معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نسبت به سالمندان مبتلا به آلزایمر در خانه ها ابراز دغدغه و نگرانی کرد و گفت: با توجه به کوچکی خانه های امروزی و همچنین مشکلات شکاف نسلی ، این قشر از سالمندان ممکن است آزار ببینند.

نگرانی برای سالمندان مبتلا به آلزایمر در خانه ها

سلامت نیوز:  معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نسبت به سالمندان مبتلا به آلزایمر در خانه ها ابراز دغدغه و نگرانی کرد و گفت: با توجه به کوچکی خانه های امروزی و همچنین مشکلات شکاف نسلی ، این قشر از سالمندان ممکن است آزار ببینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،حسین نحوی نژاد روز شنبه همزمان با روز جهانی سالمند افزود: بخشی از سالمندان مبتلا به آلزایمر در خانه های سالمندان نگهداری می شوند و هرچند آمار دقیقی در دست نیست اما طبق آمار مراکز مختلف برآورد می شود حدود 30 درصد از سالمندان در خانه های سالمندان دچار آلزایمر و فراموشی از نوع متوسط به بالا هستند ؛ چون آلزایمر در ابتدا ممکن است تا زمانی که به اختلالات رفتاری ، عدم کنترل در فرد و مسائلی از این دست برسند، در حد یک فراموشی مختصر بوده و خفیف باشد .


وی خاطرنشان کرد: سالمندان بیمار در خانه های سالمندان از اقدامات درمانی و توانبخشی برخوردار می شوند اما لازم است که به سالمندان بیمار در خانه ها نیز توجه شود تا تکلیف آنها زیر پا گذاشته نشود.


وی تاکید کرد: اگر بتوانیم به موقع بیماری آلزایمر را تشخیص دهیم به موقع نیز می توانیم آن را درمان کنیم بنابراین در نظر داریم یک برنامه غربالگری آلزایمر در کشور اجرا کنیم.


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: یک سال است که برای اجرای طرح غربالگری آلزایمر، برنامه ریزی کرده و با حضور اساتید دانشگاه ، تست های آن را استاندارد کردیم.


نحوی نژاد اظهار داشت: این طرح فعلا در یک منطقه از تهران اجرایی خواهد شد و در صورتی که تست های ما خوب جواب بدهد و نقاط ضعف طرح را بپوشانیم ، سال آینده برای سراسر کشور فراگیر خواهد شد.


وی در پاسخ به این سئوال که آیا اجرای طرح غربالگری آلزایمر نباید از سوی وزارت بهداشت انجام گیرد، تصریح کرد: کار غربالگری آلزایمر سال ها است که روی زمین باقی مانده و اگر وزارت بهداشت می خواست آن را انجام دهد تاکنون آن را انجام داده بود؛ بطورقطع نقصی وجود دارد که بهزیستی دنبال این کار می رود ؛ به باور من نیز وزارت بهداشت با امکاناتی که دارد می توانست طی 30 سال گذشته وارد این حیطه شود، اگر وزارت بهداشت این کار را انجام دهد ما نیز خوشحال می شویم.


نحوی نژاد یادآور شد: طرح غربالگری آلزایمر از سوی بهزیستی به صورت خانه به خانه و فعلا در منطقه اکباتان تهران آغاز می شود.
به گزارش ایرنا، آلزایمر، رایج ترین شکل زوال عقل و نوعی اختلال عملکردی مغز است که در آن فرد دچار فراموشی می شود.
مبتلایان به آلزایمر دچار مشکلاتی همچون اختلال در درک و بیان مطالب، از دست دادن حافظه، حواس پرتی، نشناختن اشیا و ناتوانی در انجام کارهای ظریف و ساده هستند.


برای پیشگیری از بیماری آلزایمر باید ذخائز مغزی خود را با راهکارهایی مانند حل جدول، حفظ کردن شماره تماس ها و نیم ساعت ورزش مانند پیاده روی یا آیروبیک در روز افزایش دهیم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha