شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 19501

مدیر مركز مطالعات هنر درمانی با اشاره به پدیده اثر موتزارت و با بیان اینكه تقویت دقت در هوش و رشد كودكان از آثار مفید موسیقی‌های آرام بخش و شاد( موتزارت) است، افزود: موسیقی موتزارت به رشد نرون مغزی كمك می‌كند.

دكتر علی زاده‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینكه موسیقی‌های هیجانی (6 و 8) با ایجاد فشار روانی آثار نامناسبی بر رشد كودك می‌گذارد، اظهار كرد: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهند كه شنیدن موسیقی با اعصاب مغزی ارتباط دارد و اثر موسیقی موتزارت به "پدیده اثر موتزارت" معروف است.

وی با تاكید بر اینكه شنیدن موسیقی روی مناطقی از مغز اثر تقویتی دارد، افزود: نتایج بررسی‌های دیگری نشان داده است كه شنیدن موسیقی شاد و آرام‌بخش، فعالیت ناحیه تمپرال مغزی (گیجگاهی) نیم كره چپ را افزایش می‌دهد؛ حال آن كه موسیقی غمگین نیمكره راست مغز را تحریك می‌كند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نشانه اثر موسیقی بر روی اعصاب و سلول‌های مغزی (نرون‌های مغزی) و نیز رشد كودكان، گفت: موسیقی موتزارت از این نوع است.

دكتر زاده‌محمدی با بیان اینكه موسیقی‌ شاد و آرام‌بخش با ایجاد روحیه آرام و جذب سلولی و تغذیه بهتر، كیفیت رشد را بیشتر می‌كند، ‌افزود: همچنین این موسیقی‌ها وابستگی و دلبستگی‌ عاطفی را حین شیردهی بین مادر و نوزاد افزایش می‌دهد.

وی نتیجه این نوع موسیقی را رشد اعتماد و ایمنی كودك برشمرد و یادآور شد: از این رو موسیقی آرام‌بخش" موتزارت " تقویت كننده وابستگی مادر و كودك وباعث شكوفایی عشق و محبت بین مادر و فرزند می‌شود.

نایب رییس انجمن موسیقی درمانی در كشور با انتقاد از موسیقی‌های هیجان انگیز و مخرب، گفت: موسیقی‌های با ریتم تند با ایجاد هیجان‌زدگی و فشار روانی، رشد كودك را به تاخیر می‌اندازد.

دكتر زاده‌محمدی با استناد به نتایج سه تحقیق به عمل آمده در كشور با موضوع رابطه اثر موسیقی با كاهش درد و اضطراب زایمان، گفت: در این بررسی‌ها از موسیقی پاپ ملایم استفاده و مشخص شد؛ اضطراب و درد زایمان با تداعی بهتر كاهش می‌یابد.

وی با بیان اینكه شنیدن موسیقی با ایجاد نوعی احساس خیال‌پردازی مثبت و مطبوع به همراه ریلكسیشن یكپارچگی روانی را برای مادر به همراه دارد، ‌افزود: از این رو توصیه می‌شود برای داشتن زایمانی آسان و بدون درد از سه ماه پیش از زمان زایمان روزی یك ساعت موسیقی ملایم و آرام‌بخش موتزارت و یا پاپ ملایم (كلایدرمن) گوش داده شود.

این موسیقی درمانگر با تاكید بر ضرورت همراهی ریلكسیشن در اتاق زایمان در پایان یادآور شد: شنیدن موسیقی باعث ترشح مسكن‌های مغزی (اندروفین‌ها) می‌شود كه بدین ترتیب فرد آمادگی برای مواجه با فشارهای عصبی زایمان را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha