معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به کمک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مردم به حوزه سلامت در سال گذشته و چگونگی هزینه‌کرد آن، گفت: امیدواریم کمک‌های مردم در حوزه پیشگیری در آینده بیشتر شود.

کمک‌های مالی خیرین سلامت کجاها هزینه می‌شود؟

سلامت نیوز:معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به کمک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مردم به حوزه سلامت در سال گذشته و چگونگی هزینه‌کرد آن، گفت: امیدواریم کمک‌های مردم در حوزه پیشگیری در آینده بیشتر شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر سید محمدهادی ایازی  در تشریح نیازهای حوزه سلامت کشور در ابتدا با اشاره به اینکه عده‌ای معتقدند سونامی سرطان در کشور بوجود آمده، اما ما این موضوع را قبول نداریم، اظهار کرد: این واقعیت وجود دارد که آمار ابتلا به سرطان در کشور رو به افزایش است، زیرا جمعیت کشور به سمت سالمندی پیش می‌رود و جمعیت سالمند و نرخ امید به زندگی بیشتر می‌شود؛ این موضوعات عواملی هستند که در ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان تاثیرگذارند و آن‌ها را افزایش می‌دهند.


وی ادامه داد: هرسال حدود ۹۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند و تعداد بیماران سرطانی روزبه‌روز افزایش می‌یابد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم اصلاح سبک زندگی و فرهنگسازی در میان مردم، گفت: به طور مثال در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مردم مقید هستند که تحرک داشته باشند و هر روز پیاده‌روی می‌کنند، اما ما به این موضوعات مقید نیستیم و نتوانسته‌ایم رفتار خود را اصلاح کنیم، نتیجه آن نیز افزایش آمار ابتلا به سرطان است. 


ایازی با بیان اینکه وزارت بهداشت حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از دولت بودجه دریافت می‌کند و ۲۶ هزار میلیارد تومان نیز درآمد اختصاصی دارد، عنوان کرد: در مجموع ۵۱ هزار میلیارد تومان بودجه داریم و اگراین مبلغ را دو برابر کنیم، همچنان برای بهداشت و درمان کشور دچار مشکل هستیم؛ در حالی‌که اگر بتوانیم نقش پیشگیرانه خود را به درستی ایفا کنیم، هزینه‌های درمان در مدیریت نظام سلامت کشور کاهش پیدا می‌کند، لازمه این اقدام فرهنگ‌سازی و ایجاد باور در میان مردم است.


وجود ۵.۵ میلیون بیماردیابتی در کشور
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سبک درست زندگی در پیشگیری از بیماری‌ها و سرطان نقش زیادی دارد، اظهار کرد: ۵.۵ میلیون بیمار دیابتی در سطح کشور وجود دارند و پنج میلیون نفر نیز در آستانه ابتلا به دیابت هستند؛ در روز جهانی دیابت از ۷۵ هزار نفر در شهر تهران تست قند خون گرفته شد و ۷۵۰۰ نفر از آنان مبتلا به دیابت بودند، در حالی‌که نیمی از افراد از ابتلای خود به دیابت اطلاع نداشتند.


وی افزود: این عدم آگاهی باعث نگرانی است. باید اشکالات این بخش را برطرف کنیم. اگر مردم آگاه باشند، می‌توانند رفتاری پیشگیرانه از بروز برخی بیماری‌ها در آینده داشته باشند و همچنین با ایجاد این فرهنگ‌سازی بخش قابل توجهی از هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
ایازی با اشاره به اینکه فعالیت‌های پژوهشی و درمانی زیادی در سطح کشور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در سطح کشور بالغ بر ۶۰۰ مرکز تحقیقاتی دارد؛ اما نکته مهم این است که این پژوهش‌ها عملی شود و مردم آنها را بکار گیرند.


حوزه اجتماعی در مدیریت نظام سلامت مغفول مانده بود
معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سلامت چهار رکن جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دارد، تصریح کرد: حوزه اجتماعی در مدیریت نظام سلامت مغفول مانده بود، اما خوشبختانه در دولت جدید حوزه اجتماعی ایجاد شد؛ این موضوع هم به معنای این است که سازمان‌های مردم نهاد سلامت در سلامت مردم به طور مستقیم نقش ایفا کنند. 
وی با بیان اینکه این اعتقاد و باور ایجاد شده که باید مشارکت مردم را در تمام عرصه‌ها داشته باشیم، یادآور شد: مشارکت می‌تواند در حوزه‌های فرهنگ‌سازی و آموزش و اقدامات خیرانه باشد. فرهنگ‌سازی و آموزش را عمدتا در سازمان‌های مردم نهاد دنبال می‌کنیم که بتوانیم سازمان‌های مردم‌نهاد را در موضوعات مختلف به طور مثال در حوزه بیماری‌ها و سرطان‌ها تشکیل دهیم.


معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم‌ نهاد در تعامل با مردم رفتارهای آنان را اصلاح می‌کنند، اظهار کرد: به طور مثال انجمن دیابت حدود ۵.۵ میلیون بیمار دیابتی دارد که باید سبک زندگی آنان اصلاح شود؛ این اصلاح سبک زندگی می‌تواند منجر شود که بیماران دیابتی به زندگی عادی خود ادامه دهند و مشکلات ناشی از بیماری‌شان کاهش پیدا کند. انجمن‌ها باید چنین نقشی ایفا کنند.


فعالیت ۶۲۰ سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت
ایازی با بیان اینکه در سطح کشور ۶۲۰ سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت داریم، خاطرنشان کرد: حدود ۱۰۰ سازمان در سطح ملی و سایر سازمان‌ها در سطح استان و شهرستان فعالیت می‌کنند، تنها یکی از آن‌ها یعنی انجمن حمایت از بیماران کلیوی ۱۷۰ شعبه در کشور دارد. 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد مشارکت گسترده مردم هستیم، عنوان کرد: مردم در سال گذشته، یکهزار میلیارد تومان کمک در حوزه بهداشت و درمان داشته‌اند و مسلما در سال جاری کمک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. امیدواریم در حوزه دوم مشارکت که حوزه زیرساخت‌های نظام سلامت است، شاهد مشارکت گسترده مردم باشیم.


ایازی با اعلام اینکه کمک ۱۰۰۰ میلیارد تومانی مردم در سال گذشته بیشتر در حوزه درمان، ساخت بیمارستان و مراکز خیریه بوده است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم کمک‌های مردمی را به سمت پیشگیری، فرهنگ‌سازی، حوزه بهداشت، ساخت مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت سوق دهیم و امیدواریم کمک‌های مردم در حوزه پیشگیری در آینده بیشتر شود.


معاون اجتماعی وزیر بهداشت اضافه کرد:  در این نوع از مشارکت از ظرفیت دستگاه‌های دیگر برای کمک به نظام سلامت استفاده می‌کنیم؛ به طور مثال رسانه‌ها می‌توانند از طریق آگاه‌سازی مردم به سلامت آنان کمک کنند.
زیرساخت‌های نظام سلامت با کمبود جدی مواجه است
ایازی ضمن اشاره به مشارکت‌های بین بخشی، با بیان اینکه زیرساخت‌های نظام سلامت با کمبودهای جدی مواجه است، گفت: حوزه دیگر مشارکت، فعالیت‌های خیرانه است. مشارکت مردم در این زمینه به این مفهوم است که آنان کمک کنند تا تعداد تخت‌های بیمارستانی افزایش یافته و نوسازی مراکز درمانی انجام شود و مراکز بهداشتی و درمانگاه‌ها توسعه پیدا کند.


وی با بیان اینکه اگر بتوانیم رویکرد سلامت جامعه محور را با جدیت دنبال کنیم، اقدام بسیار مطلوبی است، گفت: جامعه‌محور بودن به معنای مشارکت جدی ‌مردم است که این موضوع قطعا به سلامت مردم کمک خواهد کرد.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت عنوان کرد: اگر دولت در تمام اقداماتی که انجام می‌دهد موضوع مشارکت مردم را در نظر بگیرد بسیاری از مسائل و مشکلات به دست مردم حل خواهد شد.


راه‌اندازی بانک اطلاعاتی موقوفه‌های درمانی‌
معاون اجتماعی وزیر بهداشت در خصوص وقف در حوزه سلامت، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان اوقاف و امور خیریه منعقد شده تا بتوانیم در رابطه با موقوفات درمانی که عملا بلا تکلیف باقی مانده‌اند بنا به نیت واقف نسبت به استفاده در حوزه درمانی اقداماتی انجام دهیم. ضمن اینکه فرهنگسازی کنیم تا مردم موقوفات را به سمت حوزه سلامت که شامل بهداشت و درمان است، سوق دهند.


وی ادامه داد: از سال گذشته تاکنون تفاهم‌نامه ساخت مراکز درمانی جدید آغاز شده و توانسته‌ایم مراکز درمانی را افزایش دهیم. خوشبختانه تعامل با سازمان اوقاف و امور خیریه بسیار گسترده شده و بسیاری از موقوفات مردم نیز بهداشتی و درمانی ‌است.
ایازی گفت: بانک اطلاعاتی کاملی بین وزارت بهداشت و سازمان اوقاف و امور خیریه شکل گرفته و تمام اطلاعات مربوط به موقوفات درمانی جمع‌آوری شده است. این اطلاعات شامل زمین‌هایی است که به صورت بیمارستان و درمانگاه در حال حاضر استفاده می‌شوند و زمین‌هایی‌ که مورد استفاده قرار نگرفته‌اند که در آینده نزدیک به ساخت مراکز درمانی در این زمین‌ها اقدام خواهیم کرد.


معاون اجتماعی وزیر بهداشت در خصوص گلایه واقفان در زمینه مشکلات اداری وقف کردن، اضافه کرد: هر ۴۵ روز با سازمان اوقاف و امور خیریه جلسه برگزار می‌کنیم تا مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد برطرف شود. در حال‌حاضر مشکلی در این زمینه نداریم و بعد از امضای تفاهم‌نامه بخش قابل‌توجهی از مشکلات حل شده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha