چند سالی می‌شود که زمزمه بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر به گوش می‌رسد؛ در این میان مهم‌ترین موضوعی که بر آن تاکید می‌شود، کاهش مجازات اعدام و ارائه مجازات‌های جایگزین برای قاچاقچیان خرده‌پاست. این موضوع برای اولین‌بار در مجلس نهم با طرح ضرورت حذف اعدام از لیست مجازات‌ها موردتوجه قرار گرفت و البته موافقان و مخالفان خود را هم داشت. با این حال این موضوع در مجلس نهم به سرانجام نرسید و حالا نزدیک به 150‌نفر از نمایندگان مجلس دهم با امضای طرحی با نام «تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر» درصدد پیگیری این ماجرا هستند.

نسخه جدید مبارزه با مواد مخدر تجویز می‌شود؟

سلامت نیوز: چند سالی می‌شود که زمزمه بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر به گوش می‌رسد؛ در این میان مهم‌ترین موضوعی که بر آن تاکید می‌شود، کاهش مجازات اعدام و ارائه مجازات‌های جایگزین برای قاچاقچیان خرده‌پاست. این موضوع برای اولین‌بار در مجلس نهم با طرح ضرورت حذف اعدام از لیست مجازات‌ها موردتوجه قرار گرفت و البته موافقان و مخالفان خود را هم داشت. با این حال این موضوع در مجلس نهم به سرانجام نرسید و حالا نزدیک به 150‌نفر از نمایندگان مجلس دهم با امضای طرحی با نام «تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان موادمخدر» درصدد پیگیری این ماجرا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، این طرح هفته گذشته به هیات‌رئیسه تقدیم شد، اما محمدرضا کاتب، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید که هنوز این طرح از سوی هیات‌رئیسه اعلام وصول نشده است. با تصویب این طرح در مجلس، مجازات اعدام به سردسته قاچاقچیان بزرگ و مسلح محدود و برای قاچاقچیان خرده‌پا یا غیرمسلح، مجازات‌های جایگزینی همچون حبس طولانی‌مدت داده می‌شود.


از طرفی، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفته است: «این کار بلافاصله تعداد اعدام‌ها در کشور را کاهش می‌دهد. با این حال این نظر درحال بحث است و ظرف هفت ماه آینده اولین نتایج تجدیدنظر مشخص می‌شود.» او پیش از این گفته بود: «با بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر 90 درصد از اعدام‌های ایران کم خواهد شد که این موضوع گامی روبه جلو است.» با این حال این موضوع همچنان محل اختلاف‌نظر در قوه‌قضائیه، ستاد مبارزه با مواد مخدر و نیروی انتظامی است.

 70 درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدر
بنا بر آمار رسمی بین 45 تا 55 درصد زندانیان در ارتباط مستقیم با مواد مخدر هستند که این رقم در ارتباط غیرمستقیم با مواد مخدر به 70 درصد می‌رسد. عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به این آمار می‌گوید: ‌«باید یک بررسی همه‌جانبه انجام شود که اعدام‌هایی که تاکنون انجام شده است تا چه حد در مبارزه با مواد مخدر کارساز بوده‌اند. چیزی که ما متوجه شدیم، این است که این اعدام‌ها کمک زیادی به حل این ماجرا نکرده است.» با این حال این عضو مجلس شورای اسلامی می‌گوید که با اعدام قاچاقچیانی که به صورت مسلح در مرزها اقدام به مبارزه با نیروهای انتظامی می‌کنند، مشکلی ندارند.

 حبس همراه با کارجایگزین اعدام
او با اشاره به اینکه موادمخدر در کنار نفت و اسلحه ازجمله تجارت‌هایی است که گردش مالی بالایی دارد، می‌‌افزاید: ‌«گردش مالی این تجارت سالانه نزدیک به دوهزار میلیارد دلار است که بسیار وسوسه‌کننده است.» به گفته عزیزی، وسوسه‌برانگیز بودن این تجارت باعث می‌شود با هر اعدام به سرعت فرد دیگری جایگزین ‌شود. درحالی که کارترهای بزرگی که در پشت پرده حضور دارند، همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. او مجازات جایگزین حبس همراه با کار را بهترین گزینه برای اعدام در حوزه مواد مخدر می‌داند. به اعتقاد او تمام کشورها باید تحت‌لوای سازمان ملل متحد برای مبارزه با اعتیاد هم‌قدم شوند. به اعتقاد کاتب، این موضوع از منظر بین‌المللی چهره ایران را بهتر می‌کند، چراکه تعداد حکم اعدام کاهش می‌یابد اما با این حال برای تصویب این موضوع باید تمام جوانب ازجمله مبارزه با جرم و جلوگیری از تشدید شدن در نظر گرفته شود. به گفته او این موضوع باید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس با دقت بررسی شود تا به نتیجه صحیح برسیم. با این حال به گفته او، این طرح هنوز در مجلس اعلام وصول نشده است و باید منتظر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha