یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۸
کد خبر: 19447

دانشمندان می گویند معالجه ای بالقوه برای یک بیماری کشنده - بیماری خواب - که سالانه 60 هزار نفر را در آفریقا مبتلا می کند یافته اند.

'پیشرفت مهم' در جهت درمان بیماری خواب
به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی ، متخصصان بریتانیایی و کانادایی می گویند که با دارو می توان به آنزیمی حمله کرد که انگل عامل بیماری برای بقای خود به آن نیاز دارد.

آنها می گویند که این دارو که به صورت قرص خواهد بود می تواند حدود 18 ماه دیگر برای آزمایش های کلینیکی آماده باشد.

بیماری خواب که با نیش مگ تسه تسه منتقل می شود ناشی از انگلی است که به سیستم عصبی بدن حمله می کند.

این "پیشرفت مهم" در دانشگاه داندی در اسکاتلند به دست آمد. این دانشگاه محل تحقیق درباره بیماری هایی است که شرکت های عمده داروسازی از آنها غفلت می کنند.

پروفسور پل وایات مدیر این برنامه گفت: "این یکی از قابل توجه ترین یافته ها در سال های اخیر در زمینه کشف دارو برای بیماری های غفلت شده است."

نتیجه این تحقیقات در نشریه "نیچر" چاپ شده است.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که سالانه 50 تا 70 هزار نفر به این بیماری مبتلا می شوند و 60 میلیون نفر دیگر نیز در معرض خطر آلودگی هستند.

تحقیقات دانشگاه داندی با کمک شرکای آن در دانشگاه یورک در انگلستان و "کنسرسیوم ژنومیکس ساختاری" در تورنتوی کانادا انجام شد.

دو دارویی که هم اکنون برای معالجه بیماری خواب موجود است بدون مشکل نیست.

دانشمندان می گویند یکی از این داروها که با کمک آرسنیک تولید می شود دارای عوارضی است که باعث مرگ 5 درصد بیماران می شود و داروی دیگر - افلورنیتین - پرهزینه و تا حدودی موثر است و برای تجویز آن بیمار باید برای مدت طولانی در بیمارستان بستری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha