ویژگی های کوله پشتی مناسب دانش آموزان

سلامت نیوز: متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با تاکید بر استفاده درست از کوله پشتی، گفت: حمل کوله پشتی سنگین دانش آموز را دچار دردهای شانه و گردن می کند.

دکتر عبدالحسین مهدی نسب در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت : کوله پشتی یکی از وسایل موردنیاز دانش آموزان است که در سال های اخیر هم استفاده از آن بیشتر رایج شده است. کوله پشتی مزایای بیشتری نسبت به کیف های دستی دارد چون استفاده از کیف دستی باعث می شود فشار به یک سمت بدن بیشتر وارد و منجر به ایجاد درد شانه و گردن شود این درحالی است که یکی از محاسن استفاده از کوله پشتی این است که وزن و فشار را در دو سمت بدن تقسیم می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کوله پشتی وسیله مناسبی برای کودکان در فصل مدرسه است، برای استفاده از آن باید نکات مهمی را مدنظر قرار داد؛ انتخاب کوله پشتی مناسب برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. کوله پشتی مناسب باید جنس نرمی داشته باشد و به راحتی تغییر شکل ندهد. همچنین بندهای کیف کاملا پهن و دارای پد باشد تا به عروق و عصب های شانه فشار زیادی وارد نشود.

متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز درباره شیوه مناسب حمل کوله پشتی، گفت: نحوه بستن و حمل کوله پشتی نیز مانند نوع جنس آن بسیار مهم است؛ به کودک خود آموزش دهید برای حمل کردن کوله پشتی باید در حالتی که روی نیمکت یا صندلی نشسته بندهای کیف را روی شانه های خود قرار دهد و چنانچه بند جلو نیز داشته باشد آن را نیز به خوبی روی شکم ببندد و سپس از جا بلند شود.

مهدی نسب اظهارکرد: از دیگر نکاتی که در خصوص حمل کوله پشتی توسط کودکان باید مورد توجه قرار داد این است که لازم است لبه بالای کوله پشتی موازی شانه ها باشد یعنی طول بندهای کوله پشتی را باید به گونه ای تنظیم کنید که کوله بین کتف ها و روی پشت قرار بگیرد. تنظیم نامناسب بندهای کوله پشتی باعث می شود کیف روی کمر کودک آویزان شود که این شیوه حمل کوله پشتی بسیار نامناسب است.

وی افزود: از قسمت پایین نیز کوله پشتی باید تقریبا سه تا چهار سانتی متر بالاتر از گودی کمر بالاتر باشد. پهنای کوله پشتی نیز نباید بیشتر از عرض از شانه ها باشد. به عبارتی کوله پشتی باید تقریبا در خط وسط پشت، به موازات شانه ها و از گودی کمر چندسانتی متر بالاتر قرار بگیرد؛ این بهترین شیوه حمل کوله پشتی است.

متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز عنوان کرد: باید به کودکان آموزش دهید زمانی که می خواهند کوله پشتی خود را بلند کنند، باید زانوهای خود را خم کرده و کوله پشتی را بلند کنند، از خم کردن کمر به سمت پایین و برداشتن کوله پشتی خودداری کنند.

مهدی نسب به اهمیت وزن مناسب کوله پشتی اشاره کرد و گفت: کوله پشتی به تنهایی باید جنس سبکی داشته باشد اما به طور کلی حمل کوله پشتی محدودیت هایی برای افراد دارد؛ یک کودک در سن مدرسه می تواند حداکثر تا 10 درصد وزن بدن خود می تواند کوله پشتی و کتاب و دفتر را حمل کند، وزن کوله پشتی های دانش آموزان راهنمایی نیز باید 15 درصد وزن فرد و در مقطع دبیرستان 20 درصد وزن فرد باشد.

وی ادامه داد: والدین باید توجه کنند که دانش آموز همه کتاب و دفترهای مدرسه خود را درون کوله پشتی حمل نکند؛ این موضوع بیشتر در میان دانش آموزان ابتدایی دیده می شود. حمل کوله پشتی های سنگین به مدت طولانی موجب بروز عوارض بدی برای دانش آموزان می شود.

جراح و متخصص بیماری های استخوان و مفاصل مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز اظهارکرد: حداکثر مدت زمانی که دانش آموزان مجاز هستند کوله پشتی با میزان وزن ذکر شده، را حمل کنند حدود 30 دقیقه است. اگر قرار است کوله پشتی مدت بیشتری استفاده شود، باید حتی المقدور سبک تر شود.

مهدی نسب گفت: حمل کوله پشتی های سنگین عوارضی نیز به دنبال خواهد داشت؛ کوله پشتی سنگین موجب می شود شانه ها به سمت عقب کشیده شوند و دانش آموز برای ایجاد تعادل باید فشار بیشتری تحمل کند و شانه های خود را به جلو بکشاند. خم شدن شانه ها به سمت جلو برای حفظ تعادل کوله پشتی باعث می شود به تدریج درد در ناحیه شانه و گردن ایجاد شود.

وی افزود: وضعیت قرارگیری شانه ها در این شرایط و درد شانه و گردن در طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد گوژپشتی در فرد شود. در این حالت چون کودکان در سن رشد قرار دارند، قوس پشتی مهره ها بیشتر می شود و درد کمر را به همراه خواهد داشت.

متخصص ارتوپدی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز عنوان کرد: مشاهده شده در 30 تا 40 درصد از کودکانی که کوله پشتی استفاده می کنند، دردهای شانه، کمر و گردن بروز پیدا می کند. بنابراین اگر اصول وزنی کوله پشتی رعایت نشود این دردها به سراغ کودکتان خواهد آمد.

مهدی نسب اظهارکرد: نحوه نادرست حمل کوله پشتی در دراز مدت می تواند فرد را دچار ناهنجاری های شکلی یا قامتی کند و احرافاتی در ستون مهره ها به وجود آورد. بنابراین برای پیشگیری از این موارد و عوارض باید نکات مربوط به جنس سبک و مناسب کوله پشتی، وزن کوله پشتی و مدت زمان حمل آن رعایت شود. البته کوله پشتی بزرگسالان و همچنین کوهنوردی شرایط و ویژگی های خاص خود را دارند.

جراح و متخصص بیماری های استخوان و مفاصل مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: در کنار کاهش وزن کوله پشتی و نحوه صحیح حمل آن توسط کودک، انجام نرمش و ورزش های تقویتی عضلات کمر و شکم برای فرد دچار دردهای ناشی از حمل کوله پشتی سنگین توصیه می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha