متاسفانه با وجود بزرگی این درد، هنوز از سوی دولتمردان درک نشده است. به‌عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس معتقدم که بین 9 تا 11 میلیون بیکار در کشور وجود دارد ولی دولت معتقد است دو میلیون و 500 هزار نفر بیکار داریم که بین این‌دو تفاوت زیاد است. دولت می‌گوید دو میلیون و 500 هزار نفر بیکار داریم و چهار میلیون و 500 هزار نفر هم همسایگان بیکاری داریم.

حدود 9 الی 11 میلیون بیکار در کشور وجود دارد

سلامت نیوز:برنامه «بهارستان» با موضوع «نگاهی به برنامه ششم توسعه؛ کاستی‌ها و قوت‌های برنامه» با حضور دکتر سلمان خدادادی، نماینده مردم ملکان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، روی آنتن شبکه رادیویی گفت‌و‌گو رفت.

خدادادی درباره نگاه برنامه ششم توسعه به مسائل اجتماعی و اولویت‌های مرتبط با این حوزه اظهار کرد: یکی از موضوعات عمده‌ای که در زمینه مسائل اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، موضوع بیکاری است.

متاسفانه با وجود بزرگی این درد، هنوز از سوی دولتمردان  درک نشده است. به‌عنوان رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس معتقدم که بین 9 تا 11 میلیون بیکار در کشور وجود دارد ولی دولت معتقد است دو میلیون و 500 هزار نفر بیکار داریم که بین این‌دو تفاوت زیاد است. دولت می‌گوید دو میلیون و 500 هزار نفر بیکار داریم و چهار میلیون و 500 هزار نفر هم همسایگان بیکاری داریم.

از منظر دولت، کسانی که بین 8 تا 16 ساعت در هر هفته مشغول به کار هستند، بیکار نیستند بلکه همسایگان بیکاری هستند! آنهایی هم که در مراکز کاریابی ثبت‌نام کرده‌اند و دنبال کار هستند نیز بیکار نیستند. با تمام این اوصاف باز هم جمع این آمار می‌شود 6 میلیون نفر.


وی ادامه داد: من براساس آمار مرکز پژوهش‌ها و سازمان‌های مرتبط معتقدم امروز در کشور بالای 10 میلیون نفر بیکار داریم. براساس آمار مستند مراکز تحقیقاتی، دربرخی رشته‌های تحصیلی 40 درصد بیکار هستند.

براساس اعلام رسمی مرکز آمار، 5/18 درصد تحصیلکرده‌های کشور بیکار هستند. اگر این آمار در کنار هم قرار گیرد و از طرف دیگر در حال حاضر بالای 90 درصد مراجعات مردمی به مجلس برای بیکاری و رفع آن است. پس ابتدا باید در زمینه میزان بیکاری به یک تفاهم برسیم و تا به یک فهم مشترک از این درد نرسیم، نمی‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم.


رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با وجود این‌همه مشکلاتی که ما در زمینه بیکاری داریم، دولت تنها در یک بند در جدول شماره یک برنامه ششم توسعه بیان کرده که در حال حاضر نرخ بیکاری ما 11 درصد است و می‌خواهیم در پنج سال آینده این نرخ بیکاری را به هفت درصد برسانیم. البته اگر با برنامه‌ریزی این امر محقق شود، قدم بسیار مثبتی است.

ولی نکته اینجاست در جمع‌بندی که از سوی خود دولت در تحقق این مهم در بخش‌های مختلف ارائه شده، به عدد سه و نیم درصد می‌رسیم نه چهار درصد. به‌نظر من دولت در برنامه ششم برای حل معضلات بیکاری، چندان عملیاتی وارد نشده است.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از کارهای کمیسیون اجتماعی این بود که به جدول دولت، جدول دیگری را نیز اضافه کردیم و در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است. جلسه ای برای رسیدن به فهم مشترک تشکیل دادیم و خوشبختانه پیشنهادات ما مورد تایید کمیته اجتماعی فرهنگی کمیسیون تلفیق هم قرار گرفت.

به گفته رهبری معضلات اجتماعی شامل 5 مورد از جمله اعتیاد، حاشیه‌نشینی و بیکاری که در این لایحه به آنها اشاره‌ای نشده و در زمینه بیکاری تنها اشاره‌ای کلی شده است. 

به این جدول، 28 مورد را در زمینه مسائل اجتماعی اضافه کردیم. با دعوت از دستگاه‌های مختلف این جدول را تنظیم کردیم تا وظایف دولت در این زمینه مشخص شود. به تصویب این اصلاحات در مجلس امیدواریم و فقط باید امیدوار باشیم که دولت درصد بالایی از آنها را اجرایی کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha