دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 195054

برخی از افراد ماهی را در یخچال می گذارند، البته کاهش دما سبب جلوگیری از بیماری می شود ولی عملا به خواب زمستانی فرو می رود.

ماهی قرمز موجب انتقال بیماری می‌شود؟

سلامت نیوز:برخی از افراد ماهی را در یخچال می گذارند، البته کاهش دما سبب جلوگیری از بیماری می شود ولی عملا به خواب زمستانی فرو می رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، یک پژوهشگر مازندرانی دریافته است، برخلاف شایعاتی که درباره انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان وجود دارد، بیماری مشترک میان این موجود و انسان بسیار کم و بدون ضرر است.

۳۰ سال اخیر با روی کارآمدن تجهیزات آکواریوم در ایران، مردم به سمت پرورش ماهی‌های زینتی و استفاده از آن‌ها در خانه و محل‌های کار روی آوردند. البته در حدود 2000 سال پیش از ماهی‌ها به عنوان موجودی زینتی در کشور چین استفاده می‌شد و از گذشته‌های دور ایرانی‌ها در حوض خانه ماهی‌های کوچک قرمز نگهداری می کردند.

احمد نصرتی موفق در این باره می گوید: استفاده از ماهی زینتی به صورت امروزی در دنیا سابقه طولانی ندارد، با توجه به اینکه ماهی دارای آلودگی و بوی خاصی نیست و مانند حیوانات خانگی اذیت نمی کنند بنابراین با افزایش جمعیت شهری و آلودگی هوا، استفاده از آن در منازل و محل کار بیشتر شده است.

این دکترای رشته شیلات که در زمینه غذای ماهی‌های زینتی و چگونگی پرورش آن در حال تحقیق است، اضافه می کند: در حال حاضر ۲۰۰ گونه ماهی زینتی در ایران وجود دارد که ۴۰ درصد داخل کشور تولید می شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه ماهی موجود بی‌آزاری است که به مدت یک هفته یا بیشتر بدون رسیدگی خاصی در منزل می ماند، افزود: معمولا از ماهی زینتی در اماکن عمومی برای زیبا کردن و ترسیم چهره طبیعت در نگاه رهگذران استفاده می شود. ماهی زینتی با گیاه تغذیه می کند. امکان کاشت گیاهان در حیاط کوچک منزل وجود دارد و علاوه بر این از انواع میوه و سبزیجات پخته شده که سبب خوش رنگی و سلامتی ماهی ها می‌شود یا غذاهای آماده تجاری هم در کنار غذای طبیعی می توانیم استفاده کنیم.

نصرتی، قیمت ماهی‌های زینتی را از دانه‌ای هزار تومان تا یک الی چندمیلیون برای کمیاب ترین آن‌ها عنوان کرد و افزود: هزینه تهیه آکواریوم یک متری هم ۲۰۰ هزار تومان تمام می شود.

وی با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد زیبایی ماهی زینتی در نوع رنگ آن است، اضافه کرد: پس از خرید هر نوع ماهی باید به مدت یک هفته در قرنطینه نگه داریم و پس از گذران این مدت می توانیم در درون آکواریوم کنار ماهی‌های دیگر قرار دهیم.

نصرتی با بیان اینکه بی تجربگی خریداران در نگه‌داری ماهی قرمز سبب بیمار شدن این موجود می‌شود، اظهار کرد: برخی از افراد ماهی را در یخچال می گذارند، البته کاهش دما سبب جلوگیری از بیماری می شود ولی عملا به خواب زمستانی فرو می رود.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه ماهی پس از به خواب رفتن چربی خود را مصرف می کند و در نهایت می‌میرد، ادامه داد: اگر ماهی با سیستم هوادهی مناسب در آکواریوم باشد، حتی تا ۱۰ الی ۲۰ سال هم عمر می کند. ماهی هم مثل موجودات دیگر به آب و هوای سالم احتیاج داد و اگر روزهای عید در تنگ های کوچک می گذاریم، پس از آن در آکواریوم نگهداری کنیم.

این دکترای رشته شیلات با اشاره به اینکه ماهی قرمز دارای بیماری است، اضافه کرد: با توجه به اینکه ماهی قرمز نسبت به بیماری مقاوم است، انتقال دهنده میکروب به ماهی‌های ضعیف دیگر است. برخلاف شایعاتی که درباره انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان وجود دارد، بیماری مشترک میان این موجود و انسان بسیار کم و بدون ضرر است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha