یك جراح كولوركتال (پروكتولوژیست) با بیان اینكه بی‌اختیاری مدفوع جانبازان ضایعات نخاعی از طریق تحریك عصب خاجی درمان می‌شود، گفت: تحریك عصب خاجی در جانبازان ضایعات نخاعی در دو مرحله آزمایشی و دائم انجام می‌شود.

دكتر محمد محسن مغاری در گفت‌وگو با ایسنا، بی حركتی، ناتوانی جنسی، بی‌اختیاری ادرار و ارتباط ادراری منجر به بی اختیاری ادرار، یبوست‌های شدید مقاوم به درمان و در نهایت بی‌اختیاری مدفوع (over flow incontinence) را چهار مشكل شایع جانبازان ضایعات نخاعی برشمرد و افزود: با تحریك الكتریكی عصب خاجی سه مشكل بی‌اختیاری ادرار و مدفوع، یبوست مقاوم به درمان و ناتوانی جنسی رفع می‌شود.

وی با بیان اینكه پیش از تحمیل هزینه‌های سنگین جراحی، تحریك آزمایشی عصب خاجی به كمك فنر كاشته شده‌ای به ضخامت سرسوزن سرنگ پنج انجام می‌شود، گفت: پس از این تحریك آزمایشی (test stimulation) به مدت سه هفته جدول عادات دفعی توسط خود بیمار كامل می‌شود، سپس در سه هفته دوم (21 روز بعد) بدون هرگونه تحریك الكتریكی عصب خاجی، مجددا عادت دفعی بیمار درجداول خاصی ثبت می‌شود.

این جراح كولوركتال ادامه داد: چنانچه بیمار طبق پروتكل موجود 1+50 باشد كاندیدی برای ایمپلنت دایم است.

دكتر مغاری توضیح داد: در ایمپلنت دایم سر tined lead (ابزاری لنگری شكل) در كنار عصب خاجی قرار می‌گیرد، سپس از طریق تونل زیرپوستی در بالای كرست ایلیاك (تیغه لگن) و روی فاشیای شكمی ژنراتوری تعبیه می‌شود و با نرم افزاری خاص و پیشرفته از بیرون بدن بیمار با فركانس‌ها و ولتاژ‌های متعددی عصب خاجی تحریك می‌شود.

وی با بیان اینكه با ایمپلنت دایم هماهنگی بین مجموعه سیستم سمپاتیك و پاراسمپاتیك ایجاد می‌شود، گفت: بدین ترتیب فرد به راحتی عمل تخلیه و دفع را انجام می‌دهد.

این پروكتولوژیست با بیان اینكه برای انجام این عمل معیارهای ورودی از قبیل ضایعه نخاعی كامل نشده، عدم وجود بیماری‌های خاص در اطراف ستون فقرات، مهره‌ها و استخوان خاجی در نظر گرفته می‌شود، گفت: پیش از این ایمپلنت دایم برای زنان جوانی كه عصب پودندال و سیستم عصبی عضلانی كف لگن آنان به دنبال زایمان تخریب شده بود، استفاده می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدخسروی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    0 1
    4سال پیش سوال کردم که دخترم بعلت عدم تشکیل ساکروم دچاربی اختیاری است آیاراه حلی برای درمانش وجوددارد؟