میزگرد «سند ملی دیابت، بیمه ها و نظام پرداخت»، با انتقاد برخی از کارشناسان حوزه سلامت و مدیران بیمه ای به روند اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور، برگزار شد.

وزارت بهداشت به پزشک خانواده اعتقاد ندارد/ کنایه به وزیر

سلامت نیوز:میزگرد «سند ملی دیابت، بیمه ها و نظام پرداخت»، با انتقاد برخی از کارشناسان حوزه سلامت و مدیران بیمه ای به روند اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور، برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، در میزگرد سند ملی دیابت، بیمه ها و نظام پرداخت که با حضور برخی از مدیران سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت، به همراه کارشناسان حوزه بیمه برگزار شد، مهمترین موضوع، عدم توجه وزارت بهداشت به پزشک خانواده و نظام ارجاع بود.

آناهیتا کشاورزی معاون سازمان بیمه سلامت با عنوان این مطلب که ما هیچ اطلاعاتی از وضعیت بیماران دیابتی در روستاهای کشور نداریم، نشان دار کردن بیماران دیابتی را یکی از برنامه های سازمان بیمه سلامت عنوان کرد.

وی با بیان این مطلب که پرمصرف ترین داروهای دیابت را تحت پوشش داریم، گفت: به شرط تامین منابع، برای ارائه پوشش بیمه ای داروها و خدمات درمانی، در خدمت نظام سلامت هستیم.

در ادامه حمید پوراصغری کارشناس بیمه، بر ضرورت ایجاد ساختار مناسب برای مدیریت بیمار در کشور تاکید کرد و گفت: بیمار نباید در سیستم درمانی دیده شود و سپس به حال خود رها شود.

وی با عنوان این مطلب که همه دست اندرکاران و کارشناسان حوزه سلامت عقیده دارند که پزشک خانواده و نظام ارجاع بهترین روش مدیریت بیمار در کشور است، افزود: معلوم نیست که مدیریت ارشد کشور نسبت به این موضوع که پزشک خانواده اجرا شود، باور داشته باشد.

پوراصغری با اذعان به این موضوع که در مسیر اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور موانع وجود دارد، گفت: کسی که در وزارت بهداشت برای آموزش پزشکی تصمیم می گیرد، آیا اگر پزشک خانواده راه بیافتد، به این تعداد پزشک که در کشور تربیت می شوند، نیاز داریم.

این کارشناس بیمه به زیرساخت های لازم برای تهیه پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد و افزود: قطعا باید پرونده الکترونیک سلامت برای این نظام پرداخت در حوزه سلامت کشور تشکیل شود.

پوراصغری گفت: اگر اجازه بدهیم مشکلات رسوب کند، وضعیتی مشابه طرح پزشک خانواده در استان های فارس و مازندران به وجود خواهد آمد.

در ادامه دکتر عبدالمجید چراغعلی مشاور ارشد رئیس سازمان غذا و دارو با انتقاد از اینکه پزشک عمومی در وزارت بهداشت جایگاهی ندارد، گفت: متاسفانه تفاوت بسیار آشکاری بین پزشک عمومی که مهمترین خط درمان است، با پزشک متخصص و فوق تخصص در وزارت بهداشت وجود دارد.

وی، بیشترین تخلفات در حوزه سلامت را ناشی از عدم رعایت راهنماهای بالینی دانست و افزود: متاسفانه در دور زدن قوانین و مقررات، تخصص داریم.

چراغعلی با اذعان به این مسئله که هیچ امیدی به مقامات ارشد حوزه سلامت نیست، گفت: وقتی آقای وزیر معتقد به پزشک خانواده و نظام ارجاع نیست، نباید از مردم بخواهد که سراغ پزشک خانواده بروند.

وی با انتقاد شدید از روند اجرای برنامه پزشک خانواده در مازندران، اظهارداشت: پزشک خانواده در مازندران هیچ کاره است. او فقط برگه بیمارش را مهر می زند و به متخصص و فوق تخصص ارجاع می دهد.

این مشاور ارشد رئیس سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: در ارجاع بیماران، پزشک خانواده هیچ دخالتی ندارد و مجبور است که بیمارش را به متخصص و فوق تخصص ارجاع دهد.

 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha