در این نوشتار به نشانه های ننوشیدن آب کافی پرداخته می شود. هیچ‌چیز در این دنیا بیشتر از یک لیوان بزرگ آب یخ جان آدم را تازه نمی‌کند. فکر نمی‌کنم یک‌نفر هم در جهان وجود داشته‌باشد که تایید نکند بعضی وقت‌ها یک لیوان آب‌ معمولی بیشتر از یک فنجان قهوه یا یک قوطی نوشابه به آدم می‌چسبد. با این وجود، بسیاری از ما به‌قدر کافی در طول روز آب نمی‌نوشیم، و البته با محروم‌کردن خودمان از طبیعی‌ترین منبع جهان، دائما در حال صدمه‌زدن به بدن خود هستیم.

۱۴ نشانه که شما آب کافی نمی نوشید

سلامت نیوز: در این نوشتار به نشانه های ننوشیدن آب کافی پرداخته می شود. هیچ‌چیز در این دنیا بیشتر از یک لیوان بزرگ آب یخ جان آدم را تازه نمی‌کند. فکر نمی‌کنم یک‌نفر هم در جهان وجود داشته‌باشد که تایید نکند بعضی وقت‌ها یک لیوان آب‌ معمولی بیشتر از یک فنجان قهوه یا یک قوطی نوشابه به آدم می‌چسبد. با این وجود، بسیاری از ما به‌قدر کافی در طول روز آب نمی‌نوشیم، و البته با محروم‌کردن خودمان از طبیعی‌ترین منبع جهان، دائما در حال صدمه‌زدن به بدن خود هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت بازده، در صورت مواجه‌شدن با هر کدام از موارد زیر، می‌توانید با یک لیوان H۲O وضعیت خود را بهتر کنید.


در اینجا به ۱۴ نشانه که شما آب کافی نمی‌نوشید، اشاره شده است.


۱. دهان‌تان خشک است

این مورد خیلی واضح به‌نظر می‌آید، اما طبعات آن شاید آن‌قدرها واضح نباشد. صدالبته هر بار آن حس نامطبوع و بغرنج در دهان به‌شما دست‌می‌دهد باید کمی مایعات مصرف‌کنید، اما نوشیدنی‌های حاوی قند تنها راه‌حلی کوتاه‌مدت برای مشکل شما هستند. نوشیدن آب‌، غشاء مخاطی دهان و گلوی شما را روان‌می‌کند و در نتیجه دهان شما تا مدت زیادی پس از نوشیدن نخستین جرعه بزاق دهان‌تان مرطوب باقی‌خواهدماند.


 ۲. پوست‌تان خشک است

پوست شما بزرگ‌ترین عضو بدن‌تان است و صدالبته باید مرطوب باقی بماند. در حقیقت خشکی پوست یکی از نخستین نشانه‌های کمبود آب‌ در بدن است و می‌تواند مشکلات بسیار بزرگ‌تری به‌همراه‌داشته‌باشد. کمبود آب‌، کاهش تعریق را در پی خواهدداشت و در نتیجه بدن نخواهد توانست از شر سموم و روغن اضافی جمع‌شده در طول روز خلاص‌شود. اگر می‌خواهید مواد مضر را از بدن‌تان دفع‌کنید، نوشیدن آبِ بیشتر باید نخستین کاری باشد که به سراغش می‌روید.


۳. بسیار تشنه هستید

پیش‌تر ما در مورد خشکی دهان بحث‌کردیم، اما تشنگی می‌تواند از سطح زبان هم فراتر برود. زمانی که آب‌ بدن‌تان به‌شدت کاهش‌یافته‌است، دوست‌دارید لیوان پشت لیوان آب‌ بنوشید، و تا زمانی‌که سطح مایعات بدن‌تان به حد مطلوب برسد به نوشیدن آب‌ ادامه‌خواهیدداد. به صدای بدن‌تان گوش‌کنید؛ می‌داند چه دارد به شما می‌گوید.

۴. چشم‌هایتان خشک هستند

تا الان باید برای شما روشن شده‌باشد که نوشیدن آب‌ تنها بر روی دهان و گلوی شما تاثیر نمی‌گذارد. کمبود آب‌ بدن، خشک‌شدن و ورم‌کردن چشم‌ها را در پی خواهدداشت. نبود آب‌ در بدن به خشک‌شدن مجاری اشک شما منتهی خواهند شد. اگر پیش خودتان می‌گویید “خب چه می‌شود اگر گریه‌نکنم؟”، بهتر است توجه‌داشته‌باشید این کار صدمات بسیار بیشتری به چشم‌های شما خواهند زد؛ به‌ویژه اگر عینک به چشم می‌زنید.


۵. درد مفصل دارید

حدود ۸۰ درصد غضروف‌ها و دیسک کمر ما از آب‌ تشکیل شده‌است. جلوگیری از ساییده‌شدن استخوان‌هایمان در هر بار قدم‌گذاشتن کانلا ضروری است. با مصرف آب‌ به مقدار کافی، می‌توانید اطمینان داشته‌باشید استخوان‌هایتان در هنگام مواجه‌شدن با شوک‌های ناگهانی نظیر دویدن، ‌پریدن یا به زمین افتادن، به‌یکدیگر ساییده‌نمی‌شوند.


۶. حجم عضله‌هایتان کاهش‌یافته‌است

عضله‌های شما نیز تا حد زیادی از آب‌ تشکیل‌شده‌اند. مشخص است کمبود آب‌ در بدن یعنی کمبود عضله. نوشیدن آب‌ قبل و بعد از ورزش و همچنین در میان آن نه‌تنها میزان آب‌ بدن شما را بالا و مناسب نگه‌می‌دارد، بلکه آب را به‌جای درست در بدن‌تان می‌رساند و احتمال جراحت و ورم‌کردگی ناشی از ورزش را کاهش می‌دهد.


۷. دوره‌ی مریضی‌تان طولانی‌تر است

با نوشیدن آب بدن‌تان قادر خواهد بود به‌دفعات سموم را دفع‌کند. اعضای بدن شما مانند یک ماشین برخی مواد زاید را جدا می‌کنند، اما اگر شما به این ماشین سوخت نرسانید، نمی‌تواند به‌درستی کار کند. اعضای بدن در مواجهه با کمبود آب در وهله‌ی اول سعی‌کنند از سایر بخش‌های بدن نظیر خون، ‌آب دریافت‌کنند، که خود این امر مشکلات تازه‌ای را به‌دنبال خود می‌آورد.


 ۸. خسته و بی‌حال هستید

همان‌طور که قبلا گفتیم، زمانی که بدن کمبود آب دارد از خون شما آب قرض‌می‌گیرد. کمبود آب در بدن، کمبود اکسیژنی که به بدن عرضه‌می‌شود را در پی خواهدداشت. صدالبته کمبود اکسیژن به خستگی و بی‌حالی منجر خواهد شد. کمبود بنیه یعنی خستگی کاری ساعت ۲ بعدازظهر را زودتر و زودتر تجربه‌خواهیدکرد (و به‌یاد داشته‌باشید، قهوه در درازمدت کمکی به شما نخواهدکرد).

۹. احساس گرسنگی می‌کنید

وقتی بدن‌تان کمبود آب دارد، ممکن است احساس گرسنگی به شما دست‌بدهد. این مورد هم می‌تواند در طول روز اتفاق‌بیفتد و هم در شب‌هنگام که شما در پی خوراکی به سمت یخچال روانه می‌شوید. با این حال، خوردن خوراکی کار بیشتری برای بدن شما فراهم‌می‌کند، ‌در حالی که نوشیدن آب به اعضای بدن‌تان جانی تازه می‌بخشد و سوخت لازم را برای فرآیندهای دیگری که بدن تجربه می‌کند فراهم‌می‌کند.


۱۰. مشکلات گوارشی دارید

پیش‌تر درباره‌ی مخاط دهان و گلو صحبت‌کردیم و گفتیم مرطوب‌نگه‌داشتن آنها به بهبود عملکرد بزاق دهان منجر خواهد شد. این مهم به بهبود عملکرد کل سیستم گوارش را نیز منجر می‌شود. بدون دریافت آب کافی، قدرت و میزان مخاط معده کاهش خواهد یافت و در آن صورت ممکن است اسید معده برای شما مشکل ایجاد کند. پدیده‌هایی نظیر سوءهاضمه و زخم معده نیز به‌دلیل همین موضوع ایجاد می‌شوند.


 ۱۱. یبوست دارید

همان‌طور که گفتیم، مناسب‌نگه‌داشتن سطح آب بدن به روان‌شدن سیستم گوارش کمک‌می‌کند. با نبود آب کافی در بدن، روده‌ی بزرگ از آبی استفاده‌می‌کند که قرار بوده‌است توسط غده‌ها در مرحله‌ی بعدی فرآیند گوارش استفاده‌شود. نمی‌خواهم به جزییات موضوع بپردازم، اما بد نیست فکر کنید روان‌نبودن سیستم گوارش به‌دلیل کمبود آب در غده‌ها نهایتا به شرایطی منتهی خواهدشد.


۱۲. به‌قدر کافی ادرار ندارید

باورتان بشود یا نه، اگر در طول روز ۴ تا ۷ بار ادرار نداشته‌باشید، معنی‌اش این است که احتمالا به‌قدر کافی آب ننوشیده‌اید. ادرار شما باید زرد روشن یا تقریبا بی‌رنگ باشد. اگر رنگ ادرار شما زرد پررنگ است، در حقیقت بدن‌تان دارد کمبود آب را به اطلاع‌تان می‌رساند. اگر کمبود آب بدن جدی‌تر از این سطح باشد، می‌تواند به عفونت‌های ادراری منجر شود؛ در چنین شرایطی باید با پزشک مشورت‌کنید.

 ۱۳. کهنسالی زودهنگام را تجربه‌می‌کنید

با افزایش سن، میزان آبی که بدن می‌تواند نگه‌دارد کاهش می‌یابد. روشن است با افزایش سن‌مان باید آگاهانه میزان آبی را که می‌نوشیم افزایش‌دهیم. گرچه کهنسالی زودرس بیشتر در سطح خارجی بدن مشاهده‌می‌شود، اما صدمات درونی آن نیز با گذر زمان حس خواهند شد. نوشیدن آب به‌دفعات در طول مدت حیات‌تان برای کاهش احتمال این امر اهمیت ویژه‌ای دارد.


۱۴. این مطلب را تا اینجا خوانده‌اید

من همیشه آب می‌نوشم. تقریبا همیشه و همه‌جا یک لیوان یا بطری آب کنار خودم دارم؛ چه در حال کار باشم، ‌چه بیرون از خانه و چه زمانی‌که جلوی تلویزیون لم‌داده‌ام. اگر این مقاله را خوانده‌اید، احتمال دارد به خودتان بگویید “همممم، در طول روز آب کافی نمی‌خورم”. اگر همین‌طور فکر می‌کنید همین حالا برای خودتان یک لیوان آب بریزید! البته نباید زیاده‌روی کنید، اما اگر بهمیزان توصیه‌شده در طول روز آب نمی‌نوشید (که مقدارش بیشتر از حد تصور شما است)، نوشیدن آب بیشتر ضرری ندراد. حالا اگر اجازه‌دهید مرخص‌شوم؛ این همه تایپ‌کردن بدجوری تشنه‌ام کرده‌است.
نویسنده: مت دازمینسکی
منبع:  lifehack

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha