دیابت و بیماریهای مزمن دیگر نظیر آن، دارای عوارض مهم و قابل اهمیت هستند و در صورتی میتوان از شدت تاثیر آن در سلامت و در نتیجه عواقب جسمی و اقتصادی آن کاست که انجام مراقبت لازم و به موقع در مرحله پیشگیری و درمان، و یا بعد از پیدایش عوارض آن، تحت نظر پزشک دارای صلاحیت و آموزش دیده صورت گیرد.

فرصت طلایی فراموش شده پزشکان عمومی

سلامت نیوز: دیابت و بیماریهای مزمن دیگر نظیر آن، دارای عوارض مهم و قابل اهمیت هستند و در صورتی میتوان از شدت تاثیر آن در سلامت و در نتیجه عواقب جسمی و اقتصادی آن کاست که انجام مراقبت لازم و به موقع در مرحله پیشگیری و درمان، و یا بعد از پیدایش عوارض آن، تحت نظر پزشک دارای صلاحیت و آموزش دیده صورت گیرد.

یه گزارش سلامت نیوز وزیر محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی مدتها قبل از تحقق نیافتن این موضوع گله کردند و انجام این کار را بوسیله پزشکان عمومی و با همکاری انجمن دیابت خواستار شدند.


اینکه پزشک عمومی که سالها آموزش دیده، متولی این کار گردد علاوه بر افزایش سطح سلامت مردم، مشکل اشتغال ایشان نیز با درآمد معقولی مرتفع کرده و فرصت جدید شغلی را برای ایشان فراهم میکند.


در این طرح پزشک عمومی میتواند افراد شناخته شده دیابتی و یا بیماران تازه کشف شده توسط مراکز بهداشتی را پذیرش کند و حتی با اعلام عمومی مبنی بر انجام تستهای رایگان و یا ارزان در مطب ، خود راسا این بیماران را شناسایی کند و با تشکیل پرونده و ثبت نام آنان را تحت پوشش خود درآورد.


از نکات جالب توجه در این طرح بهره گیری از نوع خاص و نهادینه شده ای از نظام ارجاع در این طرح است:
 " مشاوره " با پزشکان دیگر به عنوان نوعی ارجاع، همیشه در بین جامعه پزشکی وجود داشته است و بیماران نیز با آن آشنایی کامل داشته و دارند بنابراین فرهنگ متناسب آن در بین مردم وجود دارد در این طرح ، در مواردی که  پزشک عمومی مسئول مرکز دیابت که " دیابت شین " خوانده میشود، لازم تشخیص دهد با متخصصین غدد، قلب و عروق، نورولوژی، ارتوپدی و ... مشاوره لازم را به عمل می آورد.

" مشاوره به عنوان نوعی ارجاع " مسئولیت درمان و سلامت بیمار را جابجا نمی کند و بدین ترتیب مانع از تلف شدن فرصت درمان بیمار و البته منابع مالی نظام سلامت میشود. ضمن اینکه جایگاه هر پزشک نیز مشخص و شان ایشان حفظ میشود.


پذیرش و مراقبت از این بیماران باعث افزایش سطح سلامت و پیشگیری از بسیاری عوارض خطرناک دیابت مانند عوارض قلبی عروقی، سکته های مغزی، زخم های مزمن منجر به قطع عضو و... می گردد.


 علاوه بر این برای جمعیتی بیش از ۷۰۰۰  پزشک عمومی ایجاد اشتغال مطمئن و مناسب و درخور شان ایشان نماید. ویزیت بین ۲۰ –۳۰  بیمار توسط این پزشکان با توجه به نرخ ویزیت و تعرفه مصوب فعلی، درآمد خوبی را برای این پزشکان فراهم میکند.


 علاوه بر این انجام مراقبت های نوین و پیشرفته درمان زخم، علاوه بر کمک شایانی که به بیمار میکند، در افزایش درآمد این پزشکان نیز نقش دارد. کمک گرفتن از مشاور تغذیه و یا انجام ان توسط خود پزشک و بسیاری خدمات دیگر را میتوان در این مراکز برای بیمار انجام داد.

 

مشکل اصلی که بیمه ها و پزشکان در مورد پرداخت به صورت سرانه ای در طرح هایی نظیر پزشک خانواده فارس دارند که  علاوه بر ایجاد وابستگی شدید پزشک ، بار مالی اضافه ای نیز به بیمه ها  تحمیل میکند ، در این طرح وجود ندارد. حفظ جایگاه پزشک عمومی، پرداختن پزشکان به کاری که برای آن آموزش دیده اند از مزایای این طرح است. تنظیم ساعات فعالیت نیز بر اساس نیاز بیماران و توسط خود پزشک صورت میگیرد.


افزایش شاخصهای سلامت ، کاهش هزینه های مردم و سازمانهای بیمه گر و محقق شدن اهداف برنامه های بهداشت و درمان کشور، از جمله دستاوردهای با اهمیت تر این طرح خواهد بود.


مدتهاست که وزارت بهداشت آمادگی خود را اعلام کرده و ایجاد این مراکز و بهره گیری از این موقعیت، اهتمام پزشکان عمومی و سازمانهای صنفی ایشان برای انجام این کار می طلبد.  حتی تاسیس کلینیک های دیگر  بیماریهای مزمن نظیر فشار خون و ...میتواند پیگیری شود و بدین ترتیب فضای مناسب اشتغال پزشکان عمومی توسعه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha