از آغاز هفته، آیین‌های استقبال از دانشجوهای تازه وارد، یك به یك در دانشگاه‌های كشور برگزار می‌شود. جشن‌هایی پر نور و شور پر از امید. امید به آینده، امید به تحصیل خوب و شغل خوب پس از آن. امید به «رفاه». اما آیا این امید رنگی از واقعیت دارد؟ یا تنها كورسویی دروغین از چراغ‌هایی خیالی است كه قرار است در آینده روشن شوند؟ انگار آینده واقعی، آینده‌یی با مشكلات صنفی و رفاهی، پشت درهای تالار جشن، راهی به درون نداشت. یكی از جشن‌هایی كه در هفته جاری برگزار شد، آیین ورودی دانشجویان رشته پرستاری بود. جشنی كه سخنان سخنرانانش بی‌نشان از مشكلات صنفی منتظر، جز شعارهای پر زرق و برق نبود؛ سخنانی كه در آن حتی كمبود شدید امروز پرستار در بیمارستان‌ها هم یك فرصت برای تثبیت فرصت شغلی دانشجویان پرستاری در آینده بود.

بازار كار پرستاری تا دهه‌های آینده تضمین شده است

سلامت نیوز: از آغاز هفته، آیین‌های استقبال از دانشجوهای تازه وارد، یك به یك در دانشگاه‌های كشور برگزار می‌شود. جشن‌هایی پر نور و شور پر از امید. امید به آینده، امید به تحصیل خوب و شغل خوب پس از آن. امید به «رفاه». اما آیا این امید رنگی از واقعیت دارد؟ یا تنها كورسویی دروغین از چراغ‌هایی خیالی است كه قرار است در آینده روشن شوند؟ انگار آینده واقعی، آینده‌یی با مشكلات صنفی و رفاهی، پشت درهای تالار جشن، راهی به درون نداشت. یكی از جشن‌هایی كه در هفته جاری برگزار شد، آیین ورودی دانشجویان رشته پرستاری بود. جشنی كه سخنان سخنرانانش بی‌نشان از مشكلات صنفی منتظر، جز شعارهای پر زرق و برق نبود؛ سخنانی كه در آن حتی كمبود شدید امروز پرستار در بیمارستان‌ها هم یك فرصت برای تثبیت فرصت شغلی دانشجویان پرستاری در آینده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل، ایرج حریرچی، معاون كل وزارت بهداشت روز شنبه، دهم مهرماه و در جشن دانشجویان جدیدالورود رشته‌های پرستاری و مامایی كه در دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، خطاب به دانشجویان گفت: «نظام‌های سلامت در سراسر دنیا نظام‌های موثر و مهمی هستند و پیش از تولد انسان‌ها و حتی پیش از تشكیل جنین با آنها مواجهند و این اهمیت باعث شده است كه 10.5درصد كل تولید ناخالص ملی در نظام بهداشتی درمانی هزینه می‌شود.»

وی ادامه داد: «آمارها نشان می‌دهد كه هر ایرانی به‌طور متوسط سالانه 10.3 بار به نظام بهداشتی مراجعه می‌كنند و این یعنی بیش از ۸۱۰میلیون مراجعه سرپایی در سال؛ همچنین همین آمار نشان می‌دهد كه از هر ۱۰ ایرانی یك نفر به خدمات بستری نیاز پیدا می‌كند و بخش مهمی از بار این مراجعات بر دوش جامعه پرستاری است.»

به گزارش مهر، قائم‌مقام وزیر بهداشت همچنین با ذكر این نكته كه میزان داوطلبان رشته تجربی بسیار بیش از تعداد پذیرفته‌شدگان بوده در حالی كه در بسیاری گروه‌ها همچنان صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد، خطاب به دانشجویان جدیدالورود گفت: «با توجه به این موضوع امیدوارم شما رشته تحصیلی خود را با آگاهی انتخاب كرده باشید و از تاثیر رشته خود بر جامعه مطلع باشید.»

حریرچی گفت: «كشور ما به پرستاران نیاز دارد، ولی بیش از آن به پرستاران خوب و كاربلد نیاز دارد؛ پس ارزش وجودی خود را بدانید و فكر كنید كه این اطلاعات و معلومات را برای درمان نزدیكان خود به كار خواهید بست.»


 فعالیت صنفی برای نمایش هویت حقیقی

علی‌محمد آدابی، رییس كل سازمان نظام پرستاری كشور نیز در این مراسم گفت: «پوشیدن لباس پرستاری لیاقت می‌خواهد و قطعا دانشجویان این رشته لیاقت پوشیدن این لباس را

داشته‌اند.»

به گزارش مهر، رییس كل سازمان نظام پرستاری در ادامه صحبت‌هایش گفت: «سازمان نظام پرستاری كشور با ۱۲۰هیات‌مدیره فعال در سطح كشور، برآمده از بطن جامعه پرستاری است و حضور دانشجویان پشتوانه حركت صنفی سازمان نظام پرستاری خواهد بود.» او ادامه داد: «معاونت پرستاری وزارت بهداشت هم حامی سیاست‌گذاری‌های سازمان نظام پرستاری و كمك برای اجرای تصمیمات در سطح كشور است و انجمن‌های علمی پرستاری نیز وجود دارند كه متنوع و بسیار فعال كار می‌كنند و خانه پرستار نیز به عنوان یك نهاد صنفی و سیاسی پرستاری، تحولات پرستاری را رصد و حمایت

 می‌كند.»

وی گفت: «انتظار سازمان نظام پرستاری از دانشجویان پرستاری این است كه فعالیت‌های خود را در بخش‌های مختلف به شكل منظم، خلاصه، رصد و ارزیابی كنند. با توجه به امكان عضویت افتخاری دانشجویان پرستاری در سازمان نظام پرستاری، حضور دانشجویان برای ادامه حركت به سوی اهداف پرستاری بسیار موثر و كارآمد خواهد بود و منجر به نمایان شدن هویت حقیقی جامعه پرستاری می‌شود.»



 كمبود 295هزار پرستار در كشور

روز گذشته نیز محمد میرزابیگی، معاون پرستاری وزیر بهداشت، در جمع دانشجویان پرستاری ورودی سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های مستقر در تهران گفت: «زمانی در سال 75 هیچ تشكلی برای پرستاران نداشتیم اما اكنون سازمان نظام پرستاری، معاونت پرستاری و تشكل‌های مختلف حرفه‌یی برای رشته پرستاری به وجود آمده است، تحقق این مسائل زمانی یك رویا و آرزو شبیه‌تر بود اما امروز همه این شرایطی كه زمانی آرزو بود، با عزم راسخ و پیگیری مستمر محقق شده است.»

به گزارش ایرنا میرزابیگی گفت: «در حال حاضر 295 هزار نفر در گروه پرستاری كمبود داریم و اگر چه این مساله از یك سو برای جوانان ما فرصت محسوب می‌شود، ولی از سوی دیگر به عنوان یك تهدید به شمار می‌آید و باعث می‌شود كیفیت خدمات هنوز تضمین نشود.» او ادامه داد: «نیاز اساسی به تربیت گسترده نیرو داریم كه در این زمینه نیز از 2.5 سال پیش، ظرفیت دانشكده‌های پرستاری دوبرابر شده است.»

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: «كمبود شدید پرستار از این نظر فرصت است چرا كه شما بازار كارتان تا دهه‌های آینده تضمین شده است و هیچ پرستاری به لطف الهی این روزها بیكار نمی‌ماند و اما تهدید از این منظر كه به هر حال وقتی تعداد پرستاران شاغل در حال حاضر حدود یك‌سوم استانداردهای دنیاست، این به این معناست كه زحمات شما در بالین تا حدی طاقت‌فرسا خواهد بود.»

میرزابیگی با اشاره به استخدام‌های گسترده به صورت دولتی و غیر دولتی در طول سال‌های اخیر در حوزه پرستاری گفت: «در طول طرح تحول نظام سلامت استخدام‌های خوبی در رشته پرستاری صورت پذیرفته است و پیش‌بینی می‌شود این به‌كارگیری‌ها در سطوح مختلف مراقبتی در آینده نیز تداوم یابد.»



 تعویق ۱۰ماهه مطالبات پرستاران گیلانی

زیر سنگینی صدای بلند سوت و كف‌های آیین‌های آغاز سال تحصیلی جدید برای دانشجویان پرستاری، طاهره زاهدصفت، رییس شورای عالی نظام پرستاری كشور گفت: «شعارهای پر زرق و برقی در مورد اهمیت نقش پرستاران در حوزه سلامت می‌شنویم اما در عمل حمایت واقعی از این بازوی توانمند نظام سلامت صورت نمی‌گیرد و شرح وظایف و مسوولیت‌هایشان رو به افزایش است.»

رییس شورای عالی نظام پرستاری كشور افزود: «تعویق 10ماهه مطالبات پرستاران گیلانی قابل چشم‌پوشی نیست چرا كه در شرایط اقتصادی كنونی، امنیت روحی و روانی در جهت داشتن یك زندگی حداقلی از آنان سلب شده است.»

زاهدصفت با بیان اینكه تعداد پرستاران گیلانی 4هزار نفر است، اعلام كرد: «برای حفظ ارزش و كرامت بیماران باید به مقوله كمبود پرستاری گیلان توجه جدی شود و با توجه به جمعیت استان گیلان و گردشگرپذیر بودن این خطه، با استانداردها فاصله زیادی داریم.»

رییس شورای عالی نظام پرستاری كشور با اشاره به اینكه جای حداقل هزار پرستار در بیمارستان‌های استان گیلان خالی است، تاكید كرد: «شرایط بحرانی كنونی كشیك بیمارستان‌ها كه با اضافه‌كاری اجباری پرستاران، برخلاف قانون تكمیل می‌شود، مطلوب نیست.»

زاهدصفت با بیان اینكه این شرایط پاسخگوی نیاز بیمارستان‌های شلوغ استان نیست، افزود: «اگر در گیلان برای تصدی پست‌ها و مسوولیت‌ها به شاخص‌ها و توان علمی و مدیریتی و تخصص، بیشتر توجه شود و ضوابط بر روابط ارجحیت داشته باشد، خودبه‌خود درصد زیادی از مشكلات حل می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha