با مسئله سالمندی مواجه هستیم و باید بیش از گذشته برای رویارویی با این پدیده اجتماعی آمادگی داشته باشیم .

باید آماده مواجهه با پدیده سالمندی باشیم

سلامت نیوز:با مسئله سالمندی مواجه هستیم و باید بیش از گذشته برای رویارویی با این پدیده اجتماعی آمادگی داشته باشیم .

علی ربیعی در حاشیه برگزاری نخستین جلسه کمیته سالمندان افزود : هم اکنون، 9/1 درصد جمعیت کشور (حدود 7 میلیون و 500 هزار نفر) را سالمندان تشکیل می دهند.

وی گفت: در سال 1400 جمعیت سالمندان به 12 درصد و در سال 1430 به حدود 25 درصد جمعیت کل کشور می رسد.
ربیعی افزود: متاسفانه هم اکنون شاهد مسائل مختلفی از قبیل رهاسازی سالمندان در کنار خیابان ها هستیم که باید برای روبرو شدن با این پدیده ها آمادگی های لازم را کسب کنیم.


وی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه کمیته سالمندان گفت: اهم مباحث مطرح شده در این جلسه توجه به تفاوت سالمندان امروز با آینده بود چرا که سالمندان در آینده باسوادتر و امید به زندگی بیشتری خواهند داشت .


ربیعی با اشاره به تقسیم بندی سالمندان جوان ، میانه و پیر و نیز زنانه شدن سالمندی افزود: ما باید برای این تقسیم بندی برنامه داشته باشیم .
وی گفت: امروزه به ازای هر 100 سالمند مرد، 107 سالمند زن داریم که برای این مسئله باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.


وزیر تعاون افزود: تسریع در راه اندازی و گسترش خدمات خانه های امید در مراکز استانها و شهرهای بزرگ ، استفاده سالمندان از خدمات اجتماعی و حمل و نقل شهری و بین شهری همراه با تخفیف ، آموزش آمادگی برای ورود به دوران بازنشستگی و سالمندی ، راه اندازی خط تلفن مشاوره در سازمان بهزیستی و تحت پوشش قرار گرفتن سالمندان بالای 50 سال برای یادگیری سواد از تصمیمات جلسه امروز بود.


ربیعی همچنین گسترش بنیاد فرزانگان از 13 مرکز در استانها به تعداد بیشتر با تلاش سازمان های مردم نهاد در کنار کانونهای بازنشستگی و نیز نگهداری بهتر از سالمندان بی بضاعت در مراکز نگهداری سالمند را از دیگر تصمیمات جلسه امروز عنوان کرد .


وی با اشاره به وجود 18 هزار سالمند نیازمند نگهداری تمام وقت و نیز 5 هزار سالمند نیازمند نگهداری روزانه که هم اکنون با مشارکت موسسات مربوطه خدمات رسانی انجام می شود، گفت: توجه بیشتر به مبلمان شهری برای قشر سالمند از دیگر تصمیمات جلسه کمیته سالمندان بود .


ربیعی افزود : هم اکنون حدود 90 درصد از جمعیت سالمند کشور تحت پوشش می باشند و برای غربالگری آلزایمر گام نخست را در صندوق بازنشستگی کشوری برداشته ایم و در آینده ای نزدیک بر اساس سند غربالگری آلزایمر همه سالمندان تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت .


وزیر تعاون همچنین در خصوص اعتراض جامعه کارگری به لایحه اصلاح قانون کار گفت: این لایحه در دولت قبلی تنظیم و به مجلس فرستاده شده و هم اکنون در دستور مجلس است اما تلاش می کنیم که نظر جامعه کارگری و کارفرمایی را در این زمینه جلب کنیم .


ربیعی همچنین گفت: با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیر این قضیه هستیم و این لایحه برگردانده نخواهد شد بلکه تمام تلاش خود را می کنیم تا منافع جامعه کارگری و کارفرمایی تامین شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha