شنبه ۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1946

هرنوع رفتار جنسی که توسط فردی که نسبت به کودک قدرت و کنترل دارد نسبت به کودک انجام شود سو استفاده جنسی از کودک محسوب میشود.

درمان یافتن از سو استفاده جنسی در کودکی

به گزارش سلامت نیوز، توجه کنید که الزاما فرد دیگر نباید بزرگسال محسوب شود. کافیست که در ذهن کودک آنقدر قوی بوده باشد که به او جرات اعتراض نداده باشد. یک کودک چند سال بزرگتر هم میتواند مرتکب چنین عملی شود- پانته ، چنین رفتاری همیشه صورت خیانت به اعتماد کودک را در بر میگیرد. سو استفاده جنسی میتواند شامل تماس فیزیکی نباشد . افرادی که کودک را مورد سو استفاده جنسی قرار میدهند الزامی نیست که از بین افراد غریبه باشند. سو استفاده کننده میتواند در هر سطحی از قدرت یا اعتماد باشد: به عنوان مثال پدرها، مادرها، ناپدری یا نا مادری، خواهر و برادر، عمو و خاله و عمه و عمو، پدر بزرگ و مادربزرگ، معلمین، مبلغین دینی، پزشکان یا مربیان تیم ورزش.

چگونه میتوانم بدانم که آیا مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته ام یا نه؟
ممکن است که افرادی که در کودکی مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته اند خاطرات واضحی نداشته باشند. اما حتی زمانی که خاطره ای به وضوح به یاد اورده نمیشود تجربه لحظات یا اتفاقات خاصی میتواند احساسات شدید ترس، انزجار و نا امیدی را تداعی کند. بعضی از این تداعی کننده ها می تواند شامل صداها، مزه ها، بوها، کلمات یا حتی حالات خاص صورت باشد.
معمولا اولین قدم در راه بهبودی از سو استفاده جنسی آگاهی از این حقیقت است که خشونتی صورت پذیرفته. اگر شما به خاطر می آورید که در کودکی به صورت جنسی مورد تعرض قرار گرفته اید به خاطرات و احساسات خود اعتماد کنید حتی اگر آنچه که به یاد می آورید بسیار وحشتناک تر از آن باشد که واقعی به نظر بیاید.

اگر در گذشته اتفاق افتاده چرا الان باید به فکرش باشم؟

فاکتورهای بسیاری باعث میشوند که کودکان نتوانند در زمانی که مورد تعرض قرار میگیرند درخواست کمک کنند. بعضی کودکان درخواست کمک میکنند اما با برخوردهایی مانند بی اعتمادی، بی اهمیت انگاشتن یا حتی سرزنش روبرو میشوند. علی رغم تلاشهای کودک برای کمک گرفتن تعرض ممکن است ادامه یابد یا حتی شدید تر شود.
بقیه کودکان به خاطر شماری از دلایل قابل فهم در زمان تعرض درخواست کمک نمیکنند. متعرض ممکن است کودک رابا تهدید به تلافی کردن بترساند یا به او تلقین کند که حرفش باور نخواهد شد. سو استفاده کننده همچنین ممکن است کودک را با نرمال جلوه دادن موقعیت یا بیان تلویحی این موضوع که تعرض تقصیر کودک است گیج کند. سو استفاده جنسی از کودک هرگز نمی تواند حقیقتا رضایت دو طرف را داشته باشد و بنا بر این هرگز گناه کودک نیست.
جدای از اینکه سو استفاده جنسی در زمان وقوع مطرح و مدیریت شده یا نه، این اتفاق آسیب گذار بوده و آثار سو ممکن است سالها بعد وجود داشته باشند.

اثرات سو استفاده جنسی در دوران کودکی چیست؟
اثرات سو این مساله به صورتهای گوناگونی تجربه میشوند. کسانی که در کودکی مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته اند بسیاری از دردهایی که افراد مبتلا به ضربه های روحی تجربه میکنند را تجربه خواهند کرد.عکس العملهای زیر بسیار رایج هستند:
ارزش گذاری شخصیت:
- - احساس اینکه انسان ارزنده ای نیستید
- احساس بد بودن، کثیف بودن یا احساس خجالت و سر افکندگی از خود
- احساسات تخریب یا خودکشی
احساسات:
- برای تمییز احساستتان دچار مشکل باشید
- از احساساتتان بترسید
- فکر کنید که ممکن است دیوانه شوید
- احساسات معدودی را تجربه کنید
- خاطرات، تصاویر و کابوسهایی ناخواسته داشته باشید یا اتفاقات و ضربه های روحی گذشته دوباره زنده شده باشند
- احساسات شدید خشم یا زود رنجی
بدن شما:
- زمان هایی باشد که بدنتان را احساس نکنید(انگار که کالبدتان را ترک کرده اید)
- برای درک پیغامهای بدنتان مشکل داشته باشید
- از روی قصد خودتان را بیازارید یا از بدنتان سو استفاده کنید
- اختلال در خواب
صمیمیت( با شریک جنسی یا عاطفی)
- برای شما اعتماد به دیگران مشکل باشد
- تعهد دادن و متعهد بودن در رابطه ای را مشکل بیابید
- اگر کسی بیش از حد به شما نزدیک میشود احساس هراس میکنید
- با کسی رابطه برقرار کنید که شما را به یاد شخص متعرض بیاندازد یا کسی که میدانید برای شما خوب نیست.

تماس جنسی:
- در حال رابطه جنسی نتوانید «حضور» خود را حفظ کنید.
- در حال تماس جنسی دچار حمله های اضطراب شوید.
- احساس کنید از لحاظ جنسی استثمار شده اید یا از جنسیت خود در راه استثمار دیگران استفاده کنید.
- از تماس جنسی اجتناب بورزید یا تماس جنسی برقرار کنید که خواست شما نیست.
- در حین تماس جنسی دچار فلش بک به گذشته شوید.

آیا میتوانم بهبود یابم؟
اثرات مخرب سو استفاده جنسی الزاما مادام العمر نیستند. شما در همین لحظه از سخت ترین قسمت- خود تعرض جنسی- جان به در برده اید. اکنون انتخابهایی دارید که در آن زمان نداشتید. در حین پروسه درمان صبور باشید و به دیگران اجازه دهید تا به شما کمک کنند. شما میتوانید یاد بگیرید که نه تنها جان سالم به در ببرید بلکه واقعا احساس زنده بودن کنید.

از کجا شروع کنم؟
اگر فکر میکنید که ممکن است مورد سو استفاده جنسی قرار گرفته باشید صحبت با یک مشاور متخصص میتواند بسیار کمک کند. شما لزومی ندارد که به تنهایی با درد و رنجتان دست و پنجه نرم کنید. در واقع «شکستن سکوت» یکی از قدمهای بسیار مهم در راه بهبودی است.همین امروز از یک مشاور متخصص که میفهمد شما چه کشیده اید وقت بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha