معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به نتایج سه هزار صفحه‌ای مطالعه ساختاری وزارت بهداشت در دولت نهم كه با حضور متخصصان خبره ساختارنویس تهیه شده بود، گفت: ‌متاسفانه در ساختار جدید وزارت بهداشت به نتایج این مطالعات توجهی نشد و این نتایج به راحتی كنار گذاشته شد.

دكتر رحمت الله حافظی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه برای تغییر ساختار از حدود یك سال و نیم پیش با بهره‌گیری از تجربیات بهترین متخصصان ساختارنویس كشور استفاده شد، افزود: با این افراد قراردادهایی منعقد و مقرر شد موضوع تغییر ساختار وزارت بهداشت بررسی شود.

وی با بیان اینكه در این ساختارنویسی از تجربیات پنج تا شش كشور استفاده شد، گفت: حاصل این مطالعه 3 هزار صفحه مطالعه كارشناسی بود كه به تولید سه سناریو برای عرضه به مقامات تصمیم گیر منتهی شد.

به گفته معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، متاسفانه این سه سناریوی طراحی و پیش بینی شده به راحتی كنار گذاشته شد و چندین نفر بدون توان و تخصص ساختارنویسی در این باره تصمیم گرفتند.

وی ادامه داد: طبق قانون مدیریت خدمات كشوری وزارتخانه‌ها مكلف بودند حداكثر تا شهریور 87 ساختار وزارتخانه‌ای را بازنگری كنند كه براین اساس هر وزارتخانه اجازه داشت پنج معاونت و برای هر معاونت حداكثر 5 اداره كل در نظر بگیرد.

حافظی افزود: در حالی كه وزارت بهداشت 8 معاونت و 62 اداره كل داشت كه با ساختار نویسی جدید اصلاح ‌شد.هرچند ساختار جدید در هفته‌های پایانی حضور دكتر لنكرانی قابلیت ابلاغ داشت اما به واسطه تغییر وزیر، دكتر لنكرانی ترجیح دادند وزیر جدید در این باره تصمیم بگیرد و بدین ترتیب كار ابلاغ ساختار جدید متوقف و سپس با چندین ماه تاخیر ساختار كنونی ابلاغ شد.

حافظی با بیان اینكه ساختار نویسی واجد یكسری استانداردهای علمی است كه فقط توسط افراد خبره و كارآمد قابل انجام است، افزود: در ساختار طراحی شده از استاندارد ساختار نویسی عدول شده است، حال آن كه در ساختارنویسی با یك ‌سال و نیم مطالعه، مقرر شده بود ادغام در ماموریت‌های هم پوشان صورت بگیرد.

معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با تاكید مجدد براینكه اتصال 25 حوزه به وزیر خارج از اصول ساختارنویسی استاندارد است، در پایان یادآورشد: وزیر بایستی برای حداقل افراد در اطراف خود فرصت برنامه‌ریزی‌های كلان و فكر كردن را داشته باشند.

وی گفت:‌ اتصال افراد فراوان با عناوین متعددی همچون قائم مقام، مشاور و یا واحدهای مختلف اداری به وزیر، فرصتی برای حوزه وزارتی جهت سیاستگذاری‌های كلان حوزه سلامت باقی نمی‌گذارد.

حافظی ادامه داد: همچنین از دیگر انتقاداتی كه به ساختار جدید وارد است، ادغام امور عمومی وزارتخانه با واحدهای ناهمگون است.

وی حوزه‌های امورعمومی و منابع انسانی را دو حوزه كاملا غیر مرتبط برای ادغام برشمرد و یادآور شد: در امورعمومی كارهای پشتیبانی ستاد وزارتخانه و نیز برگزاری مناقصه‌های با ارزش ریالی چندین میلیاردی انجام می‌شود كه به افراد متخصص و خبره‌ نیازمند است و در حوزه منابع انسانی و مدیركلی هم امورمرتبط با مسایل پرسنلی، استخدام‌ها، بازنشستگی و قوانین سنوات گذشته انجام می‌شود، بنابراین ادغام این دو حوزه ناهمگون جای تامل و بحث دارد.

معاون سابق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در خاتمه تفكیك معاونت سلامت را نوعی برگشت به عقب عنوان كرد و افزود: با توجه به آن كه پیش از این هم تجربه حضور معاونت بهداشت و درمان را در وزارتخانه داشتیم به نظر می‌رسد ادغام آن دو به علت وجود نقاط ضعفی صورت گرفته بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha