ادغام وزارتخانه‌ها همواره از موضوعات مورد علاقه نمایندگان مجلس بوده، چنانچه در دولت گذشته بسیاری از وزارتخانه‌ها با یکدیگر ادغام و از این طریق از تعداد دستگاه‌های دولتی کاسته شد. اما موج پیشنهادها برای تغییر در بدنه سازمان‌های دولتی همچنان ادامه دارد و آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد نمایندگان مجلس دهم هم به ادغام سازمان‌ها با یکدیگر بی‌میل نیستند.

پیشنهاد نمایندگان مجلس برای تاسیس وزارت محیط‌زیست،شتابزده با طعم سیاست

سلامت نیوز:ادغام وزارتخانه‌ها همواره از موضوعات مورد علاقه نمایندگان مجلس بوده، چنانچه در دولت گذشته بسیاری از وزارتخانه‌ها با یکدیگر ادغام و از این طریق از تعداد دستگاه‌های دولتی کاسته شد. اما موج پیشنهادها برای تغییر در بدنه سازمان‌های دولتی همچنان ادامه دارد و آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد نمایندگان مجلس دهم هم به ادغام سازمان‌ها با یکدیگر بی‌میل نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان در این راستا علی‌ محمد شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس پیشنهاد ادغام سازمان امور اراضی و منابع طبیعی با محیط‌زیست و تشکیل وزارتخانه‌ای را با نام «وزارت محیط‌زیست» مطرح کرد.

  راه‌حل مشکلات در تجمیع سازمان‌ها
شاعری دلیل خود برای طرح این پیشنهاد را ضعیف بودن سازمان محیط‌زیست دانست و گفت: «سازمان محیط‌زیست در حال حاضر کمترین نیروی انسانی و منابع، ضعیف‌ترین ساختار، همچنین کمترین تجهیزات و امکانات را برای اداره امور و ماموریت‌ها در اختیار دارد، این در حالی است که سازمان‌های موازی و هم‌عرض محیط‌زیست در حال انجام وظیفه هستند که به‌طورحتم هزینه‌های اجرایی بسیاری را به کشور تحمیل می‌کنند.»


این نماینده مجلس در ادامه راه‌حل برون‌رفت از این شرایط را در شناسایی سازمان‌های موازی با سازمان محیط‌زیست دانست و بیان کرد که اگر تمامی این سازمان‌ها در یک ساختار قوی و قدرتمند تجمیع شوند، بهتر می‌توان مشکلات حوزه محیط‌زیست را حل کرد.


  طرح موفق نیست
پیشنهاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در حالی است که برخی کارشناسان دانشگاهی با این موضوع مخالفند و معتقدند در صورت تجمیع سازمان‌های جنگل‌ها و مراتع، امور اراضی و محیط‌زیست با یکدیگر حجم کاری سازمان محیط‌زیست زیاد شده و همین امر سبب می‌شود از کیفیت امور کاسته شود.
فرامرز معطر، مدیرگروه محیط‌زیست و آلودگی هوای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، درباره این پیشنهاد به «فرهیختگان» گفت: «نگاهی به عملکرد فعلی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نشان می‌دهد این سازمان تاکنون در انجام وظایف خود با مشکل مواجه بوده است. حال اگر وظایف سازمان‌های دیگر نیز به این مجموعه اضافه شود، در عمل شاهد هستیم که هیچ‌کاری به درستی از پیش نمی‌رود.»


او افزود: «با توجه به وسیع بودن حیطه کاری سازمان محیط‌زیست و سازمان‌های دیگری که قرار است با این مجموعه تجمیع شوند، به نظر می‌رسد این طرح در عمل موفقیت‌آمیز نباشد، اما از جهتی هم یکپارچه شدن این دستگاه‌ها می‌تواند باعث افزایش بودجه سازمان شود که می‌توان این امر را به‌عنوان یک نکته مثبت مد نظر قرار داد.»

  مزایا و معایب
اظهارات فرامرز معطر در حالی است که معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است پیشنهاد چنین طرحی تازگی ندارد و سالیان سال است که طرح ادغام سازمان محیط‌زیست با سایر سازمان‌هایی که به نوعی در این حیطه فعالیت می‌کنند از سوی سازمان‌های مختلف از جمله مجلس ارائه می‌شود. فرهاد دبیری درباره معایب و مزایای عملی شدن طرح تازه مجلس  گفت: «در گام نخست پیش از اجرایی شدن چنین طرحی باید مشخص شود که اگر این اقدام صورت گیرد آیا وزارتخانه جدید می‌تواند یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی باقی بماند یا اینکه تنها قرار است یک وزارتخانه اجرایی باشد؟ در کنار این موضوع تجمیع چند سازمان که هر کدام وظایف فراوانی دارند سبب می‌شود حجم کاری سازمان محیط‌زیست زیاد شود و در طولانی‌مدت مشکلاتی را برای این مجموعه ایجاد می‌کند.»


دبیری افزود: «در کنار معایب این طرح، مزایایی هم می‌توان برای آن برشمرد. از جمله این مزایا این است که تمامی سازمان‌هایی که در راستای محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، در یک مجموعه تجمیع شده و مدیریت امور راحت‌تر می‌شود. برای مثال در شرایط فعلی سازمان جنگل‌ها زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است، در حالی که در عمل وظایف‌شان ارتباط چندانی با یکدیگر ندارد. وزارت جهاد کشاورزی به دنبال واگذاری زمین و افزایش اراضی است، در حالی که سازمان جنگل‌ها از این جهت نزدیکی بیشتری به محیط‌زیست دارد، چراکه هر دو به دنبال حفظ اراضی ملی هستند.»


با این وجود اجرای چنین طرح‌هایی به ویژه در زمانی‌که کمی هم رنگ وبوی سیاسی به خود می‌گیرد، نیاز به بررسی‌های همه‌جانبه از سوی کارشناسان دارد تا از این طریق تصمیمی گرفته شود که بیش از هر چیز منجر به حل مسائل محیط‌زیستی کشور شده و از حجم مشکلات این حوزه کم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha