دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 19467

پژوهشگران می‌گویند؛ صحبت كردن با نوزادان باعث تقویت مغز آنها می‌شود.

محققان در مطالعات جدید خود دریافته‌اند؛ ماه‌ها پیش از اینكه نوزادان به حرف بیافتند و شروع به صحبت كردن كنند،‌ واژه‌ها و كلمات نقش مهمی در رشد مغز آنها ایفا می‌كنند و حتی در سن سه ماهگی واژه‌ها بیش از اصوات مثل موسیقی روی ذهن نوزادان تاثیر می‌گذارند.

این پژوهش نشان داد: نوزادانی كه واژه‌ها را می‌شنوند در مقایسه با نوزادانی كه فقط نت‌ها را می‌شنوند، بهتر می‌توانند عكس‌ها و تصاویر را دسته‌بندی كنند.

در این تحقیق به 50 نوزاد دختر و پسر سه ماهه مجموعه تصاویری از ماهی نشان داده شد كه با واژه‌ها یا صداها همراه بودند. سپس به این نوزادان تصاویری از یك ماهی و یك دایناسور در كنار هم نشان داده شد و محققان اندازه گرفتند كه چه مدت طول می‌كشد تا نوزادان به هر تصویر نگاه كنند. بر اساس این گزارش كه در مجله «رشد كودك» به چاپ رسیده نگاه كردن به مدت طولانی‌تری به عكس ماهی نسبت به عكس دایناسور نشان دهنده آن است كه نوزادان، ماهی را در ذهن خود طبقه بندی كرده‌اند.

محققان می‌گویند؛ نتایج این تحقیق شگفت‌انگیز بود و نوزادانی كه همراه با واژه‌ها یا با نت‌ها دقیقا به تصاویر یكسان و به مدت زمان مسای نگاه كرده بودند تفاوتی با هم داشتند. بدین ترتیب كه آن گروه كه همراه با واژه‌ها تصاویر را دیده بودند به عكس ماهی مدت طولانی‌تری تماشا كردند.

سوزان هسپوس محقق دانشگاه نورت وسترن در ایلینویز در این رابطه خاطرنشان كرد: برای نوزادانی كه در حدود سه ماهگی هستند واژه‌ها معنای خاصی را تداعی می‌كنند كه از توانایی آنها برای ایجاد یك طبقه بندی حمایت می‌كند. این یافته‌ها برای اولین بار تا این زمان شواهدی را ارائه می‌كند كه نشان دهنده یك خط ارتباطی بین واژه‌ها و طبقه بندی اشیاء است.

ساندرا واكسمن یكی دیگر از محققان این پژوهش نیز اظهار داشت: ما تصور می‌كنیم كه گفت و گوی انسانی و شاید بویژه صحبت كردن مستقیم با نوزاد در آنها نوعی توجه نسبت به اشیاء و اجسام اطرافشان بوجود می‌آورد كه قدرت طبقه بندی این اشیاء را در ذهن كودك ارتقا می‌دهد. به این ترتیب به این نتیجه رسیده‌ایم كه با گذشت زمان این تاثیر توجهی عمومی قوی‌تر خواهد شد؛ به طوری كه نوزادان شروع به جدا كردن واژه‌های تكی و خاص از یك گفت وگوی كلی می‌كنند. بنابراین قادر خواهند شد كه از یك مكالمه تك تك واژه‌ها و انواع واژه‌ها را از یكدیگر تمییز دهند و طوری نقشه آن لغات را در ذهن ترسیم كنند كه معنای آن را بفهمند. البته توانایی فوق العاده مغز نوزادان به این نقطه محدود نمی‌شود.

نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است كه آنها می‌توانند با افكار فوق‌العاده پیچیده در سن 12 ماهگی مكالمه كنند. برخی دیگر از مطالعات حتی نشان می‌دهد كه نوزادان با لهجه‌ای كه از مادرانشان كپی برداری كرده‌اند، گریه می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha