دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی سالمندان1 اکتبر 2016 برابر با 10 مهر ماه جاری گفت انتظار می‌رود جمعیت جهانی سالمندان از بیش از 900 میلیون در 2015 به یک میلیارد و 400 میلیون تا 2030 و دو میلیارد و 100 میلیون تا 2050 برسد، زمانی که به تقریب شمار سالمندان و کودکان زیر 15 سال برابر خواهد بود.

افزایش جمعیت سالمندان جهان به یک میلیارد و 400 میلیون

سلامت نیوز:دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی سالمندان1 اکتبر 2016 برابر با 10 مهر ماه جاری گفت انتظار می‌رود جمعیت جهانی سالمندان از بیش از 900 میلیون در 2015 به یک میلیارد و 400 میلیون تا 2030 و دو میلیارد و 100 میلیون تا 2050 برسد، زمانی که به تقریب شمار سالمندان و کودکان زیر 15 سال برابر خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام پیام بان کی مون به شرح زیر است:
روز جهانی سالمندان فرصتی برای ایستادگی در مقابل مشکل ویران‌گر پیرآزاری است.
در حالی‌که اغلب استنباط می‌شود سالمندان از احترامی ویژه برخوردار هستند، واقعیت این است که اجتماعات بسیاری با دریغ دسترسی به مشاغل، وام، و خدمات ابتدایی آنان را محدود می‌کنند. رانده شدن سالمندان به حاشیه و کوچک شمردن آنان خسارات زیادی به بار می‌آورد. این امر در حالی‌که ظرفیت سالمندان برای تأمین مراقبت همچنین حمایت مالی و گونه‌های دیگر حمایت برای خانواده و اجتماع ایشان را محدود می‌سازد، بهره‌وری و تجربه آنان را در نیروی کار، در کار داوطلبانه، و از راه مشارکت مدنی تضعیف می‌کند. پیرآزاری به طور معمول با سایر اَشکال تبعیض مبتنی بر جنسیت، نژاد، معلولیت، و سایر زمینه‌ها تلاقی دارد و آثار آن را وخیم‌‌تر و تشدید می‌کند.
پایان بخشیدن به پیرآزاری و محفوظ داشتن حقوق بشر سالمندان ضرورتی اخلاقی و عملی است. مخاطرات بالا و رو به افزایش است. انتظار می‌رود جمعیت جهانی سالمندان از بیش از 900 میلیون در 2015 به یک میلیارد و 400 میلیون تا 2030 و دو میلیارد و 100 میلیون تا 2050 برسد، زمانی که به تقریب شمار سالمندان و کودکان زیر 15 سال برابر خواهد بود.
اینجانب همه اَشکال پیرآزاری را محکوم کرده و همچنان که برای بهبود اجتماعات برای افراد در تمامی سنین اهتمام می‌ورزیم، اخذ تدابیری برای پرداختن به این نقض حقوق بشر را درخواست دارم. این امر مستلزم تغییر شیوه‌ای است که سالمندان تصویر و درک می‌شوند. تغییر تصویر آنان از دیده شدن به عنوان باری سنگین بر دوش خانواده بشری تا قدردانی برای مشارکت‌های مثبتی که در خانواده بشری دارند. 
اینجانب همچنین به منظور جلوگیری از پیرآزاری ناشی از سیاست‌ها، قوانین، و برخوردهای تبعیض‌آمیز، تضمین‌های قانونی شدید‌تر برای برابری سالمندان درخواست دارم. اینجانب سیاست‌گذاران را به منظور بهتر پرداختن به نگرانی‌های سالمندان، به گردآوری داده‌ها و آمارهای بهتر در مورد سلامت، موقعیت اقتصادی، و رفاه عمومی آنان ترغیب می‌نمایم. امید دارم همه ما درباره نگرش‌های متعصبانه خود تأمل کرده و در نظر بگیریم چگونه به عنوان یک فرد می‌توانیم با پیرآزاری مقابله کنیم.
دستورکار 2030 برای توسعه پایدار، مسیر مشخصی است که برای دگرگونی در اختیار داریم. این برنامه ژرف‌بینانه و آرمان‌های توسعه پایدارآن تاکید بر فراگیری و برابری دارد و نوید می دهد هیچ کس عقب نگه داشته نشود. سالمندان عامل و ذی‌نفعان تغییر هستند. با جلو راندن پیشرفت در زمینه‌ آرمان‌های توسعه پایدار، می‌توانیم مهارت‌ها، انرژی، و تجربه چشم‌گیر تمامی سالمندانی را بسیج کنیم که به این دستورکار تحقق می‌بخشند.
اجازه دهید روز جهانی سالمندان را همچنان که به تعهد خود برای ساختن زندگی سرشار از کرامت و حقوق بشر برای همه ارج می‌نهیم، با بی‌اعتنایی شدید به تمامی اَشکال پیرآزاری و تلاش به منظور قادر ساختن سالمندان به درک توان بالقوه خود گرامی داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha