رئیس کنگره دندانپزشکی با اشاره به تاثیر مصرف دهان شویه‌ها گفت: در حال حاضر سه دوره فلوراید توصیه زیرا ماده‌ای فلوراید از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری و باعث استحکام دندان‌ها می‌شود.

فلوراید درمانی باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها می‌شود

سلامت نیوز:رئیس کنگره دندانپزشکی با اشاره به تاثیر مصرف دهان شویه‌ها گفت: در حال حاضر سه دوره فلوراید توصیه زیرا ماده‌ای فلوراید از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری و باعث استحکام دندان‌ها می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، وقار الدین اخوان زنجانی رئیس کنگره با اشاره به برگزاری کنگره دندانپزشکی گفت: کنگره ما شانزدهمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران است و طبق شواهد و تجربیات افراد شرکت کننده همیشه کنگره موفقی بوده است و بااستقبال زیادی مواجه می شود به طوری که در کنگره‌های ما از رشته های دیگر می آیند تا بتوانند از مطالب ارائه شده استفاده کنند. با افزایش تعداد متخصصان ترمیمی قانونی تصویب شده است شعبه‌های دیگری در اصفهان و سایر نقاط احداث کنیم زیرا هدف اصلی آن است که خدمات فقط در تهران تمرکز نداشته باشد.

او ادامه داد: دندانپزشکی ترمیمی به عنوان یکی از تخصص های دندانپرشکی بسیار فراگیر است و اگر بتوانیم دندانپزشکی ترمیمی را به عنوان یک رشته مادر جا بیندازیم به مقدار وسیع و بالایی هزینه‌های دندانپزشکی کاهش پیدا می‌کند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: رشته ترمیمی به عنوان یک رشته پیشگیری شناخته می‌شود اگر بتوانیم دندانپزشک خانواده را راه اندازی کنیم بزرگترین خدمت را به خانواده کرده‌ایم زیرا در رشته ترمیمی دندان‌های پوسیده و بیمار افراد از ابتدای امر یعنی پوسیدگی ابتدایی توسط متخصصان شناسایی و جلوگیری می‌شود.

به گفته اخوان زنجانی، در دندانپزشکی هر چه ضایعات سریع تر شناخته شود هزینه و زمان کمتری را در پی خواهد داشت در این صورت درمان سریع تر انجام می شود و به آنجا نمی رسد که یک فرد دندان هایش را از دست بدهد. اگر وسعت درمان ها در دندانپزشکی بیشتر باشد نگهداری و هزینه‌های آن  بیشتر است پس باید فرهنگ معاینات دوره‌ای و منظم در کشور ما تقویت شود و باید توجه داشت هیچ فاکتوری مانند آن در دندانپزشکی کمک کننده نیست.

اخوان زنجانی خاطر نشان کرد: هر چه دهان مستعد پوسیده شدن باشد نیازمند آن است که فرد در فواصل زمانی کوتاه تری به دندانپزشک مراجعه کند زیرا دندانپزشک سریع تر پوسیدگی را پیدا و درمان می‌کند و در این صورت احتیاجی به تعویض خود دندان نیست.

حسن اسلامی‌نیا دبیر علمی کنگره و متخصص دندانپزشکی ترمیمی با اشاره به این کنگره گفت: هدف این کنگره افزایش علمی دندانپزشکان جهت ارائه خدمات بهتر است.این کنگره که از 4 آبان با سمینار یک روزه ای در زمینه درمانهای زیبایی با 6 سخنران آغاز می‌شود و روزهای بعد با 14 پانل و 6 کارگاه ادامه پیدا می‌کند، همچنین دندانپزشکان مقالات علمی به صورت پوستر ارائه خواهد کرد. امیدوارم دندانپزشکان بتوانند از این مطالب که از بروزترین علوم روز دنیا است استفاده کنند.

اخوان درباره ورود بیمه‌ها در بحث دندانپزشکی تصریح کرد: در رسانه‌ها کمتر به مسائل پیشگیری و ساده پرداخته می‌شود و در عوض بیشتر به مسائل درمانی می‌پردازند. برنامه‌ای به صورت آمایش و ارزیابی از وضعیت دندانپزشکی جامعه در سال 93 اجرا شده اما زمان زیادی طول می‌کشد تا این برنامه به نتیجه برسد. پس باید بیمه‌ها در همه رشته ها مخصوصا دندانپزشکی ورود پیدا کند. در این زمینه باید چارچوب مشخصی را در این حوزه تعیین کنیم تا بتوانیم کارهایمان را پیش ببریم اگر بتوانیم این نکته را باب کنیم که افراد خیر به قسمت بیمه‌ها ورود پیدا کنند اقدامات کارسازی صورت خواهد گرفت.

او ادامه داد: در بیشتر کشورهای دنیا به یک نسبت مشخصی بیمه وجود دارد که میزان آن بر اساس ساز و کار و وضعیت اقتصادی خودشان صورت می‌گیرد این در حالی است که ما نمی توانیم بر اساس این کشورها نرخ بیمه را تعیین کنیم زیرا وضعیت کشور ما با آن ها متفاوت است.

او افزود: پرداختن به مسائل دندانپزشکی نیازمند افزایش سطح فرهنگ در جامعه است در حال حاضر ثابت شده است بیماری‌های دهان و دندان ارتباط مستقیمی با سلامت بیمار دارند. تحقیقات اخیر نشان داده است بیماران قلبی اگر به دهان و دندانشان می‌رسیدند بالطبع بیماری هایشان قابل درمان‌تر می‌شد.

او با اشاره به زمینه وضعیت دندان مردم از قبل انقلاب تا کنون گفت: این سوال وسیعی است اطلاعات و آمار دقیقی در این زمینه در سطح کشور وجود ندارد طبق آخرین آمار به افراد 35 تا 44 ساله دندان‌های خود را سریع تر از دست می‌دهند باید اقداماتی انجام دهیم تا این آمار کاهش پیدا کند البته باید توجه داشت در این صورت فشار زیادی به مراکز دندانپزشکی وارد می‌شود.


رئیس کنگره دندانپزشکی ادامه داد: طبق ارزیابی ملی در سال 91 چندین گروه سنی مورد بررسی قرار گرفته شد و درآن دندان های شیری پوسیده و از دست رفته کودکان 5_6 سال مورد بررسی مطالعه قرار گرفت و مشخص شد 5.16 دندان هایشان پوسیده است و 80 درصد این عدد ناشی از پوسیدگی دندانهایشان است زیرا آگاهی رسانی های لازم در این سنین صورت نگرفته است که کودکان چگونه باید از دندان های خود مراقبت کنند.

اخوان با اشاره به تاثیر مصرف دهان شویه‌ها افزود: در حال حاضر سه دوره فلوراید توصیه زیرا ماده‌ای فلوراید از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری و باعث استحکام دندان‌ها می‌شود البته باید توجه داشت استفاده از فلوراید در مدارس نیازمند بودجه عظیمی است که در این زمینه وزارت بهداشت با وزارت آموزش پرورش تفاهم نامه ای امضا کردند.

او ادامه داد: که در حال حاضر میزان پوسیدگی ها 2.09 است امیدواریم بتوانیم در سال 1404 این مقدار را به یک و به صورت ایده آل به صفر برسانیم.

او با استفاده از خطرات استفاده از فلوراید در سنین پایین گفت: اگر فلوراید در سن پایین 6 سالگی توسط کودک بلعیده شود خطر مسمومیت وجود دارد پس توصیه می کنیم استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید به صورت کم و با راهنمایی والدین استفاده شود. همچنین اگز اگر میزان فلوراید اب از میزان استاندارد آن که عدد 3 است بالاتر رود باعث ایجاد مشکلات بسیاری خواهد شد.

همچنین اسلامی درباره اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه اگر بیش از 8 دندان پر شود برای سلامتی مضر است گفت: ماده ای به نام آمالگام که با آن دندان را پر می کنند از چند ماده و فلز تشکیل شده است که یکی از آن ها جیوه است یکی از مراجع که ترکیب این ماده ها را مشخص می کند سازمان غذا و دارو آمریکا است.باید توجه داشت استفاده از این ماده ممنوع نشده است و استفاده از آن در بیماری های خاص مانند ام اس در حد پیشگیری توصیه شده است.در شبکه های اجتماعی مطلبی منتشر شده است که تا میزان مشخصی نباید دندان ها را پر کرد نکاتی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود باید دارای منبع موثق باشد بهتر است در زمینه اخباری که در زمینه بهداشت و سلامت منتشر می شود بهتر است با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنند یا از منابع موثق استفاده کنند.

او با اشاره به سفید کردن دندان گفت: سفید کردن دندان در دندانپزشکی روشی امن است اما نیازمند مراقبت های ویژه ای است. بیماری که دارای دندان پوسیده است و اقدام به سفید کردن دندان هایش می کند این ماده به درون دندانش نفوذ کرده و مشکلاتی را در پی خواهد داشت پس باید مواد استفاده شده در این زمینه استاندارد باشد و تحت نظر پزشک صورت بگیرد .

او ادامه داد: استفاده از خمیر دندان از سفید کننده بیش از اندازه توصیه نمی شود زیرا خاصیت اصلی خمیر دندان جهت از بین بردن باکتری ها است و در کنار آن برخی موادی دیگر جهت خوشبو کردن دهان به آن اضافه می کنند، اگر از خمیر دندان های سفید کننده بیش از اندازه استفاده شود مینای دندان ساییده شده و از بین خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha