لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت رسمی و قاچاق وارد کشور ما می‌شود که تشخیص تقلبی یا اصل بودن کالا برای خریدار ممکن نیست. پزشکان معتقدند استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی به مقدار زیاد می‌تواند عوارضی مانند حساسیت، آلرژی پوستی، پیری زودرس و ... را به همراه داشته باشد که مصرف کالای قاچاق و تقلبی احتمال بروز این خطرات را چندین برابر می‌کند.

چرا باید از محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی استفاده کنیم؟

سلامت نیوز:لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت رسمی و قاچاق وارد کشور ما می‌شود که تشخیص تقلبی یا اصل بودن کالا برای خریدار ممکن نیست. پزشکان معتقدند استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی به مقدار زیاد می‌تواند عوارضی مانند حساسیت، آلرژی پوستی، پیری زودرس و ... را به همراه داشته باشد که مصرف کالای قاچاق و تقلبی احتمال بروز این خطرات را چندین برابر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه است؛ این آماری است که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرده و گفته است؛ بدتر از آن اینکه حداقل سن مصرف این مواد به 13 تا 14 رسیده است و این خطری بالقوه، برای سلامت جامعه است.

پیچیدگی در تشخیص کالای تقلبی

طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان غذا و دارو، تعداد واحدهای تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در کل کشور 1791 است که از این تعداد بیش از 60درصد آنها فعال هستند و همچنین 7 هزار و 320 پروانه ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور صادر شده است. نگاه اجمالی به این آمار نشان می‌دهد عمده لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در جامعه وارداتی هستند که قاچاق سهم عمده‌ای را به خود اختصاص داده است و متاسفانه این محصولات به گونه‌ای وارد می‌شود که حتی تشخیص تقلبی یا غیر تقلبی بودن آن برای کارشناسان این حوزه نیز بسیار سخت شده است.

بهروز جنت، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در این خصوص عنوان کرده است که متقلبان محصولات تقلبی به قدری حرفه‌ای عمل می‌کنند که گاهی تشخیص محصولات تقلبی از غیرتقلبی دشوار است و حتی کارشناسان و متخصصان این حرفه نیز به سختی قادر به شناسایی محصول تقلبی و اصل آن هستند.

لوازم آرایشی را از داروخانه‌ها تهیه کنید

بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز عوارض پوستی که به دنبال استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی ایجاد می‌شود، استفاده از فرآورد‌ه‌های تولید شده در داخل کشور است.

دکتر جلیل سعیدلو، رئیس انجمن داروسازان تهران در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: طبق بند 2 ماده 2 قانون دارویی، داروخانه‌ها مجاز به فروش محصولات آرایشی و بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت هستند به همین دلیل مردم می‌توانند با مراجعه به داروخانه محصولات مورد نیاز خود را با اطمینان تهیه کنند.

گفتنی است، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در هر کشوری متناسب با موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوا، سبک زندگی و ... آن کشور تولید می‌شود به همین دلیل نمی‌توان محصولی را که در کشورهای خارجی تولید شده و مردم رضایت خوبی از نتایج آن داشته‌اند، بدون مجوز و تائید سازمان غذا و دارو در ایران مصرف کرد زیرا ممکن است مصرف آن در کشور ما برای مردم عوارضی را به همراه داشته باشد.

لزوم منطبق بودن محصولات بهداشتی و آرایشی با سبک زندگی

دکتر علی سعید مسقطی، دکترای شیمی و معاون تولید شرکت بهداشتی دکتر عبیدی در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: برای مثال در ایران توصیه می‌شود مردم از کرم‌های ضد آفتاب دارای SPF30 مصرف کنند. SPF به فاکتور حفاظتی در برابر نورآفتاب گفته می‌شود که در هر کشوری بر اساس زاویه تابش نور خورشید میزان آن متغییر است؛ در واقع اگر ایرانیان SPF کم‌تر یا بیش‌تر از 30 را مصرف کنند به نتیجه مطلوبی دست پیدا نخواهند کرد.

وی می‌افزاید: از طرفی به دلیل اینکه محصولات تولید شده در داخل کشور با علم و آگاهی نسبت به شرایط مردم تولید می‌شود دارای اطمینان بیشتری است به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود محصولات مورد تائید پزشکان و سازمان غذا و دارو ایران را تهیه کنند.

بر اساس این گزارش، محصولات آرایشی و بهداشتی به طور مستقیم با پوست انسان در تماس هستند که افراد به خصوص خانم‌ها بیش از لوازم آرایشی از محصولات بهداشتی مانند انواع پاک کننده‌ها استفاده می‌کنند که استفاده از برندهای خارجی می‌تواند نتیجه مطلوبی را برای مردم به همراه نداشته باشد.

معاون تولید شرکت بهداشتی دکتر عبیدی در این باره می‌افزاید: در ایران مواد غذایی در حرارت بسیار بالا سرخ می‌شود که این مساله موجب سیاه شدن ظروف می‌شود اما در کشورهای خارجی چنین مساله‌ای وجود ندارد برای همین ایرانیان برای شست‌و‌شوی ظروف خود باید از مواد شوینده بسیار قوی استفاده کنند که این امر می‌تواند برای سلامت پوست دست آنها مضر باشد به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده داخلی محصولاتی را تولید کرده‌اند که علاوه بر حفظ سلامت پوست دست به شست‌و‌شوی سریع ظروف نیز کمک می‌کند در واقع فرمولاسیون محصولات تولید داخل مطابق با سبک زندگی ایرانیان طراحی شده است.

پارابن چیست؟

بر اساس این گزارش، اغلب محصولات داخلی و خارجی دارای پارابن است. نتایج آزمایش‌های تازه نشان می‌دهد که مواد موسوم به پارابن در شامپو، لوازم آرایشی، لوسیون بدن و کرم‌های ضد آفتاب خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند و سبب نازایی می‌شوند به همین دلیل نیاز است موقع خرید به «بدون پارابن» بودن محصولات توجه کنند.

دکتر هاجر نیک‌خواه، مسئول فنی آزمایشگاه شرکت بهداشتی دکتر عبیدی درباره عوارض پارابن، می‌گوید: پارابن گروهی از مواد شیمیایی هستند که از اسید بنزوئیک مشتق می‌شوند. پارابن‌ها به دلیل خواص ضد باکتریایی و جلوگیری از رشد آن‌ها، در گروه مواد نگه‌دارنده طبقه‌بندی می‌شوند.

وی می‌افزاید: بر اساس مطالعات انجام شده، پارابن‌ها یکی از عوامل مسمومیت‌های سلولی و تشکیل غدد سرطانی شناخته می‌شوند. سوزش و التهاب پوستی، سرطان، افزیش ترشح هورمون استروژن و ایجاد ناباروری در مردان و تاثیرات منفی بر جنین در رحم مادر ناشی از تماس پوست با ماده به نام پارابن است.

نیک‌خواه تصریح کرد: تولید محصولات بدون پارابن هزینه‌های بسیاری برای تولید کننده دارد اما محصولات بهداشتی تولید شرکت دکتر عبیدی بدون پارابن است که این مساله می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های پوستی را در مصرف کننده کاهش دهد.

ایرانیان می‌توانند برای تهیه یک کالای مناسب و دارای مجوز از محصولات تولید داخل استفاده کنند زیرا این محصولات علاوه براینکه عوارضی برای سلامت آنها نخواهد داشت در صورت بروز مشکل می‌توان مساله را از مراجع قضایی و مسئولان ذیربط پیگیری کرد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha