و مقرون‌به صرفه‌ای برای ذخیره آب پیدا شود.


در مقایسه با خزانه کردن آب‌های سطحی در مقیاس بزرگ که توسط مقامات ایالتی و دولت فدرال انجام می‌شود، تغذیه مدیریت‌شده آب، امکان ذخیره، ‌دسترسی و مدیریت آب در محل را به میزان بالاتری فراهم می‌سازد. گرچه آب‌های سطحی اضافی در برخی نقاط کالیفرنیا محدود است، با این وجود فاضلاب‌های تصفیه‌شده و سیلاب‌های شهری منابع قابل توجهی برای تغذیه مدیریت‌شده آب محسوب می‌شوند که بطور کامل در زیرساخت‌های ذخیره آب‌های سطحی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.


تغذیه مدیریت‌شده آب بخصوص برای مناطق پرجمعیت و توسعه‌یافته مناسب است که می‌توانند از امتیاز مقدار زیاد فاضلاب تصفیه‌شده و روان‌آب‌های ناشی از سیل از طریق زیرساخت‌های تغذیه آب بهره‌مند شوند. در مناطق روستایی، ‌تغذیه مدیریت‌شده از آب‌های سطحی اضافی استفاده می‌کند و همچنان می‌تواند نقش مهمی در جبران سفره‌های زیرزمینی و حفاظت از منطقه در برابر خشکسالی‌ها فراهم سازد.


در کالیفرنیا هر سال یک میلیون ایکر-فوت فاضلاب تصفیه‌شده به اقیانوس میریزد. حدود 870 میلیون دلار هزینه برای ساخت تسهیلات تغذیه مدیریت‌شده مورد نیاز است تا این آبها بازیابی و ذخیره شوند. این هزینه در برابر هزینه و انرژی مورد نیاز برای انتقال آب از طریق پروژه‌های بزرگ آب سطحی و یا نمکزدایی آب دریا اندک است.
یک معما آب‌های زیرزمینی تا حدود 60 درصد از عرضه آب کالیفرنیا را در سال‌های خشک تشکیل می‌دهند.

آبهای زیرزمینی علیرغم آنکه نقش اساسی در فرو نشاندن عطش این ایالت طلایی دارد، ولی تا سال 2014 و تصویب قانون مدیریت پایدار آبهای زیرزمینی، بدون قانون معینی اداره می‌شد. بنابرین داده‌های کل ایالت در مورد مدیریت آبهای زیرزمینی عموماً و پروژه‌های تغذیه مدیریت‌شده آبها خصوصاً، پراکنده و شخصی است و در دسترس عموم قرار ندارد.


این فقدان اطلاعات زمانی برجسته می‌شود که به بزرگ‌ترین طرح مرتبط با آب در کالیفرنیا یعنی طرح شماره 1 با 5/7 میلیارد دلار بودجه توجه کنیم. دولت قول 3 میلیارد دلار را برای پروژه‌های ذخیره آب داده است. بدون در دست داشتن هزینه‌ها و فواید نسبی، ‌دولت‌ها و مدیران محلی آب به سختی می‌توانند تصمیم مناسبی در مورد پروژه‌های تغذیه مدیریت‌شده سفره‌های آب بگیرند.


قانون 2014 علاوه بر ایجاد فرصت‌های تازه، از نظر مدیریت پایدار منابع آب زیرزمینی بار اصلی مسئله را بر دوش نهادهای محلی میگذارد. بنابرین جوامع محلی بیش از هر زمان دیگری دلیل دارند که به لحاظ پولی بصورت پایدار آب را ساماندهی کنند. تغذیه مدیریت‌شده سفره‌‌های آب به آژانس‌های محلی امکان آن را می‌دهد که این گونه نیازها را با روش‌های ماهرانه و منطبق بر منابع موجود اجرا نمایند.


محققین این پروژه در صدد تعیین هزینه‌ها و فواید پروژه‌های تغذیه مدیریت‌شده آب می‌باشند. آنها ابتدا هزینه‌های اقتصادی پیشنهادشده را تعیین کرده و سپس منافع چنین پروژه‌ای را برآورد می‌کنند. سپس براوردهای اولیه را با هزینه‌های واقعی مقایسه می‌کنند تا امتیازات و محدودیت‌های آن معلوم گردد.


نگاهی به آینده
با توجه به تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت و عوامل دیگر و فشار آنها بر منابع آب،‌ نیاز به انعطاف‌پذیری درازمدت کالیفرنیا همچنان بیشتر می‌شود. تنها راهی که می‌ماند راه حفاظتی است. یک گزینه انعطاف‌پذیر برای ذخیره آب که بتواند شرایط رو به تغییر را در نظر بگیرد از اهمیت اساسی برخوردار است. بنابرین احتمال میرود که نهادهای آب بیشتری پروژه‌هایی از قبیل تغذیه مدیریت‌شده آب را بعنوان یک ابزار مدیریتی در مقیاس محلی بکار ببرند.

منبع:پایگاه اینترنتی دانستنی های حیوانات

Perrone, Debra; & Merri Rohde, Melissa. Benefits and economic costs of managed aquifer recharge in california. San Francisco Estuary and Watershed Science, July 2016. ‌


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha