یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 194278

درتهران حدود ۳ میلیون دستگاه خودرو سواری تردد می‌کنند که از این تعداد حدود ۱.۸ میلیون دستگاه باید سالانه معاینه فنی دریافت کنند.

نفس‌تنگی شهر با این‌همه خودرو

سلامت نیوز: درتهران حدود ۳ میلیون دستگاه خودرو سواری تردد می‌کنند که از این تعداد حدود ۱.۸ میلیون دستگاه باید سالانه معاینه فنی دریافت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، از سوی دیگر هر سال 220 هزار خودروی نو در تهران پلاك می‌شوند. این در حالی است كه توقف جریمه دوربینی طرح كاهش از سوی پلیس راهور تهران بزرگ همچنان واكنش نمایندگان را به‌دنبال دارد. نمایندگان مردم چه در مجلس شورای اسلامی و چه در شورای اسلامی شهر تهران با هرگونه توقف حتی به‌صورت موقت این طرح مخالف هستند و آن را مصداق قانون‌شكنی و ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی دانسته و نگرانی‌های خود را از به خطر افتادن بیشتر بهداشت و سلامت ساكنین پایتخت ابراز می‌دارند؛ به‌عنوان مثال مهرداد لاهوتی كه ریاست فراكسیون مدیریت شهری در مجلس را برعهده دارد، معتقد است: سالانه 3هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا به كام مرگ می‌‌روند؛ به همین دلیل باید بستر تقویت طرح‌های «سلامت محور» كه یكی از آنها طرح كاهش است فراهم شود. وی با اشاره به اینكه هم‌اكنون، تعداد مراكز معاینه فنی تهران كافی است و تمام آنها مجهز به تجهیزات مناسب بوده و دارای استاندارد مطلوب هستند گفت:80درصد آلودگی هوای تهران ناشی از خودروهاست و اجرای قانون معاینه فنی می‌تواند به میزان قابل‌توجهی از حجم آلایندگی هوای این شهر بكاهد؛ به شرطی كه شهروندان به موقع به مراكز معاینه فنی مراجعه كنند تا شاهد صف‌های طولانی برای‌ انجام معاینه فنی نباشیم. عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم گفت: به‌عنوان نماینده مردم مخالف توقف نظارت مكانیزه دوربین‌‌ها بر اجرای طرح كاهش هستم.

از نظر محسن بیگلری توقف طرح كاهش از یك طرف پایمال شدن حق و حقوق افراد قانونمندی است كه نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام كرده‌اند و از طرف دیگر به نفع افراد ‌قانون‌گریز‌ی است كه از انجام این مهم سرباز زده‌اند. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی از مجری طرح كاهش خواست، به جای توقف، به‌دنبال راهكارهایی برای اجرای جدی‌تر آن باشد. همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد حسینی‌كیا، عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام اینكه محور طرح كاهش نیل به هوای پاك است، گفت: قانون معاینه فنی در مجلس مورد تصویب قرار گرفته و اخذ معاینه فنی، اقدامی در راستای حل مسائل و مشكلات زیست‌محیطی است. نماینده مردم سنقر از همه ارگان‌ها خواست تا در زمینه اجرای بهتر طرح كاهش به تعهدات خود عمل كنند تا اجرای این طرح، طبق برنامه پیش‌بینی شده‌ به خوبی پیش برود.

    اهمیت حمل‌ونقل عمومی، در مقابله با آلودگی هوا

رئیس كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تأكید بر اینكه برخلاف سال‌های گذشته، لایحه هوای‌پاك امسال باید پیش از وارونگی‌ هوا تعیین تكلیف شود، گفت: اعمال سختگیرانه قانون در قبال تردد خودروهای فرسوده در شهر تهران یكی از راه‌های پیشگیرانه در زمینه شدت یافتن آلودگی هوا در ماه‌های سرد سال است. ازنظر علی محمد شاعری، كلید معمای آلودگی هوا در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و توسعه مترو است كه به‌نظر می‌رسد جزو راهكارهای آخر دولت در زمینه رفع مشكلات آلودگی هوای شهر تهران باشد. شاعری همچنین یكی از اصلی‌ترین معضلات آلودگی هوا در سال‌های اخیر را موازی كاری دستگاه‌های اجرایی و عدم‌همكاری اثرگذار آنها با شهرداری دانست واز ضعف دستگاه‌های نظارتی برفعالیت منابع آلاینده انتقاد كرد. وی گفت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم در كنار كارخانه‌ها و خودروها، موتورسیكلت‌ها، منابع انسان ساخت و طبیعی بی‌شماری نیز منجر به آلودگی هوای تهران شد كه با برخورد جرم‌انگارانه باید به فعالیت این منابع پایان بدهیم. نماینده مردم بهشهر، نكا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: هرساله با به پایان رسیدن‌ماه مهر و شروع ماه‌های آبان و آذر، شاهد اوج گرفتن شدت آلودگی‌ها در هوای شهر تهران هستیم كه عامل اصلی این شدت یافتن ناپاكی هوای تهران، اجرا نشدن صحیح و كارآمد قانون معاینه فنی خودروست.

    شورای شهر ساكت نمی‌ماند

از سوی دیگر معصومه آباد، رئیس كمیته سلامت شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینكه طرح كاهش در شورای ‌عالی ترافیك تصویب شده و قانون است، لغو یكطرفه اجرای این طرح توسط پلیس را غیرممكن دانست و تأكید كرد كه شورای شهر تهران اصلا در این باره ساكت نخواهد ماند. براین اساس قرار است در نخستین قدم شورای شهر تهران از رئیس پلیس تهران دعوت كند تا با حضور در صحن شورای شهر به سؤالات اعضای این شورا پاسخ دهد و نظرات خود را بگوید. معصومه آباد به فارس گفت: با درنظر گرفتن اینكه آلودگی هوای تهران در نیمه دوم سال افزایش می‌یابد و خودروها سهم قابل توجهی در تولید این آلایندگی‌ها دارند بنابراین توجه به سال تولید خودروها و اینكه كاربراتوری یا انژكتوری هستند باید مدنظر قرار گیرد. وی درمقایسه میان سیستم‌های سوخت‌رسانی خودروها گفت:‌ كاربراتوری‌ها در ازای یك كیلومتر حركت 40گرم و انژكتوری‌ها حدود 5گرم آلودگی تولید می‌كنند. به گفته آباد 3میلیون خودرو در تهران تردد می‌كنند و تعداد زیادی خودرو نیز روزانه در تهران شماره‌گذاری می‌شوند بدون اینكه هیچ خودروی فرسوده‌ای از گردونه خارج ‌شود. این عضو شورای شهر تهران درعین حال از توسعه حمل‌ونقل عمومی حمایت و تأكید كرد: اگر می‌خواهیم آلودگی هوا كاهش یابد باید سیستم حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم؛ بنابراین گزارش رئیس كمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینكه این طرح قریب به یك سال است توسط شهرداری تهران و ارگان‌های مرتبط در دست برنامه‌ریزی و كارشناسی است، نسبت به توقف ناگهانی اجرای این طرح واكنش نشان داد و آن را به‌معنای قانون‌شكنی و از بین رفتن اُبهت قانون دانست.

اقبال شاكری علت اصلی توقف اجرای طرح كاهش را عدم ‌مدیریت واحد شهری و نبود هماهنگی لازم بین دستگاه‌های متولی اعلام كرد و اظهار كرد: همه مسئولان در اجرای طرح‌های علمی و برنامه‌ریزی شده باید مسئولیت‌پذیر باشند. وی با اشاره به اینكه براساس این طرح خودروهایی كه وارد طرح می‌شوند باید دارای معاینه فنی باشند، گفت: طرح كاهش به‌معنای كنترل معاینه فنی خودروها از طریق دوربین‌های مكانیزه است؛ ضمن اینكه در اجرای طرح كاهش ابتدا باید زیرساخت‌های لازم فراهم می‌شد تا امروز شاهد توقف اجرای این طرح نباشیم.

    مراجعه متوازن شهروندان به مراكز معاینه فنی

مدیرعامل ستاد مركزی معاینه فنی تهران روز گذشته درباره میزان مراجعه شهروندان به مراكز برای دریافت برگه معاینه گفت: هفته گذشته و همزمان با آغاز جریمه دوربینی خودروها به‌دلیل نداشتن برگه معاینه فنی تعداد مراجعان به‌طور ناگهانی افزایش یافت به‌طوری كه ركورد معاینه 7500دستگاه خودرو در یك روز نیز زده شد. سیدنواب حسینی‌منش در ادامه تأكید كرد: هم‌اكنون مراجعه شهروندان توزیع مناسب شده و روزانه به‌طور میانگین 6هزار دستگاه در دو شیفت فعالیت مراكز معاینه فنی به مراكز مراجعه می‌كنند. به گفته وی، مراكز معاینه فنی هم‌اكنون از ساعت 7تا 24در تمام روزهای هفته فعال هستند و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این مراكز برگه معاینه فنی خودروی خود را دریافت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha