چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 19419

پژوهشگران می‌گویند؛ بچه‌دار شدن برای سلامتی والدین مفید است، اما به شرط این كه والدین به دو فرزند اكتفا كنند و پس از تولد فرزند دوم، پروسه بچه دار شدن را متوقف كنند.

یك پژوهش گسترده نشان داده است: مادر یا پدر شدن خطراتی را كه سلامتی انسان را تهدید می‌كند، از جمله ابتلا به سرطان یا بیماریهای قلبی و حتی گرایش به مصرف الكل، كاهش می‌دهد اما این تحقیق كه روی یك میلیون و 500 هزار نفر صورت گرفته حاكیست؛ این مزایا فقط نصیب پدر و مادرهایی می‌شود كه صاحب دو فرزند هستند.

به گفته محققان؛ پدر و مادرهایی كه فقط یك فرزند دارند و یا زوج‌هایی كه اصلا صاحب فرزندی نیستند، در معرض خطر مرگ ناشی از تمام فاكتورهای ذكر شده در بالا هستند و شاید به این خاطر است كه این زوج‌ها احتمالا توجه زیادی به سلامتی خود ندارند.

از سوی دیگر زوج‌هایی هم كه خانواده‌های بزرگتری را با چندین فرزند قد و نیم قد تشكیل می‌دهند، بیشتر در معرض ابتلا به بسیاری از بیماریها قرار می‌گیرند شاید به این خاطر كه همواره درگیر كنار آمدن با استرس‌های ناشی از مراقبت از چندین كودك هستند.

این تحقیق در مجله «علوم اجتماعی پزشكی» منتشر شده و نشان می‌دهد كه دو فرزند عدد مناسبی است كه سلامت والدین را تامین می‌كند.

این تحلیل كه از سوی محققان انگلیسی و نروژی انجام گرفته اطلاعات ثبث شده از زنان و مردان نروژی را مورد آزمایش قرار می‌دهد كه طی یك دوره 33 ساله متولد شدند.

محققان دریافته‌اند: بویژه در كشورهای اروپایی و غربی والدینی كه یك فرزند دارند، یا زوج‌های بدون فرزند گرایش بیشتری به استفاده از الكل دارند. زنان در این شرایط بیشتر در معرض تصادفات و بیماریهای قلبی و عروقی هستند، در حالی كه مردان در این خانواده‌ها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های ریوی و تنفسی قرار دارند. از سوی دیگر مادرانی كه چهار بار زایمان كرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان رحم هستند و پدران در خانواده‌های پرجمعیت دچار خشونت و یا تصادفات می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha