یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 194213

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج گفت: تاجران غیر حرفه ای با هدف گران فروشی ، برنج داخلی را خریداری کرده و عرضه نمی کنند

بازار برنج داخلی در دام گران فروشان

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات برنج گفت: تاجران غیر حرفه ای با هدف گران فروشی ، برنج داخلی را خریداری کرده و عرضه نمی کنند.

به گزارش غلامرضا خانکشی پور در مصاحبه با رادیو اقتصاد گفت: درحال حاضر برداشت برنج در استان های شمالی آغاز شده است و این تاجران برنج های داخلی را خریداری و انبار می کنند تا با قیمت بالاتر و گرانتر در بازار بفروشند.


وی افزود: اگر تاجران با انصاف و حرفه ای برنج را خریداری و به طور اصولی در بازار عرضه کنند قیمت برنج اونقدر افزایش نمی کند.خانکشی پور گفت: بالاترین قیمت خرید برنج در شمال 8 هزار تومان است درحالی بالای 12 هزارتومان فروخته می شود و ما در دوره برداشت و فراوانی عرضه هستیم.


امسال دو میلیون و 300 هزار تن انواع برنج در کشور تولید می شود،ممنوعیت واردات برنج در زمان برداشت محصول جدید هم هر ساله با هدف حمایت تولید کنندگان و تولید ملی در کشور اجرا می شود.


طرح ممنوعیت واردات برنج از مبادی قانونی از ابتدای مرداد هر سال همزمان با آغاز فصل برداشت برنج از شالیزارهای داخلی صورت می گیرد و تا پایان فصل برداشت به مدت چهار ماه ادامه پیدا می کند.


سرانه مصرف برنج در کشور 40 کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است که با احتساب جمعیت 80 میلیون نفری میزان سالانه برنج مورد نیاز کشور اعم از داخلی و خارجی سه میلیون تن خواهد بود.


مصرف برنج در کشور سالانه سه میلیون تن است ، امسال دو میلیون و 300 هزار تن برنج در کشور تولید شود و 700 تا 800 هزار تن از محل واردات تامین خواهد شد.


سالانه 60 درصد برنج تولیدی از ارقام برنج پر محصول و 40 درصد از ارقام کیفی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha