شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 194736

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: متاسفانه پاییز پربارشی نخواهیم داشت و بر اساس مدلهای دریافتی در برخی از نقاط کشور با کاهش 10 تا 20 درصدی بارش ها مواجه خواهیم بود.

پائیز کم بارشی داریم

سلامت نیوز:رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: متاسفانه پاییز پربارشی نخواهیم داشت و بر اساس مدلهای دریافتی در برخی از نقاط کشور با کاهش 10 تا 20 درصدی بارش ها مواجه خواهیم بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان،شاهرخ فاتح  با بیان اینکه علاوه بر کاهش بارشها در فصل پاییز با افزایش دما نیز مواجه هستیم، افزود: با این همه، سال آبی گذشته که 31 شهریور پایان یافت نسبت به سال آبی قبل، از وضع مطلوب تری برخوردار بود.

وی با بیان اینکه بارشها در مقیاس بلند مدت نزدیک به دو درصد کمتر از سال آبی قبل از آن بود، گفت: این میزان نسبت به سال آبی 93-94 حدود 20 درصد افزایش داشته است بنابراین به لحاظ بارشی سال آبی بدی را پشت سر نگذاشتیم .

فاتح افزود: این بارشها باعث شد در خیلی از مناطق غربی کشور در نگاه کوتاه مدت شرایط خشکسالی تا حدودی جبران شود اما در فلات مرکزی مانند استانهای یزد با 44 درصد ، خراسان جنوبی با 34 درصد ،‌سیستان و بلوچستان با 37 درصد ، اصفهان با 27 درصد و فارس با 22 درصد کاهش بارندگی مواجه بودند، از این رو این استانها حتی در نگاه کوتاه مدت هم با خشکسالی درگیر هستند.

وی گفت: در نگاه بلند مدت کشور همچنان مانند ماه های گذشته به منابع آبی بدهی انباشته شده دارد و این بدهی انباشته شده باعث می شود در اکثر قریب به اتفاق استانهای کشور خشکسالی بلند مدت مشاهده شود.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفت: اتفاق دیگری که همزمان با این کم بارشی ها در ماه های اخیر رخ داد افزایش نسبی دمای کشور بود به گونه ای که در 12 ماه گذشته تنها سه ماه در شرایط دمایی مطلوب قرار داشت و برای نمونه در زمستان و فصل سرد سال که انتظار داریم شرایط دمایی به گونه ای پیش رود الگوی بارشی از مایع به جامد حرکت کند و شاهد بارش برف باشیم این اتفاق کمتر رخ داد و حتی افزایش دما باعث شد برفها در ارتفاعات از ماندگاری لازم برخوردار نباشد.

فاتح افزود: متاسفانه سال گذشته زمستان گرمی را پشت سر گذاشتیم و حتی شرایط دمایی اسفند به گونه ای بود که چیزی حدود 3/3 درجه سیلسیوس گرمتر از شرایط طبیعی داشته باشد و این وضع بدین معناست که نتوانستیم ذخایر برف و یخ را در مناطق سردسیر حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: این افزایش بیش از حد دما در فصل گرم تابستان هم اتفاق افتاد و منهای فروردین امسال که کمتر از 0/2 درجه سیلسیوس شرایط طبیعی بود در بقیه ماه ها شرایط دمایی کشور بالاتر از حد طبیعی بود.

فاتح درباره وضعیت خشکسالی در بخشهای مختلف کشور گفت: در بحث خشکسالی نه باید امیدوار و نه خیلی خوش بین بود واقعیت این است که ما به طبیعت به لحاظ منابع آبی بدهکاریم و باید بدانیم ظرفیتهای اقلیمی کشورمان در چه شرایطی قرار دارند و بر مبنای آن فعالیتهای کشاورزی و صنعتی را تنظیم کنی .

وی تاکید کرد: باید یک بازنگری در کشاورزی کشور صورت گیرد و فعالیتهای این بخش را باید به سمتی سوق دهیم که با ظرفیتهای اقلیمی و آبی کشور متناسب باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha