هر چند ساکنان مناطق غربی و جنوبی ایران در بهار و تابستان نیز از گزند گرد و غبار در امان نبودند، اما با آغاز پاییز این پدیده آلوده کننده شدت یافته و بر اساس اخبار منتشر شده مدارس و دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشانده است. علاوه بر این، اخبار منتشر شده از تعطیلی زود هنگام ادارات در خوزستان حکایت دارد. این در حالی است که پیش بینی‌ها حاکی از نوسانات جوی در روز‌های آینده است.

غرب و جنوب زیر غبار سنگین پاییزی

سلامت نیوز: هر چند ساکنان مناطق غربی و جنوبی ایران در بهار و تابستان نیز از گزند گرد و غبار در امان نبودند، اما با آغاز پاییز این پدیده آلوده کننده شدت یافته و بر اساس اخبار منتشر شده مدارس و دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشانده است. علاوه بر این، اخبار منتشر شده از تعطیلی زود هنگام ادارات در خوزستان حکایت دارد. این در حالی است که پیش بینی‌ها حاکی از نوسانات جوی در روز‌های آینده است.

به گزارش سلامت نیوز، براساس بررسی‌های انجام شده غلظت ریزگردها در آبادان و اهواز در روزگذشته (شنبه) به ترتیب ۱۸و۱۷برابر حد مجاز در اعلام شد. استانداری خوزستان به دلیل شدت میزان گرد و غبار پایان کار ادارات استان را ساعت ۱۳ اعلام کرد. همچنین بنا به اعلام قبلی تمام مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در استان نیز در نوبت ظهر تعطیل اعلام شده‌ است. پدیده گرد و غبار که صبح روز گذشته ابتدا شهرهای جنوبی استان از جمله آبادان و خرمشهر را فرا گرفته بود، در حال حاضر اکثر شهرهای استان را درگیر کرده است. در این حال مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تعطیلی تمام مدارس و واحدهای آموزشی و دانشگاه‌های استان خوزستان در مقطع عصر به دلیل افزایش میزان غلظت گرد و غبار خبر داد. این در حالی است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرهای درگیر به پدیده گرد و غبار حالت آماده باش دارند.


 گرد وغبار در خوزستان به ۱۰برابر حد مجاز رسید
مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار سازمان محیط زیست با بیان اینکه حدمجاز غلظت گرد و غبار ۱۵۰است، اما روز گذشته (شنبه) در خوزستان و برخی استان‌های جنوبی به یک هزار و۵۰۰ رسیده بود، گفت: با آغاز فصل پاییز پیش‌بینی می‌شود بیشتر با این پدیده مواجه باشیم. سید ضیاءالدین شعاعی درباره آخرین وضعیت میزان غلظت گرد و غبار در استان‌های جنوبی کشور و خوزستان افزود: از روز پنجشنبه به طور متناوب توده‌های گرد و غبار در سوریه و عراق شکل گرفت که بر اثر وزش بادهای جنوبی به سمت استان‌های جنوب غربی و غرب کشور حرکت کرد. او ادامه داد: آخرین توده گرد و غبار ساعت سه بامداد روز گذشته در مرکز عراق شکل گرفت و به استان‌های جنوبی رسیده است؛ به گونه‌ای که میزان غلظت آلاینده‌ها به یک‌هزار و ۵۰۰ رسید که با توجه به اینکه حدمجاز ۱۵۰ است می‌توان گفت تقریبا چند برابر حد مجاز است، اما براساس آنچه مشاهده می‌شود هم اکنون میزان غلظت آلاینده‌ها تقریبا رو به کاهش است. به گزارش فارس، مدیر ملی کار گروه مقابله با گرد و غبار تاکیدکرد: فصل پاییز آغاز فصلی است که انتظار می‌رود گرد و غبار را بیشتر از سایر فصول سال داشته باشیم، اما اینکه شدت و تناوب آن چگونه خواهد بود تابع شرایط باد است.


 آماده‌باش برای پذیرش بیماران‌ تنفسی
سرپرست مرکزآموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: با توجه به میزان غلظت گرد و غبار در هوای استان، توصیه می‌شود گروه‌های خطر از جمله کودکان، سالمندان و بیماران قلبی تنفسی از منزل خارج نشوند. کامبیزمعصومی اظهار کرد: با توجه به بروز پدیده ریزگردها احتمال بروز بیماری‌های تنفسی بیشتر خواهد شد، به همین منظور با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، اورژانس بیمارستان امام(ره) آمادگی کامل برای ارائه خدمات درمانی به این افراد را دارد. او افزود: گروه‌های خطر شامل نوزادان، کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و بیمارانی است که سابقه حملات تنگی نفس درسال گذشته و موارد مشابه را داشته‌اند و به آنها توصیه اکید می‌شود هنگام بروز پدیده گرد و غبار در صورتی که ضرورتی وجود ندارد، از منزل خارج نشوند. معصومی ادامه داد: در اولین اقدام بعد از بروز تنگی نفس، خس خس سینه، کوتاهی تنفس و دشواری در تنفس توصیه می‌شود، سریعا به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید. سرپرست مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز گفت: در این شرایط درب و پنجره‌ها را ببندید و توصیه می‌شود در صورت بروز حملات تنفسی و آسم اگر زمینه بیماری دارید و دارو مصرف می‌کنید داروهای خود را قطع نکنید. همچنین چنانچه قصد خروج از منزل را دارید حتما از ماسک استفاده کنید که بهترین نوع آن ماسک N۹۵ است. به گزارش ایسنا، معصومی اظهارکرد: در این شرایط احتمال بروز حملات تنفسی در گروه افراد پر خطر وجود دارد و به همین منظور، اورژانس بیمارستان امام(ره) اهواز همچون هر سال آماده پذیرش بیماران تنفسی است.


 ۶پرواز فرودگاه آبادان و اهواز لغو شد
 به دلیل شدت گرد و غبار و کاهش دید افقی روزگذشته (شنبه) درخوزستان، چهار پرواز فرودگاه آبادان و دو پرواز فرودگاه اهواز لغو شد. مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی جمی آبادان اظهار کرد: پرواز تهران - آبادان - تهران هواپیمایی کیش ایر با شماره پرواز ۷۴۰۴ و ۷۴۰۵ و پروازهای مشهد آبادان - مشهد به شماره‌های ۳۷۳۷ و ۳۸۳۸ به دلیل انتشار بیش از حدمجاز ریزگردها لغو شد. رضا سلطانی اظهارکرد: پرواز تهران - آبادان - تهران قرار بود ساعت هشت صبح در فرودگاه آبادان فرود آید و ساعت ۹ فرودگاه آبادان را به مقصد تهران ترک کند. او افزود: همچنین دو پرواز شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر مشهد-آبادان-مشهد به دلیل گرد و غبار شدید لغو شد. سلطانی ادامه داد: این پرواز که قرار بود ساعت ۷:۳۰ دقیقه در فرودگاه آبادان فرود آید طبق هماهنگی انجام شده در فرودگاه اهواز به زمین نشست. مسئول روابط عمومی فرودگاه اهواز افزود: دو پرواز شرکت هواپیمایی آسمان، اهواز- مشهد به شماره پرواز ۸۳۶ و اهواز - تهران به شماره پرواز ۸۳۱ به دلیل کاهش دید افقی ناشی از بروز پدیده گرد و غبار روزگذشته در اهواز لغو شد. به گزارش ایرنا، او اظهارکرد: به دلیل ادامه پدیده ریزگردها، کلیه پروازهای این فرودگاه تا اطلاع بعدی با تاخیر انجام می‌شود.


 وقوع طوفان و گردوغبار درجنوبی وغرب کشور
معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به وزش باد شدید در برخی مناطق، از وقوع پدیده گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا در جنوب غرب و بخش‌هایی از غرب و جنوب کشور طی روزهای آینده خبر داد. احد وظیفه گفت: روز دوشنبه ۱۲مهر، در برخی مناطق مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز، ارتفاعات البرز شرقی و شمال شرق کشور ابرناکی، رگبار پراکنده باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود. او افزود: طی روزهای آینده در شرق و شمال هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان، به ویژه در ساعات بعد از ظهر رگبار باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. همچنین در دو روز گذشته در جنوب غرب و بخش‌هایی از غرب و جنوب کشور پدیده گرد و خاک سبب کاهش دید افقی و کیفیت هوا شده است. به گفته او از بعدازظهر روز گذشته و طی امروز (یکشنبه) در شرق و شمال شرق کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود که در برخی مناطق با گرد و خاک و در منطقه زابل به صورت طوفان و گرد و خاک خواهد بود. علاوه بر این خلیج فارس در دو روز آینده مواج پیش‌بینی می‌شود. او درباره وضعیت هوای استان تهران در روزهای آینده اظهارکرد: آسمان تهران امروز (یکشنبه) کمی ابری، در بعدازظهر افزایش ابر و بارش پراکنده، گاهی وزش باد با حداکثر و حداقل دمای ۲۲ و ۱۲ درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه ۱۲مهر، کمی ابری، در بعضی ساعات افزایش ابر و وزش باد شدید با حداکثر و حداقل دمای ۲۵ و ۱۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha