شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 194811

کاربرد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مناسبت های ملی و دینی در کشور به حدی افزایش می یابد که نگرانی دوستداران محیط زیست را به همراه دارد؛ برخی معتقدند می توان بخشی از آن را نذر سایر حوزه ها از قبیل محیط زیست کرد که کمکی به حفاظت از این عرصه خواهد بود.

نذر طبیعت در محرم را فرهنگسازی کنیم

سلامت نیوز:  کاربرد ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مناسبت های ملی و دینی در کشور به حدی افزایش می یابد که نگرانی دوستداران محیط زیست را به همراه دارد؛ برخی معتقدند می توان بخشی از آن را نذر سایر حوزه ها از قبیل محیط زیست کرد که کمکی به حفاظت از این عرصه خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،چند سالی است حجم زیاد استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مناسبت ها نگرانی دوستداران محیط زیست را برانگیخته است، در این روزهای سوگواری محرم نیز بعد از پایان یافتن مراسم سینه زنی و عزاداری انبوهی از لیوان های پلاستیکی کف خیابان را می پوشاند، ظروفی که در نهایت آلودگی آب و خاک را موجب می شوند.


در حقیقت، استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در ایران در روزهای عادی نیز زیاد است، به طوری که از این نظر در شمار 10 کشور اول جهان قرار داریم.
با توجه به افزایش بسیار زیاد استفاده از این ظروف در ایام محرم و صفر، فعالان محیط زیست امسال مقوله ای را به نام نذری محیط زیستی به طور برجسته تر مطرح کرده اند و از برگزار کنندگان مراسم در تکایا و حسینیه ها می خواهند از جمله بخشی از هزینه غذا برای نذری را به نذرهای محیط زیستی همچون تامین هزینه تهیه علوفه و یا دانه اختصاص دهند.


علاوه بر این، معضل کم آبی در کشور تشکل های زیست محیطی را بر آن داشته است که با حضور در تکایا و حسینیه ها از برگزار کنندگان و گردانندگان مراسم بخواهند در پایان مراسم برای نظافت و شست وشو از آب کمتری استفاده کنند.


محمد درویش مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه  اظهار کرد: امسال تشکل های زیست محیطی در 10 استان از جمله تهران، لرستان، فارس، اصفهان، زنجان، خراسان شمالی، هرمزگان و همدان تلاش می کنند تا فرهنگ جایگزینی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را جا بیندازند.


وی افزود: نمایندگان این سمن ها با حضور در تکایا و حسینیه ها درخواست می کنند که ظروف سنتی را جایگزین ظروف یک بار مصرف پلاستیکی کنند.
درویش توضیح داد: یکی از مشکلاتی که چند سالی است به وفور دیده می شود این است که مردم برای دریافت غذاهای نذری هم از ظروف یکبار مصرف استفاده می کنند، در حالی که بهتر است برای این کار با خود از منزل ظرف به همراه بیاورند زیرا هم سلامت آنها و هم محیط زیست حفظ می شود.


وی ادامه داد: همچنین تلاش می کنیم برگزارکنندگان تکایا و حسینیه ها مکان هایی را به طور جداگانه برای جمع آوری زباله و ته مانده غذاهای گرم اختصاص دهند.
مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی دیگر از اقدامات نمایندگان سمن ها این است که برگزارکنندگان مراسم سوگواری را متقاعد کنند تا با رفتار صحیح الگوی مراجعین و سایر عزاداران باشند.


درویش گفت: همچنین سعی می کنیم رعایت حرمت گیاهان و حیوانات در شهرها در تکایا و حسیینه ها نهادینه شود و با خودداری از ایجاد صداهای زیاد و دیرهنگام، موجب آزار مردم و حتی حیوانات نشوند.


حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست و رییس انجمن کوهستان سبز نیز  اظهار کرد: امسال در زمینه نذرهای محیط زیستی برنامه ریزی کردیم و تلاش داریم فرهنگ آن را جا بیندازیم.


به گفته عبیری، تلاش می کنیم برگزارکنندگان تکایا و حسینیه ها به جای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از ظروف یکبار مصرف گیاهی که ماندگاری کمتری در طبیعت دارند، استفاده کنند.


وی ادامه داد: همچنین چند سالی است که طرح حذف و ساماندهی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مراسم ملی و دینی را اجرا می کنیم در این مدت نتیجه خوبی داشته است، حداقل این است که مردم با مضرات این ظروف آشنا شدند و در حال حاضر حذف آن، نیازمند یک عزم جدی و ملی و حمایت دولت است.


این فعال محیط زیست با بیان این که هم اکنون برخی از تکایا و حسینیه ها تا حد امکان برای جایگزینی ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اقدام می کنند، خاطرنشان کرد: نکته ای که وجود دارد این است که مکان های جمع آوری ظروف یکبار مصرف پلاستیکی با ظروف گیاهی و ته مانده غذاها باید جدا باشند و از مبدا تفکیک شوند.


بر اساس آمارهای اعلام شده، سالانه بیش از 177 هزار تن پلاستیک در ایران تولید می شود که برابر با 500 تن در روز است و اگر حجم ظروف یکبار مصرف در مناسبت ها را نیز به آن اضافه کنیم، عظمت حجم این زباله شهری تصور ناپذیر خواهد بود.


کاهش این حجم عظیم زباله نیازمند عزم جدی و حضور فعال مردم در عرصه است، که در غیر این صورت، دود تخریب و آلودگی محیط زیست به چشم انسان می رود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha