ازدواج است كه به زندگی افرد معنا می‌دهد به همین دلیل خوشبخت‌ترین افراد دنیا از میان افرادی هستند كه ازدواج كرده‌اند. از طرف دیگر تحقیقاتی وجود دارد كه در كشورهای مختلف دنیا با ادیان مختلف انجام شده است و نشان می‌دهد كه مذهبی‌ها، معتقدین به وجود خدا و با‌ایمان‌ها احساس رضایت و خوشبختی بیشتری دارند. پس براساس تحقیقات كاملاً علمی و عینی اكثر متأهل‌ها خوشبخت‌ هستند.

سلامت نیوز:ازدواج است كه به زندگی افرد معنا می‌دهد به همین دلیل خوشبخت‌ترین افراد دنیا از میان افرادی هستند كه ازدواج كرده‌اند. از طرف دیگر تحقیقاتی وجود دارد كه در كشورهای مختلف دنیا با ادیان مختلف انجام شده است و نشان می‌دهد كه مذهبی‌ها، معتقدین به وجود خدا و با‌ایمان‌ها احساس رضایت و خوشبختی بیشتری دارند. پس براساس تحقیقات كاملاً علمی و عینی اكثر متأهل‌ها خوشبخت‌ هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، «كی توی این اوضاع و اوحوال میره زن میگیره؟مگه دیوونه شدم. توی خرج خودم موندم حالا برم یكی دیگه رو هم... همه چیز خوبه. كار و درآمد. حالا وقتشه لذت ببرم. نه اینكه خودم رو اسیر دست یه نفردیگه كنم!... الان آقای خودمم و سرور خودم هر جا بخوام برم هرطور بخوام زندگی كنم... مگه عقلم كمه بیام زندگیم رو با یه دختر سهیم بشم...» این جمله‌ها آشنا نیست؟ تقریباً برای همه ما شنیدن این جمله‌ها از زبان جوان‌های این روزها آشنا و عادی است. آنقدر شنیده‌ایم كه با شنیدن حرف‌ها، دلایل و به اعتقاد من بهانه‌های اینچنینی دیگر تعجب نمی‌كنیم.


جالب اینجاست دختر و پسرجوانی كه در جمع دوست‌های مجرد خود هستند در مورد ازدواج نظراتی مشابه این حرف‌ها را می‌زنند اما كافی است یك یا چند نفر از همین جمع مجردها ازدواج كند، آن وقت است كه حالت‌ها و عكس‌العمل‌ها دیدنی است! یكی بعد از دیگری به هول و ولای این می‌افتند كه مبادا دیر شد، نكند حواسمان نبود دیگر خواستگاری نیاید. دقیقاً در همین اوضاع و احوال است كه تازه عقل سرجایش می‌آید. به اصطلاح همین دختر و پسری كه دیروز ایده‌های آنچنانی در مورد شریك زندگی داشتند حالا به این فكر می‌كنند كه مبادا به اشتباه و از سر بی‌عقلی یك خواستگار را رد كرده‌اند. می‌نشینند دانه دانه خواستگارهایشان را مرور می‌كنند و تازه می‌فهمند چند درصد از موارد را بدون آینده‌نگری و كاملاً سرسری رد كرده‌اند. به اصطلاح خود ما جوان‌ها وقتی كله‌مان داغ است، جوگیر هستیم، اصلاً متوجه نمی‌شویم و صرفاً به خاطر تبعیت از شرایط دوستان نه می‌گوییم.

در مقابل پسرها هم به تبعیت از خوشگذرانی‌های جمع مردانه مجردی قید گزینه‌های مناسب ازدواج را می‌زنند، حالا كافی است یك نفر از همین جمع مجردی مردانه ازدواج كند اینجاست كه ذهن آنها هم مشغول می‌شود و اولین سؤالی كه در ذهنشان نقش می‌بندد این است كه «نكند دیر شد؟» از طرف دیگر انسان عاقل موجودی است كه كاری را نمی‌كند مگر اینكه بداند نفعی برای او در پی دارد. انسان مجرد ازدواج نمی‌كند مگر اینكه به این نتیجه برسد كه ازدواج كردن او منافعی دارد كه در دوران تجرد قطعاً به آن دست پیدا نمی‌كند. جالب اینجاست كه محاسن و نكات مثبت ازدواج درست همان اهدافی است كه هركسی می‌تواند با ازدواج كردن به آنها دست پیدا كند. ما طبیعی است كه اگر تصمیم به ازدواج می‌گیریم به این فكر كنیم كه بعد از ازدواج شرایطمان چه تغییر مثبتی خواهد كرد یا چه منفعتی كسب می‌كنیم تا بپذیریم كه رفتار عاقلانه‌ای انجام می‌دهیم. به عنوان شخص سوم وقتی بهانه‌های جوان‌ها را برای ازدواج نكردن یا دیر ازدواج كردن می‌شنویم اولین سؤالی كه باید به آن پاسخ بدهیم این است كه «چرا باید ازدواج كنیم؟»


ساز مخالف با طبیعت‌مان نزنیم


برای پاسخ دادن به این سؤال كه «چرا باید ازدواج كنیم؟» باید از چند منظر بدانیم اصلاً چرا ازدواج ضروری است؛ مثلاً اولین مورد این است كه من و شما به عنوان یك جوان مجرد با چه هدفی باید ازدواج كنیم؟ متأسفانه با توجه به تغییر شرایط كشور اعم از اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نه تنها اهداف ریز و فرعی ازدواج تغییر كرده بلكه امروز حتی هدف اصلی و مهم ازدواج هم تغییر كرده است به طوری كه اهداف فرعی و ریز هدف اصلی ازدواج را تحت‌الشعاع قرار داده‌است. در حقیقت وقتی هم امروز جوان ایرانی نظری خوب یا بد در مورد ازدواج می‌دهد به اقتضای برداشتی است كه او بر اساس تغییرات به هدف ازدواج كردن رسیده است. مثلاً تغییرات باعث شده است كه هدف اصلی ازدواج كردن در نظر او رفع نیازهای جنسی شود پس او تصمیم می‌گیرد نیازش را به شكل دیگری رفع كند و قید ازدواج را بزند. حالا ما باید برای یك جوان در مرز ازدواج و حتی یك جوان مجرد از سن ازدواج گذشته توضیح بدهیم كه اصلا چرا باید ازدواج كنیم؟


ما كه هیچ، خلاف جریان طبیعت هیچ كس نمی‌تواند حركت كند. اگر طبیعت جسم شما نفس كشیدن، غذا خوردن و تحرك است به عنوان یك انسان چند روز می‌توانید در مقابل این طبیعت وجودی مقاومت كنید؟ قطعاً در هر مورد چند ساعت تا چند روز و نه بیشتر! طبیعت آن چیزی است كه ذات هر آفریده‌ای بر اساس آن شكل گرفته است. ازدواج و تشكیل خانواده جزو طبیعت ما انسان‌هاست. اگر غیر از این بود در ابتدای خلقت خداوند می‌توانست به راحتی سرشت زن و مرد را طوری پایه‌گذاری كند كه بدون ازدواج تكثیر نسل كنند اما چطور طبیعت ما را رقم زد؟ با ازدواج اولین انسان‌ها. ازدواج باعث ماندگاری و بقای آدم و حوا شد. علاوه بر انسان، ما در بین سایر موجودات هم می‌بینیم كه بقای آنها بر اساس طبیعتی به اسم ازدواج است. قطعاً بقا و تكثیر نسل از اهداف و آورده‌های ازدواج است، اما در این مبحث رویكرد ما صرفاً ازدواج بر اساس طبیعت و ذات آفرینش آدمی است تا بماند. این طبیعت در میان سایر موجودات اعم از حیوانات، گیاهان و سایر جانداران هم دیده می‌شود پس ازدواج طبیعت جهان هستی است كه انسان نمی‌تواند و نباید در جهان به این بزرگی ساز مخالف بزند و طبیعت را حذف كند.


متأهل‌ها خوشبخت‌ترند


تعریف ما از خوشبختی با دیگری متفاوت است. اگر من خوشبختی را رفاه نسبی اقتصادی و كاری می‌بینم ممكن است دیگری خوشبختی را صرفاً در بچه‌دار شدن بداند و یك نفر سوم خوشبختی‌اش را محدود به مسافرت یا تملك كند. خلاصه اینكه خوشبختی نسبی است و معیارها و ملاك‌های خاص خودش را در ذهن هر فردی دارد، اما مهم این است كه اگر ما از فردی پرسیدیم خوشبختی؟ او بر اساس همان معیارهای ذهنی و شخصی‌اش به ما جواب دهد كه خوشبخت است یا نه. نتایج یك مطالعه در سال 2013 كه در 17 كشور پیشرفته دنیا انجام شد نشان می‌دهد كه «افراد متأهل بسیار خوشبخت‌تر از مجردها هستند». این یعنی اینكه در كشوری كه ملاك دارایی، رفاه، شغل و سلامت در ایده‌آل‌ترین شرایط است و تقریباً همه از نظر اجتماعی و اقتصادی و سلامت در سطح عالی قرار دارند متأهل‌ها رضایت بیشتری از زندگی‌شان دارند اما چرا؟ مارتین سلیگمن، روانشناس برجسته دانشگاه پنسیلوانیا در این باره می‌گوید: ازدواج بیشتر از هر پیوند دیگری بین انسان‌ها، در خوشبختی آنها نقش دارد. ازدواج است كه به زندگی افرد معنا می‌دهد به همین دلیل خوشبخت‌ترین افراد دنیا از میان افرادی هستند كه ازدواج كرده‌اند. از طرف دیگر تحقیقاتی وجود دارد كه در كشورهای مختلف دنیا با ادیان مختلف انجام شده است و نشان می‌دهد كه مذهبی‌ها، معتقدین به وجود خدا و با‌ایمان‌ها احساس رضایت و خوشبختی بیشتری دارند. پس براساس تحقیقات كاملاً علمی و عینی اكثر متأهل‌ها خوشبخت‌ هستند.


نسخه آرامبخش دو نفره


بر اساس بلوغ‌های مختلف عقلی، جسمی، اقتصادی و... تصمیم می‌گیریم با كسی كه دوستش داریم و معتقدیم پایه عشق زندگی‌مان است زندگی كردن را سهیم شویم. ما در حقیقت با ازدواج كردن تصمیم می‌گیریم رابطه‌مان را با كسی كه به او عشق می‌ورزیم، دائمی و همیشگی كنیم. همین الان برگردید و چند جمله اول این بخش‌ها را با دقت و احساس بیشتری دوباره بخوانید: «ما تصمیم می‌گیریم عشق زندگی‌مان را برای همیشه در كنار خودمان نگه داریم، از انرژی خوبی كه به ما می‌دهد، از انگیزه‌ای كه برای كار و امید به آینده می‌بخشد تا آخر عمر استفاده كنیم و در مقابل خوشبختی را با او بسازیم.» این حقیقت ازدواج است شیرین است مگر نه؟ حتی خواندن توصیف این هدف ازدواج واقعاً شیرین و لذتبخش است چه برسد به انجام دادنش. همین تصور شیرین می‌تواند بخش مهمی از نگرانی‌های زندگی‌های صنعتی این سال‌ها را از ما دور كند حالا تصور كنید اگر به عینیت برسد چقدر می‌تواند تأثیر‌گذار باشد؟


ازدواج می‌تواند ما را از استرس‌ها و تنش‌های یك رابطه عاشقانه بی‌هدف، با هویت‌بخشی و آینده‌نگری نجات دهد. با ازدواج رابطه ما از آن چه هست استوارتر می‌شود و دیگر این نگرانی را نداریم كه ممكن است او را از دست بدهیم. یك علت این آرامش عشق است. نیروی عشق آرامشی بی‌نظیر به ما می‌دهد كه در كمتر جایی می‌توانیم آن را پیدا كنیم. خداوند در چند مورد از آیات قرآن هدف از آفرینش بعضی چیزها را صرفاً آرامش انسان عنوان كرده است. خداوند فرموده است شب را برای آرامش شما آفریدیم و در جای دیگری می‌گوید: «برای شما همسرانی از جنس خودتان آفریدیم تا به واسطه آنها به آرامش برسید و بین شما محبت و دوستی برقرار كردیم.» وقتی خداوند نوید آرامش می‌دهد پس قطعاً برایمان آرامش را بعد از انتخاب درست و ازدواج رقم می‌زند.


زوج درمانی كنیم


وقتی حرف از سنت به میان می‌آید بسیاری از نسل جدید به تصور خودشان با تفكر مدرنی كه دارند سریع اخم‌هایشان را درهم می‌كنند و اعتراض كه چرا حرف از هر چیز می‌شود پای سنت را وسط می‌كشید! قبول! اصلاً حرف در مورد محاسن و اهداف ازدواج بهتر است با سند و مدرك علمی باشد كه خیلی هم سنتی به نظر نرسد. مثلاً تحقیقات نشان می‌دهد كه زوجین، زن و مرد متأهل در مقایسه با سایر افراد بهتر بیماری‌هایشان را درمان می‌كنند حتی زخم‌های متأهل‌ها بهتر و سریع‌تر از مجردها بهبود می‌یابد. رابطه خوب با همسر سیستم دفاعی بدن را به میزان قابل توجهی تقویت می‌كند. علاوه بر این بررسی‌های روانشناسان نشان می‌دهد كه ازدواج تأثیر بسیار عمیقی روی سلامت روان دارد و حتی تأثیر‌گذاری آرامش و سلامت روانی یك نفر از زوجین بر دیگری بسیار زیاد است تا جایی كه نتیجه یك مطالعه وسیع نشان می‌دهد متأهل‌ها كمتر در بیمارستان بستری می‌شوند و میزان مبتلایان به بیماری‌های روانی در میان متأهل‌ها بسیار اندك است. ازدواج سالم می‌تواند شما را از گرفتاری به بسیاری از ناراحتی‌های روانی از جمله افسردگی نجات دهد. البته جامعه‌شناسان هم معتقدند كه اگر یك نفر دچار مشكلات رفتاری و آسیب‌های اجتماعی باشد و با فرد دیگری كه ایده‌آل است ازدواج كند میزان خطاهای رفتار اجتماعی‌اش بسیار كاهش پیدا می‌كند.


ترس از نداری را با ازدواج جبران كنید


تقریباً یك بهانه عادی در میان نسل جوان برای دوری از ازدواج، شرایط مالی و عدم درآمد بالاست. از طرف دیگر در بین اهداف ازدواج یعنی هدف‌هایی كه قرار است با ازدواج به آن برسیم «مدیریت مالی و افزایش درآمد» وجود دارد. یعنی ما قرار است با ازدواج كردن به هدف افزایش درآمد برسیم اما چطور؟ اولین قدم اینكه خداوند كه رقم‌زننده طبیعت آدم است (هدف اول ازدواج) حرفی كه عملی نشود را نمی‌زند؛ خداوند در آیه 32 سوره نور در قرآن فرموده: «مردان و زنان مجرد خود را همسر دهید،... اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بی‌نیاز می‌كند. خداوند گشایشگر و آگاه است.» وعده از این بهتر؟ خود خدا قول می‌دهد كه حتی اگر فقیر و تنگدست باشیم با ازدواج از فضل و رحمت او بهره‌مند می‌شویم. دومین دلیل نمونه‌های عینی است. همه ما در اطرافمان جوان‌هایی را داریم كه دیدشان نسبت به وضعیت مالی قبل از ازدواج كاملاً متفاوت با دید بعد از ازدواج شده است.


تجربه ثابت كرده چون شرایط روحی و جسمی بعد از ازدواج بسیار ایده‌آل است پس توان كاری و انگیزه برای كار هم بیشتر می‌شود، در نتیجه بازدهی مفید كاری و درآمد هم افزایش پیدا می‌كند مخصوصاً در سال‌های اول بعد از ازدواج. بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط درآمد سالانه متأهل‌ها بیشتر از مجردهاست. بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد كه مردان متأهل حتی تا سه برابر بیشتر از مجردها درآمد دارند. علاوه بر این چون نگاه به آینده‌نگری در میان جوانان متأهل بیشتر است پس تلاش برای كسب ملك و ماشین و اندوخته مالی نیز در بین آنها بیشتر است به همین دلیل مطالعاتی كه در سال 2004 از سوی یك مركز روانشناسی انجام شد نشان داد كه احتمال صاحب خانه بودن متأهل‌ها 7 برابر بیشتر از مجردهاست و متأهل‌ها 80 درصد بیشتر از مجردها دارای ثروت و سرمایه و پس‌انداز هستند. طبیعی است كه شما وقتی در بهترین شرایط زندگی از نظر روحی و روانی هستید، وقتی عشق زندگی‌تان را در كنار خود دارید و زمانی كه آرامش بیشتری را نسبت به همسن و سال‌هایتان به واسطه ازدواجتان كسب می‌كنید پس می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید. مرد زمانی كه متأهل می‌شود مسئولیت‌پذیری بیشتری پیدا می‌كند تا جایی كه دوست ندارد همسرش هر سال به عنوان یك مستأجر اسباب‌كشی كند یا بدون وسیله در سطح شهر تردد كنند پس در نتیجه تمام همتش را به‌كار می‌بندد تا ماشین و خانه‌ای بخرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha