رییس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: از چهار ماه گذشته موردی از بیماری آنفلوآنزای نوع آ در كشور گزارش نشده است.

دكتر محمدمهدی گویا در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: این در حالی است كه بیماری آنفلوآنزای «آ» در برخی از نقاط دنیا از حدود یك ماه گذشته مقداری فعال شده است اما هنوز زود است كه بگوئیم موج این بیماری فعال شده است.

وی با اشاره به افزایش موارد آنفلوآنزای نوع آ در كشورهای آمریكای جنوبی به ویژه مكزیك، مالزی، تایلند، برزیل و هندوراس و بخشی از قاره آفریقا گفت: علاوه بر افزایش موارد این بیماری در این كشورها، افزایش بستری در بیمارستان‌های این كشورها به دلیل آنفلوآنزای آ نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر تغییرات ژنتیكی صورت گرفته در ویروس آنفلوآنزای نوع آ گفت: تغییراتی در ویروس آنفلوآنزای آ مشاهده شده و نشان می‌دهد كه مقداری بیماری زایی این ویروس افزایش یافته است اما هنوز تغییرژنتیكی ثبت شده‌ای از این بیماری نتیجه گیری نشده است و برای اظهارنظر قطعی در این زمینه باید مقداری صبر كرد.

دكتر گویا با اشاره به واكسن‌های تهیه شده برای مقابله با آنفلوآنزای نوع آ در گروه‌های در معرض خطر و همچنین پرسنل بهداشتی درمانی به ایسنا گفت: حتی در صورت تغییر ژنتیكی ویروس، واكسن‌های تهیه شده تا دو سال آینده قابل استفاده بوده و كارایی دارند. این واكسن‌ها برای مصرف دو سال آینده گروه‌های در معرض خطر كشور تهیه شده است.

رییس مركز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت گفت: احتمال اینكه موج بعدی آنفلوآنزای نوع آ از نیمكره جنوبی زمین شروع شود، وجود دارد اما تا حصول نتایج اطلاعات آزمایشگاهی نباید در این زمینه اظهارنظر كرد.

به گفته دكتر گویا، احتمال بروز موج بعدی آنفلوآنزای نوع آ در كشور در بهار وجود دارد، اما قطعی نیست.

وی در پایان با اشاره به برگزاری اجلاس سازمان جهانی بهداشت با عنوان كمیته تجدید نظر در برنامه همه‌گیری آنفلوآنزا از فردا گفت: این اجلاس به مدت سه روز در ژنو برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha