رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اختتامیه پنجمین نشست فصلی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط‌ زیست کشور در اردوگاه شهید رجایی نیشابور در پاسخ به سوالی درباره محصولات تراریخته تاکید کرد: انجام ارزیابی ریسک برای همه مواد دستکاری ژنتیکی شده ضروری است.

ارزیابی ریسک محصولات دستکاری شده ژنتیکی الزامی است

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اختتامیه پنجمین نشست فصلی شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط‌ زیست کشور در اردوگاه شهید رجایی نیشابور در پاسخ به سوالی درباره محصولات تراریخته تاکید کرد: انجام ارزیابی ریسک برای همه مواد دستکاری ژنتیکی شده ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از محیط زیست (پام)، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نشست با اشاره به قوانین بین المللی در خصوص محصولات تراریخته، گفت: از جمله مهم ترین دلایل شکل گیری پروتکل کارتاهینا ذیل کنوانسیون تنوع زیستی، نگرانی از تاثیر منفی یا آسیب فرآورده ها، محصولات و موجودات زنده تراریخته بر محیط زیست است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: طبق پروتکل کارتاهینا، ارزیابی ریسک محیط زیست و بهداشت برای کلیه فرآورده ها، محصولات و موجودات زنده تراریخته الزامی است.

وی ضمن تاکید بر نقش فعال و اهمیت قانون و شورای ملی ایمنی زیستی با حضور تمامی دستگاه های مسئول همچون سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی در سطح ملی، تصریح کرد: تدوین و ابلاغ شیوه نامه داخلی نحوه انجام ارزیابی مواد دستکاری شده، گامی رو به جلو در این زمینه است.

اظهار نظر در خصوص سلامت یا زیان روغن های تراریخته بر عهده وزارت بهداشت است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری مسئولیت و تکلیف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو در خصوص سنجش سلامت محصولات وارداتی، اظهار کرد: واقعیت این است که بخش عمده ای از روغن های خوراکی جهان که البته به ایران نیز وارد می شود، جزء محصولات تراریخته است و ارزیابی ریسک بهداشت و اطمینان از سلامت آن بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو است.

ابتکاردر پاسخ به سوال دیگری مبنی بر موضع سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرح های انتقال آب، تاکید کرد کلیه طرح های انتقال آب بر اساس قانون مشمول ارزیابی محیط زیستی است.

موافقت با انتقال آب به شرط ارزیابی و فقط برای تامین آب شرب

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر این موضوع که موافقت با پروژه های انتقال آب تنها برای تامین آب شرب خواهد بود، تصریح کرد: این موافقت نیز به شرط انجام اقدامات مختلف همچون اصلاح الگوی مصرف، بازچرخانی و تصفیه آب، اصلاح الگوی کشت و آبیاری است.

ابتکار اظهار داشت: خیلی خوشحالم که فضا برای حضور سالم و مؤثر جامعه مدنی در دولت یازدهم فراهم‌ شده است و اجرا و دیدبانی در موضوع محیط‌زیست توسط سمن‌ها بسیار مثمر ثمر و نتایج آن قابل‌مقایسه است.

وی خاطرنشان کرد: اثرات سمن‌ها در جامعه مدنی برای بهبود منابع طبیعی، جلوگیری از تخریب‌ها، اصلاح سیاست‌ها، تغییر رویه‌ها و انحرافات از قانون بسیار مؤثر است.

معاون رئیس‌جمهور افزود: این تحول در زمینه‌های مختلف در حال شکل‌گیری است و سازمان‌های مردم‌نهاد در زمینه‌های محیط‌زیست، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی ورود پیدا کرده‌اند و به‌جای محول کردن همه امور به دولت، خودشان اقدام و مسائل را حل می‌کنند.

ابتکار با بیان اینکه در عرصه‌های مختلف نمونه‌های موفقی داریم و امروز دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد فقط اعتراض نمی‌کنند و از نقد عبور کرده و دیدگاه‌های خود را به سمت بهبود شرایط بیان می‌کنند، ادامه داد: ما باید یاد بگیریم از نقدها و اعتراض‌ها استفاده کنیم و آموزش حل اختلاف و رفع درگیری‌ها و چندگانه‌ای‌ها که نیاز امروز جامعه مدنی یا بگیریم.

رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به اهمیت توجه به مسائل مهم ملی و حفظ محیط‌زیست گفت: از هر زاویه به موضوع نگاه کنیم نقدهای سازمان‌های مردم‌نهاد بسیار کلیدی است و دولت نیز وظیفه دارد توان‌افزایی آموزشی این سازمان‌ها را موردتوجه قرار دهد.

وی تأکید کرد: این سازمان‌های مردم‌نهاد به‌صورت علمی و تخصصی فعالیت می‌کنند و حتی در سطح بین‌المللی نیز دارای قدرت ارائه راه‌حل هستند.

ابتکار خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد در سازوکار برنامه ششم توسعه حضور داشته است و دارد، نماینده این سازمان‌ها نیز طبق مصوبه دولت در شوراهای برنامه‌ریزی استان‌ها عضو هستند و جای تعجب دارد که اعلام می‌کنید که حضور ندارید، این‌ را دولت ابلاغ کرده و اکثر استان‌ها اعلام کرده‌اند که نمایندگان شما در جلسات حضور دارند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: هر جا این حضور اتفاق نیفتاده است به من گزارش دهید، ما کار خود را انجام داده‌ایم و ابلاغ کرده‌ایم و پیگیری آن وظیفه شماست.

وی میزان تأثیرگذاری سمن‌ها را مهم دانست و افزود: بسیاری از اطلاع‌رسانی‌ها به ما درباره آسیب زدن به طبیعت از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد است.

ابتکار با اشاره به انتقاد انجام‌شده در این مراسم برای آیین‌نامه جدید سمن‌های محیط‌زیست، افزود: آیین‌نامه جدید ایده‌آل است، شاید کامل نباشد ولی سطح آن ارتقاء یافته است، شما اگر ادله‌ای دارید که پسرفت داشته به ما اعلام کنید.

رئیس سازمان محیط‌زیست بیان داشت: در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری داریم و امیدواریم سمن‌های محیط‌زیست در این مسائل سیاسی دچار چالش نشوند و مورد تنگ‌ نظری قرار نگیرند.

وی با تشکر از رسانه‌ها برای پوشش اخبار محیط‌زیست افزود: هر جا مشکلی در کشور مشاهده می‌شود، جامعه مدنی باید حضور پیدا کند و دولت نیز از بیان مشکلات حمایت خواهد کرد.

 در مباحث کلان کشور باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشیم

عضو هیأت دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم سیاست‌های اقتصاد کم‌کربن را تصویب کردیم و آن را پیش‌زمینه برنامه توسعه ششم قراردادیم، محور بحث‌های انرژی از این به بعد بر اساس این رویکرد و انرژی‌های پاک خواهد بود.

ابتکار با اشاره به اهمیت کاهش گازهای گلخانه‌ای در کشور گفت: در اجلاس پاریس کاهش چهار درصدی را تضمین کردیم و کاهش هشت‌ درصدی را نیز به‌ شرط همکاری بین‌المللی موکول کردیم و امیدواریم تا سال 2030 بتوانیم شاهد کاهش 12 درصدی گازهای گلخانه‌ای در ایران باشیم.

رئیس سازمان محیط‌زیست ادامه داد: ایران یکی از کشورهای دارای ظرفیت بالا برای استفاده از انرژی‌های نو است و دولت نیز مصوب کرده که دستگاه‌های دولتی از انرژی‌های پاک استفاده کنند.

رئیس سازمان محیط‌زیست بیان داشت: ما در مباحث کلان کشور باید پیوست زیست‌محیطی داشته باشیم و تا الان 15 مورد مخالفت اجرای پروژه‌ها بوده‌ایم و آن را به صلاح کشور نمی‌دانستیم.

وی با اشاره به سد گتوند و مشکلات آن خاطرنشان کرد: سه راه‌حل با احتمال‌های 23 درصد، 26 درصد و 30 درصد ارائه‌ شده است و ما نیز داریم آن‌ها را بررسی کنیم، از نظر سیاسی بهترین جواب این است که بگویم نه و تشویق‌های شما را داشته باشم ولی برای مسائل کلان کشور باید مسائل را علمی و در جهت حل مشکلات کشور پیگیری کرد.

ابتکار افزود: در برخی موارد دچار توقف علمی شده‌ایم و این به معنای این است که راه‌حل‌ها بسیار پیچیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha