دبیر‌كل سازمان ملل متحد طی پیامی بر توجه بیشتر به روز جهانی سلامت و بهداشت‌ (هفتم آوریل/ 18 فروردین) تاكید و اعلام كرد: امسال باید روز جهانی بهداشت برپایه استاندارهای تاثیر‌گذار، برنامه‌ریزی‌های بهتر و اجرای قوانین بهداشتی برگزار شود.

با كمك و یاری یكدیگر جهانی پاكیزه و سلامت بنا کنیم

به گزارش سلامت نیوز ، «بان كی‌مون»، دبیر كل سازمان ملل متحد، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت ـ هفتم آوریل 2010 میلادی/18 فروردین 1389‌ـ اعلام كرد كه امسال با توجه به وقوع دو زمین لرزه در «هاییتی» و «شیلی» كه جان صدها هزار نفر را گرفت و باعث بی‌خانمان شدن میلیون‌ها نفر دیگر شد كه اكثرشان از زاغه‌نشینان و حومه‌نشینان بودند، باید به وضعیت این مكان‌ها و ساكنان آن‌ها توجه بیشتر كرد.

وی خاطرنشان كرد: هم‌اكنون نیمی از سكنه این كره خاكی در اطراف و حومه شهرها و یا حلبی‌آبادها زندگی می‌كنند و نیروهای تلاش‌گر امداد و نجات و بهداشت باید بیشتر به وضعیت این افراد توجه نشان دهند. هم ‌اكنون از هر 10 نفر، هفت نفر در این مناطق كثیف و آلوده زندگی می‌كنند. از طرفی،‌ باید به این موضوع اشاره كرد كه ساكنین این نواحی در كشورهای در حال توسعه و یا فقیر ساكن هستند كه در این كشورها هم كمتر به وضعیت بهداشت و سلامت توجه می‌شود.

«بان كی‌مون»، دبیر كل سازمان ملل متحد، افزود: افرادی كه در این نواحی زندگی می‌كنند از دسترسی به امكانات بهداشتی محروم هستند. آنان از آب‌های آلوده و یا آب باران ذخیره شده در محفظه‌هایی پر از كرم و لارو حشرات می‌آشامند و به همین دلیل اكثریت دچار بیماری‌های واگیردار و انگلی هستند. باید به این افراد توجه كنیم و استاندارهای تاثیرگذار بهداشتی را در مناطق مذكوربه اجرا درآوریم.

در گزارش سازمان بهداشت جهانی ـ WHO ـ نیز آمده است كه توجه نكردن به مسائل بهداشتی، ‌آلودگی‌های ترافیكی و ‌صنعتی، گسترش بیمارِ‌های واگیردار و مسری و جمعیت انبوه در زاغه‌ها و حلبی‌آبادها، نداشتن تحرك كافی و لازم، رژیم غذایی نامناسب و وقوع جرایم جنسی و فیزیكی از عوامل و حائز اهمیتی هستند كه دولت‌ها و سردمداران كشورها باید به آن توجه كنند.

از طرفی،‌ نبود یك سیستم مناسب و قدرتمند برای كنترل بخش‌های بهداشتی و سلامت یك جامعه نیز از عواملی هستند كه كشورهای در حال توسعه و یا فقیر از آن رنج می‌برند و با آن دست و پنجه نرم می‌كنند.

با این حال، خانواده‌ بزرگ سازمان ملل متحد طی برنامه‌ای قرار است با این عوامل به مقابله بپردازد. به طوری كه در دستور كار این آژانس امده است مقابله بالودگی هوا و آلودگی صوتی، مقابله با ترافیك و جرایم، توسعه شهرنشینی و گسترش شبكه پاكیزه و بهداشتی از غذا، آب اشامیدنی و سیستم درمانی مناسب از این فعالیت‌ها است.

همچنین در روز جهانی بهداشت كه هفتم آوریل/ 18 فروردین برگزار می‌شود،‌ بیش از 700 شهر از سراسر جهان در این برنامه شركت می‌كنند تا با كمك و یاری یكدیگر جهانی پاكیزه و سلامت بنا كنند؛ ‌چرا كه با داشتن یك برنامه بهتر،‌ استاندارهای تاثیرگذار و قوانین مناسب می‌توان با این عوامل ناخلف مقابله كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha