جمعه ۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1940

دكتر عبدالحمید حسین‌نیا-برخلاف آنچه كه اغلب مادران تصور می‌كنند، پیچیدن بند ناف به دور گردن، در اثر طویل بودن آن، باعث خفگی نوزاد نمی‌شود.

پیچیدن بند ناف و ناشنوایی در نوزادان

به گزارش سلامت نیوز از مجله زنان، گاه بند ناف دراز چندین بار دور گردن نوزاد حلقه می‌زند و چون تنفس هوایی در داخل رحم وجود ندارد و پس از تولد شروع می‌شود، خفگی در داخل رحم در اثر پیچیدن بند ناف به دور گردن اتفاق نمی‌افتد بلكه این خفگی در بدو تولد و پس از خروج نوزاد از رحم رخ می‌دهد. در این صورت، حلقه‌های بند ناف را باید از گردن جدا كرد. اما آنچه در پیچیدن بند ناف اهمیت دارد تحت فشار قرار گرفتن عروق بند ناف و نرسیدن خون به مغز نوزاد است نه خفگی. بند ناف دارای دو ورید و یك شریان است كه اگر تحت فشار قرار گیرند اختلال در خون‌رسانی در مغز نوزاد را سبب می‌شوند و با بروز ضایعه و اختلال در هسته‌های مركزی ساقه و قشر مغز به ناشنوایی یا افت شنوایی در نوزاد منتهی می‌شوند. این ضایعه باید از طریق روش‌های نوین شنوایی‌سنجی مانند پاسخ فراخواندة ساقة شنوایی مغز (ABR) یا نشر صوتی گوش (OAE) كشف و شناسایی شوند و، در صورت افت شنوایی، از طریق ابزار كمك‌شنوایی (سمعك) و، در صورت ناشنوایی، از طریق كاشت حلزون به نوزاد، پیش از آنكه در فرایند تكاملی گفتار و زبان وقفه پیش آید، شنوایی حاصل شود.
لازم به ذكر است كه تحت فشار قرار گرفتن عروق بند ناف بین سر نوزاد و تنگة لگن، در موارد افتادگی بند ناف كه با كوتاه بودن آن حاصل می‌شود، خطرناك‌تر از پیچیدن بند ناف به دور گردن نوزاد است.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha