موبایل را کنار تخت خوابتان نگذارید، امواج موبایل سرطان زا است، لپ تاپ می تواند به عقیم شدن افراد منجر شود، این ها شنیده هایی است که شاید به گوش شما هم رسیده باشد، اما واقعا این موارد تا چه اندازه واقعی است، آیا امواج موبایل به بدن آسیب میزند؟ برای اطلاع از پاسخ این سئوال و سئوالات دیگر گفتگوی ما با یک متخصص را دنبال کنید.

سلامت نیوز: موبایل را کنار تخت خوابتان نگذارید، امواج موبایل سرطان زا است، لپ تاپ می تواند به عقیم شدن افراد منجر شود، این ها شنیده هایی است که شاید به گوش شما هم رسیده باشد، اما واقعا این موارد تا چه اندازه واقعی است، آیا امواج موبایل به بدن آسیب میزند؟ برای اطلاع از پاسخ این سئوال و سئوالات دیگر گفتگوی ما با یک متخصص را دنبال کنید.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر فرامرز امیری متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد :امواج موبایل ، امواج الکترومغناطیسی با قدرت کم هستند .برخی معتقد بودند این امواج باعث آسیب جدی به مغز می شود اما صحت این نظریه مشخص نشد چرا که شدت امواج الکترومغناطیسی آنقدر کم است که به مغز آسیبی وارد نمی کند برخی دیگر مطرح کردند این امواج باعث حرارت در نسج مغز وآسیب بافتی می شود و این آسیب بافتی مغز را درگیر بسیاری از بیماری های خطرناک از جمله سرطان می کند .

وی در ادامه افزود : تا سال 2016 که در آن قرار داریم نتایج متناقض بوده ،برخی از یافته ها که در مجلات معتبرهم چاپ شده است براین مبنا بود که گوشی موبایل در استفاده بیش از 10سال می تواند افزایش تومورهای مغزی را بالا ببرد اما یکسری از بررسی های دیگر این موضوع را رد کردند ،در حال حاضر آژانس بین المللی تشعشعات تاثیر موبایل و امواج موبایل را در گروه B دسته بندی می کند یعنی این اثرات هنوز ناشناخته است و هیچ مستندی در پشت این مباحث وجود ندارد که بصورت بالینی سبب افزایش رخداد تومورهای خوش خیم و بد خیم شود .

همان طور که گفته شد سرطان زا بودن امواج موبایل تا به امروز اثبات نشده است اما بطور کامل نمی شود گفت که بر روی انسان و عملکرد مغزش بی تاثیر است زیرا سبب افزایش اختلال در کارکرد نسج مغز می شود ، یکی از مهم ترین این اختلال ها سردرد های مقاوم به درمان است و در بیماران میگرنی باعث افزایش سردرد می شود و مشخص شده است استفاده بیش از اندازه تلفن های همراه باعث افسردگی ، اضطراب ، کاهش تمرکز، خطا در محاسبات می شود به طور کلی قدرت تمرکز را از مغز می گیرد .

امیری توصیه کرد : افراد برای کمتر آسیب زدن به مغز می توانند از هندزفری ها برای مکالمه استفاده کنند چرا که هرچه فاصله امواج با نسج مغز بیشتر باشد آسیب و اختلال کمتری به مغز وارد می شود و خطرات کاهش میابد . نکته قابل ذکر این است که افراد هنگام خواب به هیچ عنوان گوشی روشن را کنار سر خود قرار ندهند ، زمان هایی که به مدت طولانی با موبایل کار نداریم یا زمان هایی که خواب هستیم تلفن همراه را خاموش یا در حالت پرواز قرار دهیم .

آقایان حواسشان باشد تلفن همراه خود را هرگز در جیب جلو شلوار خود قرار ندهند این کار مردان را دچار اختلالات جنسی و حتی ناباروری می کند ، زیرا اثبات شده است قسمت هایی که پوشش استخوانی ندارد آسیب پذیری بیشتری نسبت به قسمت های دیگر دارد .

این تخصص مغز و اعصاب افزود: استفاده از موبایل برای خانم‌های باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی اگر این استفاده از حد مجاز بیشتر باشد، خطر آفرین خواهد بود. مثلا خانم های باردار دقت کنند روزی که از موبایل بیشتر استفاده می‌کند، دچار سردرد می‌شوند یعنی امواج بیش از حد مجاز روی او تاثیر گذاشته و این ممکن است خطراتی هم برای جنین ایجاد کند. خانم‌های باردار حواسشان باشد که نباید آنقدر از موبایل استفاده نکنند که دچار سردرد، ناراحتی و یا بی‌خوابی شوند.

امیری در رابطه با استفاده بیش از حد کودکان از تبلت و موبایل اظهار کرد: امروزه با افزایش تکنولوژی کودکان دیگرمانند قدیم به بازی های اجتماعی و پرتحرک علاقه نشان نمی دهند و بیشتر وقت خود را پای تبلت ، موبایل و لپ تاپ ها می گذرانند در واقع این کودکان دچار 3 ناهنجاری در اجتماع می شوند . بلوغ زودرس ،پرخاشگری و درون گرایی سه آسیب جدی است که در کمین این گروه از کودکان است. اطلاعات نا به جایی که از طریق شبکه های اجتماعی و ... در اختیار کودکان قرار می گیرد آنها را درگیر بلوغ زودرس می کند در اینجا فقط بلوغ جنسی مطرح نیست بلکه از همه جهات کودک تحت تاثیر قرار می گیرد .

پرخاشگری ، اضطراب و تندی از ویژگی هایی است که امروزه در کودکان بسیار شاهد هستیم و همه این عوامل از استفاده های طولانی مدت و نابجا از تبلت ها ، موبایل و ... سرچشمه می گیرد. در آخر درون گرایی ، که در نسل پیش رو بسیار دیده می شود و آمار ها رو به افزایش است و جدی ترین خطری است که کودکان را تهدید می کنند چرا که باعث می شود کودکان رفتار اجتماعی ضعیف تری را در اجتماع از خود نشان دهند ، تحرکشان کمتر می شود و افزایش وزن در کودکان بیشتر می گردد. والدین باید دقت داشته باشند که کودکان را نباید از استفاده به کل از تکنولوژی منع کرد چرا که این دیدگاه در این عصر کاملا ناصحیح بوده و فقط کافی ست روش درست استفاده کردن را به کودکان بیاموزند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha