در مورد اینکه استفاده از تلفن همراه و وای فای چه مضراتی برای زنان باردار و جنین دارنده نمی‌توان با قطعیت حرف زد، اما از آنجائی که این دوران، دوران بسیار مهم و حساس است،‌ لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنید و کاری نکنید که کودک و خودتان در معرض خطرات احتمالی قرار بگیرد.

آیا استفاده از موبایل در دوران بارداری بی خطر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتینگ، بارداری دوره ای است که یک زن باید اقدامات ایمنی بیشتری را برای اطمینان از سلامت فرزندش و همچنین خودش رعایت کند. تا به حال، باید به خوبی متوجه شده باشید که چرا باید غذاهای سالم بخورید و در دوران بارداری غذاهای ناسالم را کنار بگذارید. اما آیا می دانید که چیزهای کوچکی که بخشی از زندگی روزمره شما را تشکیل می دهند نیز می توانند در این دوران به شما آسیب برسانند؟ تشعشعات تلفن همراه، رایانه و روترهای بی سیم نیز می تواند بر بارداری شما تأثیر بگذارد.

یک زن باردار در معرض تأثیرات محیطی زیادی قرار دارد که ممکن است تشخیص دقیق یکی از آنها که ممکن است بر بارداری او تأثیر بگذارد دشوار باشد. استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی که اشعه های زیادی دارند، مانند روترهای WiFi و تلفن‌های هوشمند در زمان‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است. این بدان معناست که یک زن باردار حتی اگر از تلفن همراه استفاده نمی کند، ممکن است در معرض مقادیر زیادی تشعشع قرار گیرد.
محققان از این موضوع حمایت می کنند که تلفن های همراه امواج رادیویی (نوعی تشعشعات الکترومغناطیسی غیر یونیزه ) منتشر می کنند که احتمالاً بر سلامت مادر یا جنین در حال رشد تأثیری ندارد. با این حال، برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که استفاده طولانی مدت از تلفن همراه می تواند باعث بی خوابی، کاهش تراکم استخوان و عملکرد مغز شود. با این حال، قرار گرفتن در معرض سطوح پایین و محدود تابش تلفن همراه ممکن است برای سلامتی شما مضر نباشد. بنابراین منطقی است که در دوران بارداری تماس خود را با تلفن همراه محدود کنید.

آیا استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری بی خطر است؟

تلفن های همراه تشعشعات الکترومغناطیسی ساطع می کنند که نوعی تابش غیریونیزه است. این امواج انرژی سطح پایینی دارند که ممکن است به اعماق بافت‌های انسان نفوذ نکنند اما می‌توانند به چشم شما آسیب برسانند.

تلفن های همراه معمولاً بر اساس فرکانس تشعشعاتی که ساطع می کنند رتبه بندی می شوند. این رتبه بندی به عنوان SAR (نرخ جذب خاص) شناخته می شود که به شما در مورد میزان تشعشعاتی که بدن شما ممکن است هنگام استفاده از آن تلفن خاص جذب کند، اطلاع می دهد.
مقدار SAR ممکن است از تلفنی به تلفن دیگر، مدلی به مدل دیگر و برندی به برند دیگر متفاوت باشد. هر چه مقدار SAR تلفن همراه بیشتر باشد، تشعشعات بیشتری جذب بدن می شود. استفاده مداوم از تلفن همراه در دوران بارداری می تواند شما را در معرض جذب بیشتر تشعشعات قرار دهد که ممکن است در فعالیت مغز شما اختلال ایجاد کند و بر الگوهای خواب تأثیر بگذارد، باعث خستگی شود یا به کاهش حافظه کمک کند.

مطالعات متعددی برای تعیین اینکه آیا استفاده از تلفن همراه خطر جدی برای سلامتی دارد یا خیر انجام شده است. با این حال، هیچ مطالعه‌ای اثرات نامطلوب استفاده از تلفن همراه برای مدت زمان کوتاه‌تر را اثبات نکرده است. با این حال، در دوران بارداری، بهتر است بیش از حد احتیاط کنید.

تحقیقات درباره استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری چه می گویند؟

تحقیقاتی برای درک تأثیر استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری انجام شده است. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه ییل، تلفن‌های همراه به قفس موش‌های باردار متصل شده‌اند تا ببینند چگونه تشعشعات ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد. هنگامی که موش ها به دنیا آمدند، مشاهده شد که موش هایی که در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار داشتند، دائماً نوزادانی به دنیا می آوردند که مشکلات رفتاری مشابه ADHD داشتند. با این حال، این تحقیق نیز قطعی نیست زیرا انسان بسیار بزرگتر است و به طور مداوم از تلفن خود استفاده نخواهد کرد.

یک مطالعه در سال 2017 در بارسلونا که شامل بیش از 80000 جفت مادر و فرزند بود، به این نتیجه رسید که والدینی که زمان بیشتری را با تلفن خود می‌گذرانند، احتمالاً دارای فرزندانی با مشکلات رفتاری و عاطفی، به‌ویژه موارد مربوط به بیش‌فعالی هستند. با این حال، این بیشتر به این واقعیت مربوط می شود که والدین باید برای افزایش عزت نفس ذهنی و عاطفی فرزندان خود وقت با کیفیتی را صرف کنند و کمتر به پرتوهای تلفن همراه مربوط می شود.

بیشتر تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده است محدود بوده و عمدتاً به آزمایشات حیوانی محدود شده است. بنابراین، هیچ اطمینان مطلقی وجود ندارد که استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری ناامن است. اما اگر همچنان نگران هستید، رعایت برخی اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری ضرری ندارد.

تاثیر استفاده بیش از حد از موبایل در بارداری

استفاده بیش از حد از تلفن همراه در دوران بارداری ممکن است شما و جنینتان را به روش های زیر تحت تاثیر قرار دهد:

  • استفاده طولانی مدت از تلفن همراه در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلای کودکان به مشکلات رفتاری مانند بیش فعالی را در دوران کودکی افزایش دهد.
  • میزان بالای قرار گرفتن در معرض تشعشعات در دوران بارداری نیز می تواند فعالیت مغز زن باردار را تغییر دهد و باعث خستگی، اضطراب، کاهش حافظه و اختلالات خواب شود.
  • قرار گرفتن مداوم در معرض امواج رادیویی در دوران بارداری حتی می‌تواند با گیرنده‌های سلولی بدن انسان تداخل داشته باشد و ممکن است منجر به عواقب کنترل‌نشده‌ای شود که احتمالاً خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این مورد مورد نیاز است.

نکاتی برای محدود کردن استفاده از تلفن همراه

اثرات نامطلوب تشعشعات تلفن همراه باعث نگرانی در دوران بارداری می شود. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که استفاده بیش از حد از تلفن همراه در دوران بارداری می تواند مشکلات رفتاری و عاطفی کمی در نوزاد ایجاد کند. بنابراین باید سعی کنید در دوران بارداری استفاده از تلفن همراه را محدود کنید. در اینجا چند نکته مفید برای محدود کردن استفاده از تلفن همراه آورده شده است:

  • سعی کنید تا حد امکان از تلفن همراه استفاده نکنید. به سراغ وسایل جایگزین مانند تلفن ثابت بروید.
  • از قرار دادن تلفن همراه خود در جیب نزدیک شکم خودداری کنید تا کودک خود را از هر آسیبی در امان نگه دارید.
  • هنگام خواب از قرار دادن تلفن همراه زیر بالش یا کنار سر خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که تلفن همراه خود را در فاصله ایمن از تخت خود قرار دهید.
  • همچنین ممکن است بخواهید در صورت امکان تلفن همراه خود را در شب خاموش کنید.
  • به یاد داشته باشید که شب ها بعد از خواب یا زمانی که نیازی به کاهش قرار گرفتن در معرض تشعشعات تلفن همراه نیست، وای فای را خاموش کنید.
  • سعی کنید مکالمات طولانی با تلفن همراه خود نداشته باشید.
  • هنگام صحبت با تلفن همراه از هندزفری یا بلندگو استفاده کنید.
  • از تلفن همراه خود در جایی استفاده کنید که سیگنال قوی دریافت می کنید. یک سیگنال قوی تر به معنای مقدار SAR پایین است.
  • یک تلفن همراه با SAR پایین (نرخ جذب خاص) انتخاب کنید تا از حداقل جذب تشعشع توسط بدن اطمینان حاصل کنید.

هیچ مدرک قطعی برای توجیه خطرناک بودن استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری وجود ندارد. با این حال، بهتر است در دوران بارداری عاقل باشید. برای بارداری ایمن باید استفاده از تلفن همراه خود را محدود کنید.


کدام اشعه‌ها زیانبارترند؟

از میان اشعه‌های زیانبار، اشعه ایکس خطرناک‌تر است. زنان باردار نباید در معرض این اشعه خطرناک قرار بگیرند. اشعه ایکس بدون بو و شکل و رنگ است اما تأثیر بسیار زیادی روی جنین دارد.

سایر اشعه‌های قوی و مضر شامل آلفا، بتا و گاما است. این اشعه‌ها می‌توانند روی همه سلول‌های بدن جنین اثر بگذارند و رشد سالم او را مختل سازند.

خطرات و زیان‌های ناشی از استفاده از تلفن همراه تا به حال ارزیابی کامل نشده است در واقع دانشمندان در این زمینه تحقیقات چندانی به انجام نرسانده‌اند و استانداردی تعیین شده در این زمینه مربوط به حدود 18 سال پیش است.

در آن سالها حتی این خطرات به طور دقیق و واقعی نیز مورد بررسی قرار نگرفته بودند. این روزها مردم حتی نمی‌دانند که باید چه بهای سنگینی را به خاطر این عدم آگاهی خود بپردازند.

این روزها از هر 5 کودک یکی به بیماری‌های روحی – روانی دچار است. این اختلالات گاه بسیار پیچیده هستند و نمی‌توان حتی به راحتی آنها را توصیف کرد والدین حق داشتن و آگاه بودن را دارند.

برخی از پزشکان معتقدند که نسل‌های بعدی با اتفاقات عجیب و تکان دهنده جدی مواجه خواهند شد و خطرات استفاده از موبایل‌ها و تلفن‌های همراه مسئول بخش عظیمی از این مشکلات خواهند بود.

این خطرات کمتر از آسیب‌های ناشی از مصرف الکل و دخانیات در دوران بارداری نیست.

این روزها بیشتر مردم از بزرگ و کوچک، از تلفن همراه استفاده می‌کنند و نمی‌دانند که سلامت خود را چگونه به خطر می‌اندازند.

اشعه‌های الکترومغناطیسی تأثیرات بسیار خطرناکی روی جنین در حال رشد دارند.

این امواج روی آنزیم‌ها، غدد، عضلات، هورمون‌ها، قلب و استخوان‌های جنین اثر می‌گذارند.

در واقع فشارهای سلولی، باعث تخریب ساختار DNA می‌شود که با موج عظیمی از خطرات و عوارض ناخوشایند برای مادر و جنین همراه هستند.


کدام دوره از بارداری حساس‌تر است؟

پزشکان معتقدند حساس‌ترین دوره از زندگی جنین از زمان پیدایش تا حدود 15 هفتگی است. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های زیانبار در این مدت می‌تواند نقایص و عقب ماندگی‌های ذهنی ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    0 0
    به نظر من اگه موبایل میتونست تاثیر بذاره همه بچه ها باید خنگ و مریض میبودن ولی ماشالله بچه های امروزی همه زرنگ و باهوش هستن