شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 19443

: مشاور وزیر و مدیر كل حوزه وزارتی وزارت بهداشت برنامه‌های هفته سلامت امسال را كه از 18 تا 24 فروردین در سراسر كشور برگزار می‌شود را اعلام كرد.

هفته سلامت و برنامه های سراسر کشور
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس حسن آقاجانی، مسئول ستاد برنامه‌های هفته سلامت وزارت بهداشت  گفت: روز 22 فروردین هر سال روز جهانی بهداشت است كه سازمان بهداشت جهانی(WHO) هر سال شعاری را برای این روز انتخاب می‌كند تا نظر مسئولان بهداشتی كشورها را به یكی از مسائل مهم این حوزه معطوف كند، شعار امسال روز جهانی بهداشت امسال نیز از سوی این سازمان « شهرنشینی و سلامت» انتخاب شده است.
وی گفت: وزارت بهداشت هر سال با توجه به روز جهانی بهداشت، مراسم هفته سلامت را از 18 تا 24 فروردین در سراسر كشور برگزار می‌كند و با نامگذاری نمادین روزهای این هفته مسائل مهم مطرح درحوزه سلامت را برجسته می‌كند.
مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: بر این اساس چهارشنبه 18 فروردین اولین روز هفته سلامت به عنوان روز جامعه سالم و مدارس مروج سلامت نامگذاری شده است، محورهایی كه در این روز مورد تأكید قرار می‌گیرد شامل سلامت محیط و بوفه مدارس، ارتقای سلامت كاركنان آموزش و پرورش، ارائه مشاوره‌های بهداشتی و بهداشت روان در مدارس و تأكید بر مشاركت والدین در ارتقای سلامت دانش آموزان است كه با همكاری وزارت آموزش و پرورش و بهداشت انجام می‌شود. در این روز همچنین زنگ سلامت در یكی از مدارس تهران با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش به صدا در می‌آید و در تمام مدارس كشور نیز مراسم مشابه برگزار می‌شود.
آقاجانی اضافه كرد: پنجنشنبه 19فروردین روز جامعه ایمن و رانندگی ایمن نامگذاری شده است كه در این روز به همكاری‌های بین بخشی به خصوص بین وزارت بهداشت و پلیس راهنمایی و رانندگی، ترویج استفاده كمتر از وسایل نقلیه شخصی تأكید می‌شود، مسئله‌ای كه علاوه بر كاهش تصادفات رانندگی به كاهش آلودگی هوا نیز كمك می‌كند. همایش جامعه ایمن، رانندگی ایمن نیز در این روز برگزار می‌شود.
دبیر ستاد هفته سلامت گفت: جمعه 20 فروردین سومین روز هفته سلامت نیز به عنوان روز شهر سالم، ورزش، نشاط و رفتارهای سالم نامگذاری شده است، در این روز برنامه‌های مختلفی از جمله مراسم ورزش همگانی و پیاده روی خانوادگی با همكاری وزارت بهداشت و سازمان تربیت بدنی در سراسر كشور برگزار می‌شود همچنین وزیر بهداشت در تهران و رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی در استان‌ها خطیب پیش از نماز جمعه خواهند بود.
مشاور وزیر بهداشت اضافه كرد: شنبه 21 فروردین روز جامعه سالم، تغذیه سالم و امنیت غذایی است كه در این روز برنامه‌هایی با محوریت آشنایی مردم با عوامل خطرساز در ایجاد بیماری‌های غیر واگیر بر اثر مصرف نادرست مواد غذایی از جمله روغن‌های خوراكی و نوشابه‌ها با تأكید بر همكاری‌های بین بخشی در این زمینه برگزار می‌شود.
وی گفت: یكشنبه 22 فروردین روز جهانی بهداشت با توجه به شعار سازمان بهداشت جهانی به نام روز شهر سالم، همكاری‌های بین بخشی و همكاری‌های اجتماعی در ارتقای سلامت نامگذاری شده است، مسئله مهم و قابل طرح در این زمینه این است كه با وجود تلاش‌های بسیاری وزارت بهداشت در ارتقای سلامت مردم به عنوان متولی سلامت، كنترل و نظارت بر بخش عمده عوامل خطرساز سلامت در اختیار وزارت بهداشت نیست، مسائلی مانند آ‌لودگی هوا، بیماری‌های قلبی و تنفسی، سرطان‌ها، مسائل مرتبط با بهداشت محیط، تغذیه نا سالم، ترافیك و استرس‌های محیطی و عوامل برون بخشی وزارت بهداشت است كه تأثیر زیادی بر سلامت مردم دارند و به خصوص با گسترش زندگی شهری و افزایش این عوامل همكاری‌های بین بخشی بین سیاستمداران، مدیران و مردم در كنترل این عوامل نقش اصلی را ایفا می‌كند.
در این روز همچنین مراسم روز جهانی بهداشت با حضور وزیر بهداشت و مسئولان و وزرای مرتبط در تهران برگزار می‌شود.
مدیر كل حوزه وزارتی وزارت بهداشت افزود:‌ دوشنبه 23 فروردین روز شهر سالم، هوای سالم و عاری از دخانیات نامگذاری شده است، سنجش برنامه های سلامت ریوی در سال 89، بررسی مسائل مربوط به سیگار و عوامل خطرساز در بروز بیماری‌های غیرواگیر تنفسی و قلبی و عروقی و توجه به این نكته كه مصرف سیگار مقدمه اعتیاد به مواد دیگر است از جمله مسائل مطرح در این روز است.
مشاور وزیر بهداشت گفت: سه‌شنبه 24 فروردین آخرین روز هفته سلامت به نام روز جامعه سالم و پیشگیری از اعتیاد نامگذاری شده است، همایشی با همین نام در این روز برگزار می‌شود، همچنین برنامه‌ای در حوزه پیشگیری از اعتیاد با همكاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و بسیج مستضعفین در این روز برگزار می‌شود.
آقاجانی اضافه كرد: دانشگاه‌های علوم پزشكی بازوی اصلی وزارت بهداشت در اجرای برنامه‌های حوزه سلامت هستند و شبكه بهداشتی و درمانی سراسر كشور تحت پوشش این دانشگاه‌ها نیز بازوان اجرایی این دانشگاه‌هاست، شبكه بهداشتی و درمانی در اكثر دانشگاه‌های علوم پزشكی هنوز با توجه به استانداردهای تعریف شده تكمیل نشده است اما برای اولین بار سخت افزار و امكانات این شبكه در دانشگاه علوم پزشكی تهران تكمیل شده كه جشن تكمیل شبكه بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در هفته سلامت برگزار می‌شود.
وی گفت: تكمیل شبكه بهداشتی و درمانی امكان اجرای برنامه‌های حوزه سلامت كه مهمترین آن برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع است را فراهم می كند.
مشاور وزیر بهداشت افزود: گذر اپیدمیولوژیك بیماری‌ها از بیماری‌های واگیر به بیماری‌های غیر واگیر در جهان و ایران و افزایش بروز بیماری‌های مانند سرطان، تصادفات رانندگی، بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی كه همزمان با گسترش شهرنشینی، استرس و آلودگی هوا روز به روز بیشتر می شود، همكاری بین بخشی و جمعی همه مردم و مسئولان را برای كنترل آن نیازمند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha