شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
کد خبر: 194193

امروزه والدین زیادی مراجعه می‌کنند که به علت ختنه نامناسب، فرزندشان دچار مشکل در شکل آلت تناسلی شده است. حتی مردان بالغ زیادی برای اصلاح عوارض ناشی از ختنه نامناسب به مطب متخصصان می‌روند و علت آن این است که برای ختنه کردن از روش استاندارد استفاده نمی‌شود و در تعداد قابل ملاحظه‌ای از موارد، ختنه توسط افرادی که صلاحیت ندارند صورت می‌گیرد. ختنه باید در شرایط بی‌دردی کامل، توسط افراد خبره و با روش استاندارد انجام شود.

عوارض ختنه کردن غیراستاندارد

سلامت نیوزـ*دکتر محمدرضا صفری‌نژاد: امروزه والدین زیادی مراجعه می‌کنند که به علت ختنه نامناسب، فرزندشان دچار مشکل در شکل آلت تناسلی شده است. حتی مردان بالغ زیادی برای اصلاح عوارض ناشی از ختنه نامناسب به مطب متخصصان می‌روند و علت آن این است که برای ختنه کردن از روش استاندارد استفاده نمی‌شود و در تعداد قابل ملاحظه‌ای از موارد، ختنه توسط افرادی که صلاحیت ندارند صورت می‌گیرد. ختنه باید در شرایط بی‌دردی کامل، توسط افراد خبره و با روش استاندارد انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین ، شاید برایتان عجیب باشد، اما از هر ده کودک پسر که به مطب من می‌آورند، ختنه هشت نفرشان مشکل دارد که در بیشترشان پوست ختنه‌گاه به‌صورت ناقص برداشته شده و سبب چسبندگی بعدی شده در حالی که ختنه یک عمل جراحی تمام عیار است. بنده تا حالا چند هزار عمل جراحی واریکوسل انجام داده‌ام و عمل ختنه اگر استاندارد صورت بگیرد، مشکل‌تر از عمل جراحی واریکوسل بوده و بیشتر از آن طول می‌کشد.

اگر ختنه به صورت درست انجام نشود، سبب عوارض زیر می‌شود:

• اگر پوست ختنه گاه به صورت درست برداشته نشود، خطر عفونت ادراری وجود دارد.

• پوست ناقص بریده شده به کلاهک آلت تناسلی و تنه آلت تناسلی چسبیده و زیر آن‌ ترشحات جمع شده و سبب عفونت می‌شود.

• چسبندگی ناشی از ختنه نامناسب سبب مخفی شدن و کشیده‌شدن آلت تناسلی کودک داخل شکم می‌شود که آزاد کردن این چسبندگی نیازمند عمل جراحی است.

• گاهی به علت ختنه توسط افراد فاقد صلاحیت، باندهای چسبندگی متعدد ما بین تنه آلت تناسلی و کلاهک آلت تناسلی ایجاد می‌شود که باید با عمل جراحی آنها را برداشت.

• کوتاهی آلت تناسلی

• بد شکل شدن آلت تناسلی

تعداد بسیار زیادی از این کودکان وقتی به سن بلوغ می‌رسند ممکن است دچار استرس‌های شدید روانی شوند. بنده بیمارانی را دارم که به علت عوارض ناشی از ختنه نامناسب از ازدواج خودداری می‌کنند. البته بسیاری از عوارض ختنه با جراحی قابل اصلاح هستند، اما گاهی نیز نمی‌توان مشکل بد ختنه شدن را اصلاح کرد.

در حالی که ختنه یک عمل جراحی بسیار حساس است و باید توسط افراد واجد شرایط انجام شود، متأسفانه در جامعه ما هم والدین و هم اکثر پزشکان ختنه را یک عمل جراحی محسوب نمی‌کنند. در بسیاری از مطب‌ها ختنه توسط تزریقاتچی‌ها انجام می‌شود. بدترین کار این است که یک نفر دست‌های بچه و یک نفر پاهای بچه را می‌گیرند و کودک در شرایط غیر انسانی ختنه می‌شود. ختنه باید حتما در شرایط بی‌دردی کامل باشد و امروزه با پیشرفت روش‌های بیهوشی می‌توان در کمال آرامش کودک را ختنه کرد. والدین باید به ختنه به عنوان یک عمل جراحی نگاه کنند و لازمه یک ختنه خوب و استاندارد هزینه کردن است. والدین نباید در ختنه کردن کودکان خود کوتاهی کنند. اگر والدین در مقطعی دارای مشکل مالی هستند باید صبر کنند تا مشکل حل شود و بعد کودک به روش مناسب ختنه شود. ختنه کردن یک روش استاندارد جراحی دارد و از هر صد کودکی که ختنه می‌شوند به جرأت می‌توان گفت حتی یک نفر آنها به روش استاندارد ختنه نمی‌شود و اکثر ختنه‌هایی که انجام می‌شوند ناقص هستند.

 *جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سروش ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
    4 3
    اگر درست انجام نشود جمله درستی نیست در آمریکا که ختنه تحت پوشش بیمه و توسط پزشک مجرب انجام میشه احتمال خطا در عمل ختنه 1 در 250 گزارش شده پس وقوع این خطاها اجتناب ناپذیره و برای فواید ناچیز و قابل جایگزینی ختنه عده ای از پسران حتی در آمریکا دچار مشکلات گاهی جبران ناپذیر ناشی از این خطاها خواهند شد
  • محمدجواد ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    9 4
    سلام دکتر خسته نباشید من الان ۱۹سالمه و مشکلم برداشتن بیش از حد پوست الته میخواستم بدونم راهی وجود داره واسه درمانش اخه من تو این سن نه خودم پول عمل دارم نه میتونم با خونواده درمیون بزارم تروخدا کمکم کنین