که این روزها برخی از بیماران برای مراجعه به پزشکان مشهور با آن مواجه می‌شوند این است که از یک پزشک معروف و سرشناس وقت می‌گیرند اما پزشک دیگری آنان را معاینه و در برخی موارد جراحی می‌کند. موضوعی که بی‌اعتمادی و در برخی موارد خطای پزشکی را به همراه دارد. در حالی که به گفته مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ناآگاهی بیمار از پزشک معالجش نوعی تخلف آشکار محسوب می‌شود که وزارت بهداشت به صورت جدی و قانونی با آن برخورد می‌کند.

سوءاستفاده برخی از پزشکان سرشناس از عنوان و اعتبارشان

سلامت نیوز: که این روزها برخی از بیماران برای مراجعه به پزشکان مشهور با آن مواجه می‌شوند این است که از یک پزشک معروف و سرشناس وقت می‌گیرند اما پزشک دیگری آنان را معاینه و در برخی موارد جراحی می‌کند. موضوعی که بی‌اعتمادی و در برخی موارد خطای پزشکی را به همراه دارد. در حالی که به گفته مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت ناآگاهی بیمار از پزشک معالجش نوعی تخلف آشکار محسوب می‌شود که وزارت بهداشت به صورت جدی و قانونی با آن برخورد می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا: با مطب یکی از مشهور‌ترین متخصص‌های مغز و اعصاب پایتخت تماس می‌گیرم. منشی به محض درخواست زمان برای ویزیت می‌گوید دکتر تا سه ماه آینده وقت معاینه ندارد و باید مجددا سه ماه بعد تماس بگیرید. بالاخره با کلی التماس و خواهش راضی می‌شود که امروز به مطب بروم تا بین بیماران مرا هم ویزیت کند. هنگام مراجعه به مطب متوجه می‌شوم دکتر مورد نظر در سفر خارج از کشور به سر برده و پزشک دیگری در مطب وی مشغول معاینه بیماران است در حالی که منشی چنین موضوعی را اطلاع نداده بود و حتی برخی از بیماران که برای اولین بار به این مطب مراجعه کرده‌اند متوجه حضور نداشتن پزشک اصلی نشدند.

اطلاع بیمار از پزشک معالج حق طبیعی است

این در حالی است که سید محمد حسین میر دهقان، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت به خبرنگار آنا می‌گوید: گاهی مواقع یک پزشک در مطب پزشک دیگری مشغول به کار است و این موضوع را در ابتدای ورود بیمار به وی اطلاع می‌دهند و بیمار حق انتخاب دارد که آیا پزشک معالج خود، وی را معاینه کند یا برایش فرقی ندارد و تن به معاینه پزشک حاضر در مطب می‌دهد اما در هرحال این حق طبیعی بیمار است که بداند چه کسی وی را معاینه و درمان می‌کند برهمین اساس از نظر اخلاقی و حرفه‌ای باید چنین موضوع مهمی به بیمار توضیح و تفهیم شود.

میردهقان می‌گوید: در صورتی که بیمار از این موضوع اطلاعی نداشته باشد پزشک تخلف آشکاری مرتکب شده که وزارت بهداشت نیز به صورت جدی با آن برخورد می‌کند و از مردم و بیماران می‌خواهیم در صورت برخورد با چنین تخلفی با سامانه 1690 تماس گرفته و مراتب را به وزارت بهداشت اطلاع دهند زیرا سپردن معاینه و جراحی به غیر از پزشک معالج، تخلف است.

افزایش واگذاری درمان به غیر پزشک معالج در مراکز درمانی آموزشی

امیر هم که از مدت‌ها پیش با مشکلات تنفسی درگیر است به خبرنگار آنا می‌گوید: از یکی از متخصصان بنام ریه در پایتخت وقت معاینه می‌خواستم اما متاسفانه بر اساس گفته‌های منشی، دکتر تا دو ماه آینده وقت معاینه نداشت. بالاخره پس از دو ماه که به مطب مراجعه کردم دو دستیار پزشک مشغول شرح حال گرفتن از من شدند و پزشک نیز در همان اتاق مشغول انجام کارهای شخصی بود و توجهی به وضعیت من نداشت. وقتی نسبت به این وضعیت و معاینه از سوی دستیاران معترض شدم، پزشک گفت شرح حال شما را شنیدم و نیاز به مداخله خود برای معاینه و درمان ندیدم زیرا مشکل حادی ندارید.

امیر هوشنگ احسانی، معاون آموزشی بیمارستان رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مورد به خبرنگار آنا می‌گوید: سپردن ویزیت یا عمل جراحی به دستیار یا رزیدنت در مراکز آموزشی درمانی بسیار شایع است و در بسیاری از مواقع فرد برای ویزیت یا عمل جراحی به یک پزشک سرشناس و مشهور مراجعه می‌کند اما درمان به دستیار یا رزیدنت این ارجاع داده می‌شود.

میردهقان، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفته‌های معاون آموزشی بیمارستان رازی مبنی بر ارجاع بیمار به دستیار یا رزیدنت و بالا بودن چنین تخلفاتی را در مراکز آموزشی درمانی رد کرده و معتقد است مردم هنگام مراجعه به مراکز درمانی آموزشی می‌دانند که در این مراکز، دانشجو و دستیار پزشک هم در فرآیند درمان به پزشک معالج کمک می‌کنند و با این آگاهی به این مراکز مراجعه می‌کنند اما با این حال براساس قانون ما اجازه نمی‌دهیم کسی که هنوز فارغ التحصیل نشده اقدامات درمانی انجام دهد بلکه این افراد در کنار استاد خود در حال تکمیل فرآیند آموزشی هستند.

شیوع استفاده از پزشک جایگزین در مراکز درمانی خصوصی

امسال پرونده پزشکی عباس کیارستمی یکی از جنجالی‌ترین موضوعات حوزه پزشکی بود زیرا مرحوم کیارستمی یکی از مشهورترین پزشکان پایتخت را به عنوان جراح و پزشک معالج خود انتخاب می‌کند اما در زمان عمل جراحی، پزشک دیگری غیر از پزشک معالج در اتاق عمل حاضر شده و عمل جراحی بیمار را بر عهده می‌گیرد که در نهایت منجر به بروز خطای پزشکی در این پرونده می‌شود.

احسانی به بروز چنین تخلفاتی در مراکز خصوصی اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه جایگزینی و واگذاری جراحی و معاینه توسط پزشک دیگر در مراکز درمانی خصوصی به بیمار اطلاع داده نمی‌شود و ممکن است بیمار برای معاینه به پزشک سرشناسی مراجعه کند اما به هر دلیلی از جمله مشغله و سفر، پزشک معالج در بیمارستان حضور نداشته باشد که براساس قانون باید این موضوع از سوی پرسنل بیمارستان به اطلاع بیمار یا خانواده‌اش برسد زیرا از لحاظ قانونی پنهان کردن این موضوع از سوی بیمارستان اخلاقی نیست. البته شاهدیم که متاسفانه در بسیاری مواقع به بیمار اطلاع داده نمی‌شود.

مریم هم که اخیرا برای بیماری گوارشی به مطب یکی از پزشکان سرشناس پایتخت مراجعه کرده است، می‌گوید: برای درمان درد معده به مطب یکی از پزشکان مراجعه کردم اما متاسفانه پزشک شخصا نسبت به معاینه و درمان اقدام نکرد و دستیار پزشک که فارغ التحصیل همان رشته بود مرا معاینه کرد و پس از نوشتن نسخه از مهر پزشک استفاده کرد در حالی که پزشک حتی شرح حال مرا هم نشنید.

معاون آموزشی بیمارستان رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، استفاده دستیار یا پزشک غیر معالج از مُهر پزشک معالج را عملی غیر قانونی اعلام کرده و می‌گوید: مسئولیت بیمار بر دوش پزشک معالج است و مسئولیت هر اتفاقی که برای بیمار افتد بر عهده پزشک است. پزشک باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد. متاسفانه به نظر می‌رسد نظارت‌ها بر این موضوع دقیق و کافی نیست که شاهد وقوع این ماجرا در بیمارستان‌ها به ویژه در متخصصان پوست و مو و جراحان زیبایی هستیم.

دامن زدن نا آگاهانه مردم به سوء استفاده پزشک از عنوان و اعتبار

مینا که از اصفهان برای درمان بیماری قلبی به تهران مراجعه کرده است، می‌گوید: چون تعریف زیادی از اسم و رسم این پزشک شنیده بودم علی رغم سختی راه و تحمیل هزینه‌های گزاف برای درمان به تهران آمدم ولی حالا پزشک دیگری مرا معاینه می‌کند و اعتراض‌های من هم به جایی نمی‌رسد.

محمد هم که برای درمان ام اس پدرش از شهرستان به پایتخت آمده می‌گوید: چون در شهرستان ما پزشک متخصص و سرشناس وجود ندارد، مجبور شدم برای درمان پدرم به بیمارستان‌ تهران مراجعه کنم.

متاسفانه بسیاری از مردم نیز به صورت نا آگاهانه به موضوع سوء استفاده پزشک از عنوان و مهر نظام پزشکی دامن می‌زنند زیرا از شهرستان‌های دور به تهران مراجعه می‌کنند و با دیدن یک برنامه پزشکی در صدا و سیما به دنبال پزشک برنامه می‌گردند زیرا تصور می‌کنند پزشک حاضر در برنامه از تخصص و اعتبار بسیاری برخوردار است.

براساس این گزارش، باید آموزش‌های صحیح به مردم ارائه شود تا با آگاهی از حقوق طبیعی خود به پزشک مراجعه کنند زیرا در بسیاری از مواقع مراجعه مردم به پزشکان سرشناس و مطرح کشور باعث شده برخی از این پزشکان به جای پرداختن به سوگند خود و درمان هرچه بهتر بیمار به سودجویی و اهداف اقتصادی بیاندیشند و علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین به بیمار و نظام سلامت کشور بر بی‌اعتمادی مردم نسبت به جامعه پزشکی بیافزایند.

متاسفانه تصورات اشتباه بیماران از نحوه درمان پزشکان سرشناس و مشهور باعث شده معمولا مطب برخی از این چهره‌های پزشکی شلوغ و همراه با صف‌های طولانی بیماران باشد و برخی از پزشکان از این وضعیت سوء استفاده کرده و پزشک جایگزین خود و دستیار را برای درمان بیماران به کار گیرند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha