دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 19463

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دلیل تکمیل نبودن سیستم فاضلاب شهری بخش عمده ای از فاضلاب و آلودگیهای شهرهای ساحلی به سواحل دریاها ریخته می شود.

دکتر محمد باقر نبوی در گفتگو با مهر افزود: هیئت وزیران وزارت نیرو را مکلف کرد با فعال سازی سیستم فاضلاب شهری از آلودگی مناطق جلوگیری کند که بر اساس آن قرار شد سیستمهای فاضلاب شهری کمتر از سی هزار نفر در عرض دو سال و بالای آن در عرض پنج سال تکمیل شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ایران تاکید کرد: وضعیت دریاها در ایام نوروز تفاوت چندانی با قبل از آن نداشته اما بیشتر مشکل ما در دریا مربوط به فاضلاب سواحل و عوامل انسانی است، با این حال در دریای جنوب آلودگیهای نفتی، عناصر و آلاینده های شیمایی پتروشیمی ها و در سواحل شمال آلاینده های کشاورزی از جمله عوامل تهدید کننده دریاها هستند.  

نبوی با بیان اینکه ریختن زباله در دریا در شمال ایران مشکلی جدی است که با فرهنگسازی و رعایت نکات زیست محیطی می تواند مرتفع شود، گفت: اکنون مشکل سواحل جنوب جدی تر است چرا که آلودگیهایی که از سواحل وارد دریا می شود شامل فاضلابهای شهری، صنعتی، نفتی و پتروشیمی است.

این متخصص محیط زیست دریایی به گزارشهای تهیه شده در اواخر سال گذشته در مورد میزان آلودگیها و انواع آلودگیهای دریایی اشاره کرد و گفت: از هفت استان ساحلی کشور خواسته شده با تفکیک آلاینده ها گزارشی مفصل از میزان و تنوع آلودگیها و آلاینده ارائه دهند که در صورت تهیه در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آلودگی دریای بوشهر و بندرعباس در ایام نوروز تاکید کرد: این آلودگی و رنگی بودن دریا شاید مربوط به پدیده بلوم جلبکی ( کشند قرمز) ناشی از افزایش دما بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha