گزارش خرید و فروش تخم لاک‌پشت دریایی نداشتیم

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر زیست‌‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از جمع‌آوری اطلاعات پایش تعداد لاک‌پشت‌های در سواحل جنوبی کشور خبر داد و گفت: پس از برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف به مردم بومی گزارشی مبنی بر خرید و فروش لاک‌پشت دریایی نداشتیم.

داوود میرشکار در گفت‌وگو با آنا، درباره لاک‌پشت سبز اظهار کرد: هم‌اکنون همکاران محیط زیست دریایی در حال جمع‌آوری اطلاعات پایش لاک‌پشت‌ها در مناطق آزاد و سواحل خلیج فارس هستند و عملیات پایش و جمع‌آوری اطلاعات در سواحل دریای عمان به تازگی آغاز شده است همچنین پایش تعداد لاک‌پشت‌های سبز در سواحل استان سیستان و بلوچستان یکی از وظایف همکاران محیط زیست دریایی است.

وی درباره خرید و فروش تخم لاک‌پشت نیز گفت: متاسفانه اگر خرید و فروش تخم لاک‌پشت ادامه پیدا کند با خطر نابودی آن‌ها مواجه می‌شویم؛ زیرا هم‌اکنون لاک‌پشت‌های سبز در فهرست سرخ حیوانات در معرض تهدید اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته‌اند و احتمال می‌رود در قرن حاضر نسل آن‌ها در اغلب نقاط دنیا منقرض شوند.


میرشکار یادآور شد: در دوره اخیر پس از برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف از جمله مدارس، مساجد و اسکله صیادی و فرهنگ‌سازی به مردم منطقه توانستیم تا حد بسیاری این موضوع را تعدیل کنیم و گزارشی مبنی بر خرید و فروش لاک‌پشت دریایی نداشتیم.


وی ادامه داد: ما نقاط تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها را در سواحل خلیج فارس و دریای عمان شناسایی کرده‌ایم، یک ماه قبل از تخم‌ریزی لاک‌پشت‌ها پاک‌سازی سواحل را انجام می‌دهیم، سواحل مستعد بالا آمدن لاک‌پشت‌ها برای تخم‌گذاری را به‌طور کامل پاک‌سازی می‌کنیم تا مشکلی برای لاک‌پشت‌های دریایی ایجاد نشود. در فصل تخم‌گذاری همکاران محیط زیست در سواحل دریایی مستقر می‌شوند؛ چون لاک‌پشت‌ها اغلب شب‌ها برای تخم‌گذاری به سواحل می‌آیند. فصل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در خلیج فارس از اواسط اسفند ماه آغاز و تا تیرماه ادامه دارد و در دریای عمان نیز تیرماه آغاز و تا 4 ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha