مرضیه برومند کارگردان و عروسک‌گردان از شادی و نشاط به عنوان نیاز اساسی کودکان یاد کرد که جای خالی آن در جامعه امروز دیده می‌شود.

مرضیه برومند: شادی نیاز اساسی هر کودک است

سلامت نیوز: مرضیه برومند کارگردان و عروسک‌گردان از شادی و نشاط به عنوان نیاز اساسی کودکان یاد کرد که جای خالی آن در جامعه امروز دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، مرضیه برومند، کارگردان، بازیگر و عروسک‌گردان درباره‌ی هدف اصلی برپایی هفته‌ی ملی کودک که توجه به نیازهای فرهنگی و اجتماعی کودکان است و اصلی‌ترین نیاز کودک امروز که جای خالی آن در جامعه دیده می‌شود گفت: شادی و نشاط یک نیاز اساسی برای کودکان است که جای خالی آن دیده می‌شود. بچه‌ها در جامعه و مدرسه نشاط ندارند و اوقات فراغت شادی را سپری نمی‌کنند. حتی در خانواده هم که پدرها و مادرها اغلب افسرده‌اند و این موضوع تاثیر بدی روی روحیه‌ی کودک دارد.

برومند افزود: فضای مدارس خیلی خسته‌کننده، دل‌مرده و به دور از نشاط است؛ متاسفانه تاثیر منفی این مساله بسیار زیاد است.

این کارگردان با اشاره به نقش مثبت نمایش در پر کردن این خلا گفت: خوشبختانه اخیرا بیشتر کارهای شاد و سرگرم‌کننده‌‌ای از بچه‌های فعال در عرصه‌ی تئاتر می‌بینیم. اما تعداد تماشاگران این نمایش‌ها و دسترسی به سالن‌های نمایش نسبت به جمعیت تهران خیلی کم است.

این هنرمند در حاشیه‌ی هفته‌ی ملی کودک گفت که در هر محله‌ای باید سالن نمایش داشته باشیم و امکان دسترسی به این سالن‌ها و برنامه‌های نمایش برای همه کودکان فراهم باشد. موسیقی کودک هم چنین نقشی دارد، اما متاسفانه با مسایل سیاسی درهم آمیخته شده و جای آن خالی است.

به گفته‌ی او در سطح کشور عدم امکان دسترسی به سالن‌های نمایش بیشتر احساس می‌شود و دیگر شهرهای ما از این منظر بسیار محروم هستند.

برومند تاکید کرد که هر چند فعالان عرصه‌ی تئاتر کودک و هنرمندان این حوزه تحت هر حالتی سعی خودشان را می‌کنند اما امکانات برای عرضه‌ی تولیدات‌شان خیلی کم و دسترسی به این کارها محدود است. مگر چند درصد از کودکان می‌توانند این نمایش‌ها را ببینند؟ هرچند هم در تهران و هم در استان‌های دیگر، مراکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هنرهای نمایشی تلاش می‌کنند برنامه‌هایی را به نمایش بگذارند. اما این تلاش در مقابل جمعیت کودکان خیلی ناچیز است.

او درباره‌ی نقش تلویزیون و قدرت فراگیر این رسانه توضیح داد: تلویزیون مدتی است برنامه‌سازی برای کودکان را به فراموشی سپرده، که دلایل آن بسیار زیاد و تکراری است. از یک‌سو بودجه ندارند، از سوی دیگر حامیان مالی تعیین‌کننده هستند و نگاه آن‌ها بیشتر به کارهای زودبازه و بازاری است. از این روی در زمینه‌ی برنامه‌های کودک سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و کاری هم ساخته نمی‌شود.

برومند تاکید کرد درحالی‌که تلویزیون این قدرت را دارد که سراسر ایران را پوشش دهد اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی در پایان یادآور شد: در حوزه‌ی سینما هم هرچند تلاش‌هایی می‌شود اما اندک است. همچنین به دلیل مسایل مالی کارها با بودجه کم خلق می‌شود و چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. سینما تمایل زیادی به کار فرهنگی ندارد و بیشتر به اقتصاد خودش می‌اندیشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha