رئیس مرکز تحقیقات استریولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کشف تاثیر منفی ماده نگهدارنده «متابی سولفیت سدیم» بر باروری مردان توسط محققان شیرازی خبر داد.

شیوع ناباروری در مردان عاقبت شوم مصرف یک نوع غذا

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات استریولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از کشف تاثیر منفی ماده نگهدارنده «متابی سولفیت سدیم» بر باروری مردان توسط محققان شیرازی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز، «خبرجنوب» نوشت: دكتر نورافشان گفت: در این مطالعه تاثیر ماده متابی سولفیت سدیم كه جزو معروف ترین نگهدارنده ها است مورد بررسی قرار گرفت و حتی در مقادیری كه مصرف آن مجاز توصیه شده هم خطراتی هرچند اندك را دیدیم.

وی افزود: ما واقعاً نمی دانیم كه انسان ها در طول روز در معرض چه مقدار از این ماده هستند و دفعاتی كه از مواد غذایی حاوی نگهدارنده متابی سولفیت سدیم استفاده می كنند نامشخص است اما به طور كلی میزان مجاز مصرف این نگهدارنده روزانه حداكثر به ازای هر كیلوگرم وزن فرد، كمتر از یك میلی گرم است.

دكتر نورافشان گفت: طبق بررسی های صورت گرفته ماده نگهدارنده یاد شده باعث كاهش تعداد سلول های اسپرم و حركات آن می شود، همچنین عمده سلول های بیضه تحت تاثیر این ماده قرار گرفته و از بین می رود.

وی با اشاره به فعالیت های محققان مركز تحقیقات استریولوژی دانشگاه علوم پزشكی شیراز افزود: این تیم مطالعاتی علاوه بر كشف تاثیر منفی ماده نگهدارنده متابی سولفیت سدیم بر ناباوری مردان، ماده ای را برای كاهش عوارض یاد شده پیشنهاد دادند.

دكتر نورافشان یادآور شد: طبق این تحقیقات، اساتید ماده ای را یافتند كه در جلوگیری از عوارض ماده نگهدارنده یاد شده بسیار موثر بوده و توجه به آن از سوی افراد ضروری است.

رئیس مركز تحقیقات استریولوژی دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: طبق مطالعات این محققان شیرازی مصرف ماده «رزوراترول» كه در انگور سیاه بسیار فراوان وجود دارد همزمان با استفاده از مواد غذایی حاوی نگهدارنده متابی سولفیت سدیم برای كاهش عوارض آن بسیار موثر است.

به گفته دكتر نورافشان، توت فرنگی، تمشك، توت سیاه و آلوی سیاه نیز سرشار از رزوراترول است.

رئیس مركز تحقیقات استریولوژی دانشگاه علوم پزشكی شیراز در ادامه افزود: تاثیر مواد نگهدارنده در برخی موارد حتی در حد مجاز هم میتواند مشكل ساز باشد و مردم باید مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی مواد نگهدارنده را محدود كنند.

به گفته وی، متابی سولفیت سدیم یكی از معروف ترین نگهدارنده ها است كه در بسیاری از مواد غذایی و به ویژه نوشیدنی ها وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha