این واقعیت مهمی‌ست که اگرچه آتش‌نشان‌ها را عموما به‌عنوان مبارزین با آتش‌های ناخواسته و خطرساز می‌شناسیم؛ اما آنها طیف گسترده‌ای از خدمات اجتماعی را ارائه می‌‌کنند و گاهی برای نجات جان یک نفر، جان‌شان را از دست می‌دهند. آنها به‌راستی قهرمان هستند.

فاتحـان خط آتش

سلامت نیوز: این واقعیت مهمی‌ست که اگرچه آتش‌نشان‌ها را عموما به‌عنوان مبارزین با آتش‌های ناخواسته و خطرساز می‌شناسیم؛ اما آنها طیف گسترده‌ای از خدمات اجتماعی را ارائه می‌‌کنند و گاهی برای نجات جان یک نفر، جان‌شان را از دست می‌دهند. آنها به‌راستی قهرمان هستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سایه نوشت: سیدنی شلدون؛ رمان‌نویس معروف و تقدیرشده‌ی آمریکایی، که قهرمان‌های بسیاری را در نوشته‌هایش برای مخاطبان جهانی خلق کرده‌است، می‌گوید: «قهرمان‌های من، آنهایی هستند که برای آسایش و نجات زندگی دیگران خطر می‌کنند تا دنیای بهتری برای ما بسازند؛ کسانی چون پلیس‌ها، سربازان و البته آتش‌نشان‌ها!»

سازمان خدمات‌رسانی The IFFD که برای همراهی با مضامین مختلف اجتماعی، روبان‌هایی را طراحی می‌کند، در مورد آتش‌نشان‌ها از دو رنگ آبی و قرمز به نشانه‌های آب و آتش استفاده کرده‌است. این واقعیت مهمی‌ست که اگرچه آتش‌نشان‌ها را عموما به‌عنوان مبارزین با آتش‌های ناخواسته و خطرساز می‌شناسیم؛ اما آنها طیف گسترده‌ای از خدمات اجتماعی را ارائه می‌‌کنند و گاهی برای نجات جان یک نفر، جان‌شان را از دست می‌دهند. آنها به‌راستی قهرمان هستند.

در مطلبی که در Slate در همین زمینه منتشر شده‌است، می‌خوانیم: «سالانه در آمریکا چیزی حدود ١٠٠ آتش‌نشان در عملیات‌های مختلف نجات از دنیا می‌روند؛ اما تا سال ٢٠٠٢ حتی در فهرست ١٠شغل پرمخاطره‌ی دنیا هم قرار نداشتند!» اهمیت حضور و فداکاری آتش‌نشان‌ها به‌حدی‌ست که در تمام دنیا یک روز رسمی در تقویم به‌نام‌شان ثبت شده‌است؛ چهارم می و در کشور ما هم هفتم مهر مصادف با روز تقدیر از این خدمت‌گزاران جامعه است.

در سایت سازمان آتش‌نشانی تهران، درباره‌ی علت انتخاب این‌روز برای این مناسبت آمده‌است: «در روز هفتم مهر ١٣٥٩ وقتی‌که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله‌ی هوایی کرد، آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف، برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش‌کردن آتش مجدد، هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی ‌از آتش‌نشانان می‌شود.

طرح تعیین «روز آتش‌نشانی و ایمنی» در سال ١٣٧٩ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور، پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد. این‌روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور، هم‌چنین یادآوری حماسه‌آفرینی‌ها و ازخودگذشتگی‌های آتش‌نشانان میهن اسلامی در عرصه‌ی دفاع مقدس، نام‌گذاری شده‌است. ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در جهت پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز، از دیگر اهداف نام‌گذاری این‌روز است».

جدای از اینکه روز آتش‌نشان در تقویم ایران و جهان خیلی قدیمی نیست؛ اما شکل‌گیری این سازمان قدمت قابل‌توجهی دارد. آن‌گونه که در Emergencydispatch درباره‌ی تاریخچه‌ی آتش‌نشانی آمده است: «پیدایش سیستمی مدون برای مبارزه با آتش‌سوزی، به دوران روم باستان برمی‌گردد؛ زمانی‌که این محدوده‌ی بزرگ جغرافیایی زیر نظر آگوستوس اداره می‌شد. هرچند در بعضی منابع آمده‌است که شواهد نشان می‌دهد بسیار پیشتر از او، مصریان باستان هم از ساختاری سازمان‌یافته برای این‌کار استفاده می‌کردند یا حتی گفته می‌شود که دستگاهی شبیه به پمپ آبی بزرگ، در قرن سوم قبل‌ازمیلاد، در اسکندریه ساخته شده‌بود که برای مهار آتش استفاده می‌شد».

بااین‌حال، آنچه تحت عنوان سازمان آتش‌نشانی به معنای امروزی و مدرنش می‌شناسیم، ریشه در اوایل قرن هجدهم دارد. در Wikipedia دراین‌باره آمده‌است: «هنرمندی با ایده‌های خلاقانه‌ی بزرگ، به‌نام Jan van der Heyden از اهالی هلند، به‌نوعی مخترع و مبدع پمپ‌ آبی بود که پدرجد سیستم‌های آبی اطفاء حریق امروزی‌ست و توانست با اختراعش، François du Mouriez du Périer که پدربزرگ ژنرالCharles François Dumouriez از افسران موثر در فرآیند انقلاب فرانسه بود، تحت تاثیر قرار دهد تا روی اختراعش سرمایه‌گذاری کند».

این سرمایه‌گذاری یکی‌از بهترین کمک‌هایی بود که برای نجات بشر در طول تاریخ انجام گرفته‌است. کافی‌ست به آمار آتش‌سوزی‌ها و حوادثی که آتش‌نشان‌ها در مهار و رفع‌شان دخیل هستند، نگاهی بیندازید تا اهمیت حضور سازمان‌ها و نهادهای مرتبط و حتی تکنولوژی‌های مورد استفاده در این ماجرا را دریابید. در سایت آماری و تحقیقاتی Albrus در روسیه آمده‌است که در سال‌های اولیه‌ی قرن بیست‌ویکم، سالانه شاهد وقوع ٦,٥ تا ٧.٥میلیون مورد آتش‌سوزی در جهان بودیم که طی آنها بین ٧٠ تا ٧٥هزار نفر می‌مردند و حدود یک‌میلیون نفر آسیب می‌دیدند».

این درحالی‌ست که در آمار Firerescue١ که در سال ٢٠١١ منتشر شد، میزان مرگ‌ومیر ناشی از آتش‌سوزی تنها در آمریکا در آن سال ٣٨٠٠ نفر بود. این موارد در نقاط مختلف جهان و البته ایران هم در سال‌های اخیر قابل بررسی‌ست. بر اساس گزارشی که سایت ٩صبح در تاریخ ٢٨ تیرماه سال جاری منتشر کرد و بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی حامد مظاهریان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی،  تا پیش‌از سال ٨٠، سالانه چهارهزار و ٤٤٢ مورد آتش‌سوزی و به طور میانگین روزی ١٢.٢ حادثه در سطح کشور رخ داده‌است. در سال ٨٠ این آمار به روزی ١٤.٩ حادثه افزایش یافته‌است. در سال ٨٥ نیز نه‌هزار و ١٥٦ حادثه یعنی به‌طور متوسط حدود روزی ٢٥ حادثه و سال ٩٣ تعداد ٢١‌هزار و ٥٨٣ حادثه که میانگین روزی ٥٥ آتش‌سوزی محسوب می‌شود، واقع شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha