معاون سازمان نظام پزشكی كشور با اشاره به اهمیت اجرای طرح پزشك خانواده و ضرورت گسترش آن به شهرها، بی اعتقادی برخی مسوولان مربوطه به این طرح را جدی‌ترین مانع اجرای كامل آن عنوان كرد.

دكتر حسین هویدا در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تاخیر طرح پزشك خانواده در شهرها، اظهار كرد: علت تاخیر پزشك خانواده در شهرها را باید از مسئولان پرسید. در حالی كه این طرح می‌توانست هرچه زودتر، سریعتر و پخته‌تر اجرا شود تا از مشكلات بوجود آمده برای همكاران جلوگیری كند.

وی افزود: به دو دلیل عمده این طرح هنوز به طور كامل در شهرها اجرا نشده است؛ مشورت نكردن با انجمن‌های ذیربط و كارشناسان مربوطه وعدم اعتقاد برخی مسولان به این طرح.

این عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی با بیان اینكه به رده‌های اولیه سلامت كه همان پزشكان عمومی هستند توجه نمی‌شود، تصریح كرد: پزشكان عمومی در مسیر سلامت افراد زحمت‌های بسیاری كشیده‌اند و بیماریهایی به دست آنها در كشور ریشه كن شده و امروز بی توجهی به تلاش‌های این گروه موجب كندی اجرای طرح پزشك خانواده شده است كه علت عمده این كندی را عدم اعتقاد خود مسئولان مربوطه به این طرح می‌دانم.

عضو شورای عالی نظام پزشكی با بیان این كه طرح پزشك خانواده یكی از طرح‌های پیشرفته‌ای است كه در تمامی كشورهای توسعه یافته و كشورهایی كه به وضعیت سلامت مردم اهمیت خاصی می‌دهند، اجرا می‌شود، افزود: در این طرح هر پزشك تعدادی خانواده را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و مشكلات آنها را پیگیری و در صورت لزوم آنها را به پزشك متخصص ارجاع می‌دهد كه در این صورت هم در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود و هم بیماری افراد راحت‌تر قابل تشخیص است.

نایب رییس سازمان نظام پزشكی تهران بزرگ، پیرامون محوریت طرح پزشك خانواده به خبرنگار ایسنا گفت: تعداد جمعیت تحت پوشش هر پزشك، بر اساس آیین نامه خود وزارت بهداشت و درمان باید 1500 نفر باشد كه متاسفانه در حال حاضر، شاهد هستیم گاهی تا چهار هزار و 500 یا پنج هزار نفر هم در یك منطقه، تحت پوشش یك پزشك قرار می‌گیرند. علاوه بر این سلامت نگری، محور فعالیت‌های پزشك خانواده است و باید هدف كلی طرح، حفظ و ارتقای سلامت جامعه باشد؛ در حالی كه در طرح موسوم به پزشك خانواده در كشور ما بیمارنگری محور فعالیت است.

دكتر هویدا در پایان تاكید كرد: همه مسئولان باید به این طرح اعتقاد پیدا كنند؛ به طوری كه وقتی خود بیمار می‌شوند به پزشك خانواده مراجعه كنند و بعد از راهنمایی‌های این پزشكان، به پزشك متخصص رجوع كنند. از سوی دیگر، استفاده از كارشناسان و نظریات كارشناسی افراد و انتقادهایی كه به این طرح می‌شود را بررسی كنند، سپس در صدد پاسخگویی باشند و نواقص را اصلاح و آن را به نحو احسن ارائه دهند تا بتوان طرح خوبی را در كشور به طور كامل پیاده كرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha