محقق پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی موفق به ثبت طرح تخته رشد حرکتی شد که اثرات اثبات شده ای روی رشد حرکتی کودکان دارد.

افزایش رشد حرکتی کودکان ایرانی با اسباب بازی بومی

سلامت نیوز:محقق پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی موفق به ثبت طرح تخته رشد حرکتی شد که اثرات اثبات شده ای روی رشد حرکتی کودکان دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، طرح تخته رشد حرکتی توسط دکتر امین غلامی، دکتر ملیحه نعیمی کیا و مینا طلوعیان ابداع و ارائه شده است و اخیرا در شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ثبت رسید.


این طرح پیشتر در مسابقه ملی ایده های برتر در خصوص ساخت و طراحی اسباب بازی مورد تجلیل قرار گرفته و نتایج آن در قالب مقاله علمی منتشر شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و مجری این طرح  به کمبود وسایل بازی حرکتی در کشور اشاره کرد و گفت: اغلب اسباب بازی های امروزی، فکری بوده و جنبه حرکتی چندانی ندارند و بسیاری از اسباب بازی های حرکتی نیزدست ورز هستند به این معنی که بیشتر به وسیله دستان کودک، مورد استفاده قرار می گیرند.


دکتر امین غلامی توضیح داد: به طور کلی، مهارت های حرکتی کودکان به سه دسته اصلی مهارت های تعادلی یا استواری، حرکت های جابجایی  و مهارت های دستکاری یا دست ورزی تقسیم می شود.


وی ادامه داد: با توجه به کمبودها و نیازهای موجود، تخته رشد حرکتی را ابداع کردیم که مجموعه مهارت های حرکتی کودکان را تقویت کند.
غلامی با بیان اینکه تخته رشد حرکتی در بخش های مختلف طراحی شده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در یک بخش تخته، شکل حیوانات مختلف مانند لک لک و کانگورو ترسیم شده است که کودک از فاصله دور باید توپ هایی را به سوی تخته پرتاب کند و حرکت حیواناتی را که توپ به آنها برخورد می کند، تکرار و تقلید کند.


وی تصریح کرد: این طرح در قالب یک پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد تعریف شده و اثربخشی آن بر رشد حرکتی کودکان پیش دبستانی به تایید رسیده است.


این پژوهشگر ادامه داد: با ساخت این وسیله بازی سعی کردیم، بخشی از مشکلات کم تحرکی کودکان ناشی از زندگی های شهری و آپارتمان نشینی را به حداقل برسانیم و مهارت های آنها را در زمینه های تعادل، جابجایی، کنترل اشیا و دستکاری تقویت کنیم.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تایید این طرح، مجوز تولید 5 هزار تخته رشد حرکتی را صادر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha