دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

‌یک فوق تخصص غدد و متابولیسم علل و درمان کم‌خونی را توضیح داد.

علت و درمان کم‌خونی

سلامت نیوز:‌یک فوق تخصص غدد و متابولیسم علل و درمان کم‌خونی را توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌دکتر حسن گنجی‌زاده زواره با اشاره به اینکه انواع مختلفی از کم‌خونی وجود دارد که از نظر علت و نوع درمان با یکدیگر تفاوت دارند، اظهار کرد: کم‌خونی ناشی از کمبود آهن، شایع‌ترین نوع این بیماری است و به راحتی با تغییر برنامه غذایی و مصرف قرص آهن قابل درمان است.

وی ادامه داد: برخی از انواع کم‌خونی مثل کم خونی در دوران بارداری، طبیعی است اما برخی انواع آن می‌تواند مشکلات دائمی در سلامتی فرد ایجاد کند.

به گفته وی، بیش از 400 نوع کم‌خونی وجود دارد که به سه گروه عمده ناشی از کاهش خون بدن، تخریب گلبول‌های قرمز و کاهش تولید گلبول قرمز یا تولید گلبول قرمز ناقص تقسیم می‌شوند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم یادآور شد: در کم خونی ناشی از کاهش خون بدن، گلبول‌های قرمز خون می‌توانند از طریق خونریزی که به آرامی و طی مدت زمان طولانی رخ می‌دهد، از دست بروند و اغلب فرد متوجه آن نمی‌شود.

وی افزود: این نوع خون‌ریزی طولانی مدت معمولا در بیماری‌های گوارشی مثل زخم‌های گوارشی، ورم معده (گاستریت) و سرطان‌های دستگاه گوارش، مصرف داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (داروهای مسکن) مثل آسپرین یا بروفن که باعث زخم گوارشی و ورم معده می‌شوند، قاعدگی و زایمان در زنان، مخصوصا اگر خونریزی قاعدگی شدید باشد یا خانمی چند زایمان داشته باشد، اتفاق می‌افتد.

 این فوق تخصص غدد و متابولیسم عنوان کرد: در کم‌خونی ناشی از تخریب گلبول‌های قرمز خون، زمانی که این گلبول‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند و نمی‌توانند در برابر فشارهای معمول دستگاه گردش خون مقاومت کنند، به طور ناگهانی پاره شده و باعث بروز کم خونی همولیتیک می‌شوند.

گنجی‌زاده اضافه کرد: کم‌خونی همولیتیک می‌تواند هنگام تولد نوزاد وجود داشته باشد و بعدها بدتر شود و گاهی اوقات علت مشخصی برای این کم‌خونی وجود ندارد.

 وی به علل شناخته شده کم‌خونی همولیتیک اشاره کرد و گفت: بیماری‌های ارثی مثل کم‌خونی داسی شکل و تالاسمی، عوامل فشارزا مثل عفونت‌ها، داروها، زهر مار و عقرب و ...، برخی مواد غذایی، سموم ناشی از بیماری کبدی یا کلیوی، حمله نامناسب سیستم ایمنی بدن (بیماری همولیتیک نوزاد زمانی که در جنین زن باردار رخ می‌دهد)، پیوند عروق، دریچه‌های مصنوعی قلب، تومورها، سوختگی شدید، تماس با مواد شیمیایی، فشارخون بالا و اختلالات انعقاد خون و به ندرت  بزرگ‌شدن طحال می‌تواند گلبول‌های قرمز خون را گیر بیندازد و آنها را از بین ببرد.



   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha