در روز جهانی سلامت , سازمان جهانی بهداشت مقامات شهرداری و شهروندان را به برنامه ریزی اساسی برای ساختمانهای سالم در قرن 21 فراخوانی میکند و توجه طرفداران زندگی سالم را به نابرابری های بهداشتی در شهرستانها جلب کرده و اقدامی مناسب را برای برخورد با این موضوع میطلبد.

برنامه ریزی شهری ضرورتی برای سلامت عمومی

به گزارش سلامت نیوز ، افزایش سریع زندگی مردم در شهرستانها سلامتی را تهدید میکند.نحوه زندگی شهری تاثیر مستقیمی بر سلامت مردمی که در ان زندگی میکنند دارد.
تغییرات قابل توجهی در سطح و شیوه زندگی و رفتار اجتماعی و سلامت رخ داده به طوریکه سی سال قبل از هر 10 نفر 4 نفر در شهرها زندگی میکردند اما تا سال 2050 این تعداد به 7 نفر در 10 نفر خواهد رسید.
دکتر مارگارت چان مدیر کل سازمان بهداشت جهانی میگوید :
کلا مردمی که در شهرها زندگی میکنند تمایل بیشتری به خدمات اجتماعی و بهداشت ,درمان و طول عمر خود نسبت به روستائیان دارند.اما تمرکز بهداشتی در شهرها تهدیدی برای سلامتی مجموعه ها ,آلودگی و تصادفات جاده ها شیوع بیماریهای عفونی و همچنین شیوه زندگی ناسالم است.
رشد بیماری های عفونی در شهرهای شلوغ و بیماری های مزمن و همچنین بیماریهای غیر مسری همانند دیبات ,سرطان و بیماریهای قلبی که در تاریخ با افزایش شیوه زندگی ناسالم از جمله استعمال دخانیات ,رژیمهای غذایی ناسالم ,عدم تحرک جسمی و مضراتی که استفاده از الکل دارد از جمله مواردیست که زندگی مردم در شهررا سه برا
بر بیشتر مورد تهدید قرار میدهد و این امر گاهی با تصادفات جاده ای گاهی با حوادث و گاهی هم با خشونت و جرم و جنایت بروز میکند .
اما با وجود این چالش ها و مشکلات زندگی شهری فرصتهایی را هم در اختیار ما قرار میدهد.
پنج اقدام قابل توجهی که به مردم فرصت لذت بردن بهتری از زندگی میدهد نظیر :
• ترویج برنامه ریزی شهری برای رفتارهای سالم و ایمنی ؛

• بهبود شرایط زندگی شهری ؛

• حصول اطمینان از حکومت مشارکتی ؛

• ساخت شهرکهای مناسب که برای همه در دسترس باشند  ؛

• انعطاف پذیری شهرستانها در مقابل حوادث و اورژانس.

دکتر علا الوان ، معاون مدیر کل بیماری های غیر مسری و بهداشت روانی  سازمان می گوید:
طیف گسترده ای از مسائل بهداشتی در شهرستانها و عوامل مؤثر بر آن نیاز به سیاست ها و اقدامات در کلیه رشته های مختلف از جمله محیط زیست ، حمل و نقل ، آموزش و پرورش ، پارک ها و تفریح و سرگرمی هماهنگ و برنامه ریزی شهری دارد.
 ما در مرحله حساسی در تاریخ هستیم .
امروزه سیاست های هماهنگ و اقدامات مورد نیاز برای بعضی مسایل که مشکلات عمده ای در شهرها بوجود اورده اند و زمینه ای برای بعضی بیماریها بوده اند مورد نیاز است .
به عنوان مثال الودگی هوای شهرها جان بیش از 1.2 میلیون نفر را در سراسر جهان گرفت. 
صدمات ترافیک جاده ای در میان کودکان نگرانی قابل توجهی در مناطق شهری دارد. در سطح جهانی ، صدمات ترافیک جاده ها عامل اصلی مرگ در میان جوانان 15تا24 ساله و علت دوم مرگ و میر کسانی که درسن 10تا 14 سال بوده اند است.
در بسیاری موارد رشد سریع جمعیت خارج از ظرفیت شهرداریها بوده و مانع از این میشود که شهرداریها زیرساختهای مناسبی برای زندگی سالم و امن در شهرستانها فراهم آورند.
این امر منجر به  گسترش شهرکهای یهودی نشین غیر رسمی شده که در هر دو کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به افزایش فقر در جامعه میشود منتهی میشود.
امروزه حدود یک سوم ساکنان شهرها که بالغ بر حدودا یک میلیارد نفر میباشند در محله های فقیر نشین و غیر رسمی زندگی میکنند که امکانات برای اقدامات لازم برای رسیدگی به نیاز آنها در اینگونه شهرها وجود ندارد.
به عنوان بخشی از روز جهانی بهداشت در سال 2010 , بیش از 1300 شهرستان در سراسر جهان با تمرکز بیشتر در بهداشت و سلامت راه اندازی شد.
امسال سازمان موضوع سلامت شهری را در سراسر جهان به صورت برجسته تری ادامه خواهد داد . همچنین سازمان مسکن سازمان ملل متحد راه اندازی خواهد شد و گزارش جامعی در مورد نابرابری های بهداشتی شهری و چگونگی آن ارائه خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha