نزدیک به ۴۰ روز پس از آنکه مسئولان وزارت بهداشت در هفته دولت اعلام کردند، پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری اجرایی شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

سلامت نیوز: نزدیک به ۴۰ روز پس از آنکه مسئولان وزارت بهداشت در هفته دولت اعلام کردند، پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری اجرایی شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، 9 شهریور‌ماه بود كه محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت در نشستی خبری اعلام كرد: «از امروز خدمات تشخیصی، درمانی ناباروری تحت پوشش وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و ما 85درصد هزینه‌های آن را در مراكز دولتی می‌پردازیم.»دكتر آقاجانی در همان نشست گفته بود: «از امروز همه زوج‌های نابارور كه تعدادشان در كشور 2میلیون زوج است می‌توانند از پوشش طرح تحول نظام سلامت برای هزینه‌هایشان بهره‌مند شوند. در قالب این برنامه 85درصد تعرفه دولتی خدمات ناباروری برای همه زوج‌های نابارور در سراسر كشور پرداخت می‌شود.»

معاون درمان وزیر بهداشت همچنین گفته بود: «به ازای یك IVF یك میلیون و 700هزار تومان یارانه می‌دهیم و چیزی حدود 300هزار تومان را هم بیماران پرداخت می‌كنند.»

    1690كماكان تعرفه‌های قدیمی را اعلام می‌كند

اما پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد كه یا ابلاغیه‌ای صادر شده به دست مراكز نرسیده یا دست‌كم در مراكز درمانی اجرایی نمی‌شود؛ حتی سامانه تلفنی 1690كه سامانه نظارت بر اجرای تعرفه خدمات سلامت است كماكان درباره تعرفه‌های قدیمی اطلاع‌رسانی می‌كند. یك كارشناس این سامانه در تماس با همشهری، هزینه حق‌العمل پزشك برای انجام IVF در مراكز دولتی را یك میلیون و 63هزار تومان و در مراكز خصوصی، یك میلیون و 890هزار تومان عنوان كرد كه البته این هزینه، جدا از هزینه‌هایی همچون بیهوشی، بستری قبل و بعد از عمل و سایر خدمات دارویی و درمانی است. وی همچنین با ابراز بی‌اطلاعی از اجرای كاهش 85درصدی تعرفه‌های مربوط به درمان ناباروری در مراكز دولتی گفت كه هیچ ابلاغیه‌ای در این زمینه به دست آنها نرسیده است و آنها كماكان از همان ابلاغیه‌های قدیمی تبعیت می‌كنند.

    بی اطلاعی مراكز درمانی از ابلاغیه وزارت بهداشت

خبر وعده 40روز پیش معاونت درمان وزارت بهداشت، هنوز به بیمارستان‌ها نرسیده است. یكی از مخاطبان همشهری در همین رابطه طی تماسی با خبرنگار ما گفت كه بعد از مراجعه به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، با هزینه 4.5 تا 5میلیون تومانی درمان ناباروری به روش IVF مواجه شده و با توجه به وضعیت مالی خود، قید درمان را زده است. شهروندی از استان گلستان نیز در تماس با همشهری از نبود خدمات دولتی درمان ناباروری گلایه كرد و گفت كه حتی در صورتی كه بتواند هزینه‌های مربوط به انجام عمل و داروها را تأمین كند، اینكه مجبور باشد فاصله 270كیلومتری گنبدكاووس تا بابل را طی‌ كند و مدت‌ها در صف انتظار بماند برای او و خانواده‌اش عذاب‌آور است.

یكی از بیمارانی كه به مركز درمانی آرش تهران كه بیمارستانی مخصوص بانوان است، مراجعه كرده بود نیز در تماس با همشهری با گلایه از رفتار كادر درمانی این مركز گفت كه مسئولان این مركز به وی گفته‌اند كه ابلاغیه‌ای درباره كاهش هزینه‌ها به دست آنها نرسیده است.
خانم بختیاری كه ساكن استان زنجان است هم در تماس با همشهری گفت كه خدمات رایگان فرزندآوری كه توسط وزارت بهداشت تبلیغ می‌شود، چندان فایده‌ای برای او نداشته است. او با اشاره به وجود تنها یك مركز دولتی درمانی ناباروری در مركز استان زنجان، از صف شلوغ مراجعین نیز گلایه كرد.

    قانون چه می‌گوید؟

مسئولان وزارت بهداشت در حالی از اختصاص اعتباری نزدیك به 105میلیارد تومان برای كاهش 85درصدی تعرفه‌های خدمات ناباروری خبر می‌دهند كه این رفتار آنها با سیاست‌های كلی كشور كه از سوی رهبرمعظم انقلاب و با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده، جور در نمی‌آید. طبق بند 3سیاست‌های كلی جمعیت كشور كه در اردیبهشت‌ماه 1393به دولت و دستگاه‌های‌اجرایی ابلاغ شده است، «پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان» مورد تأكید قرار گرفته است، حال آنكه بیمه‌ها در سایه بی‌توجهی دولت به سیاست‌های ابلاغی، در این زمینه كم‌كاری كرده و وزارت بهداشت رأسا برای كاهش هزینه‌ها اقدام كرده است. این در حالی است كه تأمین اعتبار 105میلیاردی كه وزارت بهداشت برای تأمین كاهش تعرفه‌های درمان ناباروری وعده داده است در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha