دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱

آنطور که یک مقام مسئول در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرده است در پذیرش دانشجویانی که سرانجام معلمان این مرز و بوم خواهند شد، سختگیری‌هایی از نظر سلامت روحی و جسمی وجود خواهد داشت، تا جایی که مبتلایان به ۳۰ بیماری از معلم شدن محروم هستند. معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به صورت مشخص فهرست این بیمار‌ها را اعلام نکرده است، اما در میان آنچه در گفته‌های عباس قنبری آمده مشخص است که مبتلایان به دیابت هم از معلمی محروم خواهند شد. این در حالی است که میلیون‌ها نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند.

سلامت نیوز: آنطور که یک مقام مسئول در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرده است در پذیرش دانشجویانی که سرانجام معلمان این مرز و بوم خواهند شد، سختگیری‌هایی از نظر سلامت روحی و جسمی وجود خواهد داشت، تا جایی که مبتلایان به ۳۰ بیماری از معلم شدن محروم هستند. معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به صورت مشخص فهرست این بیمار‌ها را اعلام نکرده است، اما در میان آنچه در گفته‌های عباس قنبری آمده مشخص است که مبتلایان به دیابت هم از معلمی محروم خواهند شد. این در حالی است که میلیون‌ها نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آرمان در ادامه نوشت: کمبود نیروی معلم در دوره‌ها مختلف یکی از چالش‌های اساسی در وزارت آموزش و پرورش بوده است. این در حالی است که چندی پیش پیشنهاد استخدام ۲۰ هزار نفر در آموزش و پرورش را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور داده شده است و در این اقدام قرار است ۱۰هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ۱۰ هزار نفر نیز از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به عنوان معلم به سر کلاس‌ها بروند. بر اساس مصوبه مجلس تعدادی از معلمان آزاد و مربیان پیش دبستانی در آموزش و پرورش مشغول به تدریس خواهند شد. بنابر گفته‌های وزیر بخشی از کمبود نیرو در آموزش و پرورش نیز امسال با اضافه کاری معلمان رسمی به صورت حق‌التدریسی جبران می‌شود. از اردیبهشت امسال ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش آغاز شده است، اما باز چالش کمبود معلم در این وزارتخانه مشاهده می‌شود. چون بر اساس بررسی‌های انجام‌شده امسال ۳۶ هزار نیروی فرهنگی می‌توانند بازنشسته شوند، اما به دلیل کمبود نیرو قرار است همچنان به فعالیت بپردازند. در گیرودار جذب نیرو در آموزش و پرورش مسائلی همچون محرومیت برخی افراد از معلمی به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله دیابت مطرح می‌شود. این در حالی است که براساس مطالعات مختلف در حال حاضر حدود ۴.۵ تا پنج میلیون نفر در کشورمان مبتلا به دیابت هستند که نیمی از آنها از بیماری‌ خود بی‌اطلاع هستند.

طبق آخرین آمارهای منتشرشده نهایی سازمان بهداشت جهان شمار بیماران دیابت به مرز ۳۴۶ میلیون نفر رسیده است؛ به گونه‌ای که سیر صعودی ابتلا به این بیماری چنان سرعتی به خود گرفته است که متاسفانه در هر ده ثانیه دو نفر به تعداد مبتلایان اضافه شده و از سوی دیگر هر هشت ثانیه نیز یک نفر در اثر ابتلا به دیابت نیز جان خود را از دست می‌دهد. البته ناگفته نماند که ابتلا به دیابت نوع دوم سهم ۹۰ درصدی را از میان انواع دیابت‌ها در جهان به خود اختصاص داده است و طبق آخرین پیش بینی‌های سازمان بهداشت جهانی آمار مبتلایان به دیابت تا سال ۲۰۳۰ به دو برابر میزان کنونی یعنی بالغ بر ۶۸۹ میلیون نفر خواهد رسید. درضمن فشار خون بالا و چاقی نیز از دیگر بیماری‌های شایع در بین ایرانی‌هاست.

کوتاه‌قدها از ورود به آموزش‌وپرورش باز می‌مانند

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از تعیین ۳۰ بیماری ممنوعه برای معلمان خبر داد. عباس قنبری درباره روش جذب دانشجو از سایر دانشگاه‌ها و تربیت در دانشگاه فرهنگیان، گفت: ظرفیت‌ها براساس نیاز آموزش و پرورش مشخص می‌شود؛ به گونه‌ای که به تناسب نیروهایی که از آموزش و پرورش بازنشسته و خارج می‌شوند، یا در ساختار دیگری به کار گرفته می‌شوند، ظرفیتی تعریف می‌شود. او ادامه داد: تا سال ۱۳۹۹ در مجموع ۱۸۰ هزار نفر معلم از مجموعه وزارت آموزش و پرورش خارج می‌شود؛ بنابراین به‌‌ همان نسبت ما باید ظرفیتی ایجاد کنیم که از میان فرهیختگانی که در دانشگاه‌های معتبر درس خواندند و می‌توانند دوره‌های تربیت معلم و معلمی را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند، جذب آموزش و پرورش کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان همچنین درباره وضعیت ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان توضیح داد و گفت: ادامه تحصیل فرایندی است که هم حق دانشجوست و هم دانشجو می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند، اما داشتن تعهد خدمتی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان محدودیت در زمینه را برای آنها ایجاد می‌کند، چرا که نیاز آموزش و پرورش به این افراد بالاست، بنابراین آنها در آغاز باید به تدریس مشغول شوند و بعد به فکر ادامه تحصیل باشند.

قنبری افزود: این محدودیت برابر با یک مصوبه برای نیروهای متعهد به خدمت وجود دارد، اما برای سایر دانشگاه‌‌ها این محدودیت برداشته شده که در بخشی از روزهای هفته این ظرفیت را ایجاد کنند، اما در دانشگاه فرهنگیان باید محدوده سه سال حفظ شود. او با اشاره به برگزاری سومین دوره بالندگی مشاوران در شهریور گفت: یکصد نفر از مشاوران تحصیلی و خدمات دانشجویی در یک دوره بالندگی و کارگاهی شرکت کردند و آموزش‌هایی برای افزایش انگیزش تحصیلی، شناخت فضای مجازی و همچنین ارتباطاتی که در محیط زیست خوابگاهی وجود دارد، به آنها داده شد. او تاکید کرد: همچنین توانمند ساختن دانشجویان برای مقابله با بحران‌های ناشی از ناملایمات زندگی، مهاجرت‌ها و حضور در فضاهای خوابگاهی در دستور کار قرار گرفت؛ به ویژه برای دانشجویانی که از مناطق دوردست به استان‌هایی می‌روند که برای اولین بار در آن فضا قرار می‌گیرند.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه از ۱۰ تا ۱۹ شهریور، دوره معاینه پزشکی، مصاحبه پزشکی و مصاحبه تخصصی دانشجو معلمان و متقاضیان ورود به آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: خوشبختانه علاقه‌مندی جوانان به ویژه در بخش دختران به بحث تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان خیلی قابل توجه بود. او افزود: در این ارزیابی‌ها یک الگوی سلامت جسمانی از طریق دانشگاه فرهنگیان پیشنهاد شد که بنابر آن بالغ بر ۳۰بیماری ممنوعه برای معلمان مشخص کردیم. بیماری دیابت، بیماری‌های سلامت روحی و روانی و حتی بیماری‌های واگیردار از جمله این بیماری‌ها به شمار می‌رود. بینایی، افزایش نامتعارف وزن و سلامت ستون فقرات برای ما بسیار مهم بود و تست‌های فوق العاده دقیق از نظر سلامت جسمانی انجام شد.

به گزارش ایلنا، قنبری با بیان اینکه دو برابر ظرفیت یعنی ۲۰ هزار نفر را سازمان سنجش به ما اعلام کرد که از این تعداد ۱۰ هزار نفر مهر جذب آموزش و پرورش شدند، گفت: به عنوان مثال اگر فردی قدش خیلی کوتاه باشد، خود به خود وارد مراحل بعدی نمی‌شود؛ یعنی اگر شرایط اولیه را نداشته باشند، در مراحل بعدی حضور نمی‌یابند. امیدوار هستم، نسل آینده که از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شود، از نظر سلامت روحی و جسمی، تخصص و فنون معلمی و دانش معلمی در شرایط ایده‌آلی باشند.

کم و کیف بیماری معلمان مشخص شود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تعیین ۳۰ بیماری ممنوعه برای معلمان می‌گوید: بی شک معیارهایی در این زمینه وجود دارد و بروز چنین شرایطی برای ورود افراد به شغل معلمی منطقی است، چون معلمان با کودکان و نوجوانان این مرز و بوم سرو کار دارند، طبیعتا سلامت این افراد در سیستم آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کارن خانلری در این زمینه که امروزه ابتلا به بیماری دیابت دیگر پیر، جوان، زن و مرد ندارد می‌افزاید: باید شرایط را به شکل کامل مورد بررسی قرار داد تا کم و کیف این تصمیم گیری مشخص شود، در غیر این صورت این تصمیم گیری سختگیرانه است. من در جریان این تصمیم‌گیری نیستم. بی شک دلایل پزشکی مشخصی برای این امر وجود دارد؛ چون اتخاذ چنین تصمیمی به ظاهر غیرمنطقی است. البته باید دانست که دیابت انواع و اقسامی دارد و نوع پیشرفته این بیماری خلق و خوی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به هر حال این تصمیم گیری بر اساس بینش علمی شکل گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha